تاریخ انتشار: دوشنبه, 15 تیر 1394 ساعت 08:10

زمزمه ها ازاحتمال توافق در وين

مذاکرات هسته‌اي با نزديک شدن به 16 تيرماه پس از يک هفته تمديد  از 10 تير به روزهاي پاياني خود رسيده است.

روزنامه خراسان: زمزمه ها از احتمال توافق طي ساعات آينده حکايت دارد هرچند سيدعباس عراقچي در مصاحبه شنبه شب خود تاکيد کرد که ايران محدود در زمان نيست و به دنبال توافق خوب است و چنانچه  به خواسته خود در توافق نرسد ترجيح مي دهد دست خالي به تهران بازگردد. بي بي سي نيز گزارش داد که خبرنگاران در شرايط شمارش معکوس براي اعلام توافق به سر مي برند. در پنجمين روز از وقت اضافه مذاکرات وزراي خارجه ايران و آمريکا 3 بار روبه روي هم نشستند تا براي دوازدهمين بارطي اين دوره مذاکرات  با يکديگر ديدار کرده باشند.معاونان وزير امور خارجه، سيد عباس عراقچي و مجيد تخت روانچي هم تا بامداد ديروزبا هلگا اشميد معاون هماهنگ کننده سياست خارجي اتحاديه اروپا براي پاک کردن متن توافق و ضمائم از پرانتز ها مذاکره داشتند.بحث همزماني يا اقدامات متناظر از جمله موضوعاتي است که اختلاف بر سر آن کماکان به قوت خود باقي است. ديروز همچنين اعلام شد که همزمان با شب قدر، مذاکرات برگزار نمي شود و اعضاي تيم هسته اي در مراسم احياي مرکز اسلامي امام علي (ع) وين شرکت مي‌کنند.  ديروز همه وزراي 1+5 نيز خود را به وين رساندند (البته به جز چين که امروز مي رسد) و  قرار است امروز ديدار وزراي 1+5 برگزار شود. به گفته رسانه ها اين مسئله  نشان مي‌دهدکه  مذاکرات وارد مرحله حساسي شده است وتنها چند گام با توافق نهايي فاصله داريم.محمد نهاونديان مسئول دفتر رئيس جمهورهم  که روز جمعه به وين رفته بود، به تهران بازگشت.گفته مي‌شود مهمترين دليل حضور نهاونديان  که خود يکي از تجار تهران است،مشارکت وي در مباحث مربوط به لغو تحريم‌هاي اقتصادي و جزئيات آن بوده است.

همزمان،خبرگزاري ها بازهم با خوشبيني نسبت به نتيجه مذاکرات مدعي توافق طرفين در برخي مسائل شدند.شبکه خبري روسيا اليوم در خبري فوري به نقل از منابع ديپلماتيک اعلام کرد که  ايران و 1+5 درباره اراک و فردو به توافق نهايي رسيدند. رويترز هم طي خبري اعلام کرد: طرفين به توافق اوليه درباره لغو تحريم‌هاي آمريکا و اروپا دست يافته‌اند اما هنوز به مکانيزمي براي لغو تحريم‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل نرسيده‌اند. پيشتر نيزخبرگزاري آسوشيتدپرس نيز اعلام کرده بود که  ايران و قدرت هاي جهاني به توافقي غيرقطعي براي برگشت پذيري تحريم‌ها به عنوان بخشي از توافق هسته اي رسيده اند.با اين حال،سي ان ان به نقل از يک ديپلمات ايراني از باقي بودن سوالاتي درباره تحريم ها در گفتگوهاي هسته‌اي به منظور حصول توافق نهايي تاکيد کرد. نيويورک تايمز نيز نوشت :«اينکه آژانس بتواند مسائل (پي‌ام‌دي) را تا پايان سال حل و فصل کند، محل شک و شبهه است وبعيد به نظر مي رسد».يک منبع آگاه نيز در وين گفت که مذاکرات ممکن است تا نهم جولاي(پنجشنبه هفته جاري) تمديد شود.به گزارش انتخاب، وي با اشاره به اختلافات باقي مانده در مذاکرات گفت: برخي مسائل مربوط به تحريم ها و قطعنامه شوراي امنيت دو اختلافي هستند که وزراي خارجه بايد در مورد آن‌ها تصميم گيري کنند.

 

نگراني نتانياهو از احتمال لغو تحريم‌هاي ايران

اين درحالي است که نتانياهونخست‌وزير رژيم صهيونيستي که مي توان گفت نخستين موضع گيري رسمي اش در اين دور از مذاکرات است،در جلسه هفتگي کابينه اين رژيم گفت: مذاکرات ايران يک دستاورد به شمار نمي‌رود بلکه يک شکست است. زيرا امتيازاتي که به ايران داده شده درحال افزايش است.وي در ادامه گفت: اين يک توافق بد و حتي بدتر از توافق با کره شمالي است و به دستيابي ايران به بمب هاي بسيار زيادي منتهي خواهد شد.

 

کري:پيشرفت کرديم اما اختلافات باقي است

در عين حال آمريکا همچنان به دنبال زياده خواهي است. به گزارش بي بي سي ،جان کري که دست به عصا در مقابل هتل محل مذاکرات در برابر خبرنگاران حاضر شده بودگفت:در چند روز اخير در مذاکره با ايران پيشرفت هاي واقعي به دست آمده و هرگز تا اين اندازه به توافق نزديک نبوده ايم اما تأکيد کرد که بعضي اختلافات جدي هنوز باقي است وما هنوز آنجايي که بايد باشيم نيستيم. وي در عين حال مدعي شد اگر "توافق خوب" به دست نيايد و ايران سماجت کند، آمريکا آماده است که مذاکرات را ترک کند. اين اظهارات کري البته به نوعي توسط اشتاين ماير وزيرخارجه آلمان نيز تکرار شد. به گزارش تسنيم وي با بيان اين که به دنبال توافق با ايران به هر قيمتي نيستيم گفت: ايران هم اجازه ندارد نظارت بر مراکز نظامي خود را از نظارت‌هاي توافق نهايي حذف کند.

695 نمایش

نظر دادن