تاریخ انتشار: دوشنبه, 15 تیر 1394 ساعت 09:10

١٠٠ نهاد دولتی طعمه خبرنگاران قلابی واحد مرکزی خبر!

٣ متهم اصلی این پرونده در بازجویی‌های تخصصی پلیس از جزییات کلاهبرداری میلیونی خود پرده برداشتند

روزنامه شهروند: ١٠٠ مدير و رئيس سازمان‌ها و نهادهاي دولتي طعمه چرب‌زباني‌هاي مدير شبكه ماهواره‌اي مهاجر و اعضاي باندش شدند. اين شبكه بزرگ، تنها با يك تماس و معرفي خود به‌عنوان تيم فيلمبرداري واحد مركزي خبر، به بهانه تهيه برنامه ١٥دقيقه‌اي، توانستند پول‌هاي ميليوني به جيب بزنند. اين اولين سناريوي مدير شبكه مهاجر براي كلاهبرداري نيست،  ٣‌سال پيش هم این شبکه با راه‌اندازي مسابقات پيامكي يكي ديگر از نقشه‌هاي كلاهبرداري‌هايش را اجرا كرد و با هشدار پليس فتا لو رفت.

وقتي اولين تماس با واحد مركزي خبر گرفته شد و روابط عمومي يكي از نهادهاي دولتي سراغ تيم تهيه فيلم و برنامه تبلیغاتي را از روابط عمومي صدا و سيما گرفت، راز كلاهبرداري‌هاي بزرگ يك شبكه حرفه‌اي فاش شد.

در اين تماس مدير روابط عمومي يكي از نهادها، به واحد مركزي خبر گفت: «چرا براي تهيه برنامه تبليغاتي به سازمان ما نمي‌آييد.» اين سوال عجيبي بود و جواب آن اظهار بي‌اطلاعي روابط عمومي واحد مركزي خبر را در پي داشت. تازه آن‌جا بود كه نخستين شاكي متوجه شد چه كلاه بزرگي سرش رفته است. خودش شغلش روابط عمومي بود ولي فریب حرف‌هاي مرد چرب‌زبانی را خورده بود. او طعمه خبرنگاران قلابي واحد مركزي خبر شده بود.  ولي ماجرا به اينجا ختم نشد. تماس‌ها يكي پس از ديگري با واحد مركزي خبر و صدا و سيما گرفته مي‌شد و در همه آنها، مديران روابط عمومي سازمان‌ها و نهادهاي دولتي منتظر تيم فيلمبرداري واحد مركزي خبر بودند كه به آن‌جا بيايد و برنامه ١٥ دقيقه‌اي از فعاليت‌هاي آن نهاد را تهيه كنند.

در همه اين تماس‌ها يك موضوع مشترك بود، آن هم مبالغ و پول‌هايي كه از سوي مديران روابط عمومي به حساب خبرنگار قلابي واحد مركزي خبر واريز شده بود. تماس‌ها آن‌قدر زياد شد كه مدير واحد مركزي خبر را به پليس آگاهي كشاند. او از خبرنگاران قلابي كه با چرب‌زباني روابط عمومي و مديران نهادها و سازمان‌هاي دولتي را فريب مي‌داند و به بهانه تهيه برنامه خبري از آنها پول مي‌گرفتند، شكايت كرد.

پس از آن بود كه پليس وارد ماجرا شد و تحقيقات خود را در اين‌باره آغاز كرد. اين درحالي بود كه تعداد شاكيان روز به روز افزايش مي‌يافت. تحقيق از مالباختگان نشان مي‌داد كه کلاهبرداران در تماس با مسئولان، مدیران و روابط عمومی‌‌های سازمان‌‌ها و نهادها خود را خبرنگار معرفی می‌کردند و مي‌گفتند قصد دارند برنامه‌های ویژه و ١٥ دقیقه‌‌ای را برای آن سازمان و نهاد تهیه کنند. این کلاهبرداران هزینه و حق‌الزحمه‌ای برای تهیه برنامه درخواست نمی‌کردند اما در عوض هزینه‌های حمل‌ونقل و لوازم مورد نیاز برای تهیه برنامه را که معمولاً از ٥٠٠‌هزار تومان تا ٦‌میلیون تومان بود، حساب مي‌كردند و از شاكيان مي‌خواستند به حسابشان واريز كنند. 

در ادامه ردزني‌ها، پليس را به متهمان نزديك‌تر كرد و در نهايت  ٣ نفر از متهمان اصلي كه يكي از آنها سردسته باند و مدير يكي از شبكه‌هاي ماهواره‌اي بود، در دام پليس گرفتار شدند. آنها خيلي زود تحت بازجويي قرار گرفتند و به جرم خود اعتراف كردند.

یکی از متهمان در بازجويي‌ها به پليس گفت: « نزدیک به شش ماه با نهادها و سازمان‌‌ها مکاتبه و تماس تلفنی داشتیم و در این مدت نزدیک به ١٤٠‌میلیون به دست آوردیم. ما معمولاً با دفاتر مدیران کل تماس می‌گرفتیم و آنها هم این موضوع را به روابط عمومی‌ها اطلاع می‌دادند. بعد از آن در کمتر از ١٢ ساعت پولی که مطالبه کرده بودیم به حساب ما واریز می‌کردند.»

متهم ادامه داد: «سازمان‌‌ها و نهادها برای این‌که خودشان را مطرح کنند بدون هیچ‌گونه فکری و بدون این‌که ما را ببینند به‌راحتی پول را پرداخت می‌کردند.»

در ادامه متهم اصلی که معمولاً خود را به جای «مرآتی» خبرنگار واحد مرکزی خبر معرفی می‌کرد، گفت: « قبلاً با شبکه‌های بیگانه همکاری داشتم ازجمله شبکه مهاجر که برنامه‌سازی می‌کردم و مدیر پخش این شبکه بودم و همچنین ایران موزیک را تأسیس کردم که به زندان رفتم و بعد از آن شروع به کلاهبرداری کردم. در مدت کلاهبرداری حتی توانستم با یکی از وزرا تماس بگیرم و از وی درخواست تولید برنامه با همان عنوان خبرنگار واحد مرکزی خبر کنم که وی موافقت کرد و بنده را به مدیران کل دیگر ارجاع داد.»

متهم ادامه داد: «در تماس با مسئولان عنوان می‌کردم که برنامه‌های ١٥ دقیقه‌ای برای فعالیت‌های آن مجموعه تهیه خواهم کرد که این برنامه‌ها بعد از اخبار پخش خواهد شد و یا حتی آنها را به گفت‌وگوی ویژه خبری دعوت می‌کردم. بعد از واریز شدن پول‌ها به حساب، دیگر قطع ارتباط می‌کردم و جوابی نمی‌دادم. پول‌ها هم معمولاً به کارت‌های بانک که معمولاً از سارقان و معتادان خریداری می‌کردم واریز می‌شد و بعد از اجرای ٣ نقشه کلاهبرداری، کارت‌ها را نابود می‌کردم.» سردار سرتیپ محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام جزییات اين پرونده گفت: «در حال حاضر ١٠٠شکایت از این کلاهبرداران شده که همه درحال رسیدگی است و در این زمینه ٣ نفر دستگیر شدند.»

همچنين موسوی مدیرکل اخبار استان‌های خبرگزاری صداوسیما نیز در اين باره گفت:  «٤ يا ٥ ماهی بود که از واحدهای صنعتی، دولتی و از اقصی نقاط کشور تماس می‌گرفتند و ادعا می‌کردند که مبلغی را به حساب ریخته‌اند و می‌گفتند گروه خبری کی می‌آید؟ این تماس‌ها زیاد شد که بلافاصله به حراست سازمان صداوسیما اطلاع داده شد. حوزه معاونت خبر برای پوشش خبری و تهیه برنامه‌های خبری به هیچ عنوان پولي را دریافت نمی‌کند و اگر روابط عمومی و دفاتر مسئولان آن سازمان‌ها و نهادها تماسی را با صداوسیما و معاونت خبر می‌گرفتند، شاید دیگر این مشکلات پیش نمی‌آمد.»

برگی دیگر از کلاهبرداری‌های شبکه ماهواره‌ای

شبکه ماهواره‌ای مهاجر که در سال‌های گذشته توسط این مرد کلاهبردار اداره می‌شد پرونده‌های مجرمانه دیگری نیز دارد. سال ٩١ بود که پلیس فتا تهران وارد عمل شد تا دست شبکه‌هایی را که با راه‌اندازی مسابقات پیامکی از افراد ساده‌لوح کلاهبرداری میلیونی می‌کردند را رو کند.

تا این‌که بررسی‌های ماموران پلیس نشان داد شبکه تلویزیونی «مهاجر» در برنامه‌های خود اقدام به پخش مسابقه به صورت زیرنویس کرده و از شرکت‌کنندگان می‌خواهد پاسخ‌های خود را به ٢ شماره اعلام شده پیامک کنند. سرهنگ محمدی رئیس پلیس فتا شرق استان تهران همان زمان در رابطه با این کلاهبرداری‌ها هشدار داد و گفت: « پس از شرکت کردن در این مسابقات پیامکی خانمی از طریق تلفن همراه با شرکت‌کنندگان در مسابقه تماس برقرار کرده و به مخاطبش می‌گوید که او در مسابقه برنده شده است و برای دریافت جایزه‌اش می‌بایست مبلغ  ٢٠٦ ‌هزار ریال به شماره حساب ذکر شده واریز کند.سپس این افراد از سادگی مخاطب سوءاستفاده کرده و بعداز مدتی با شگردهای متقلبانه مجدد اعلام می‌دارند مبلغ  ٩٦٦ هزار ریال دیگر را از طریق پاکت به کدپستی عنوان شده ارسال کنند و نهایتا از پاسخ دادن خودداری و بدین گونه از مخاطبان خود کلاهبرداری می‌کنند. مردم باید در برخورد با اینگونه تبلیغات و افراد احتیاط کرده و فریب وعده‌های دروغ آنان را نخورند و این را بدانند که کلاهبرداران در پی کسب سود و منفعت همواره با ترفندهای مختلف از آنها خصوصا افراد ساده‌لوح و زودباور جامعه اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.»

575 نمایش

نظر دادن