تاریخ انتشار: یکشنبه, 14 تیر 1394 ساعت 18:00

"برخی برای نان شعار ضداصلاحات سر می‌دهند"

وزیر کشور دولت اصلاحات گفت:ما در انقلابی هستیم که روزی نظریه‌پردازی مثل شهید بهشتی داشتیم، اما الان ببینید تریبون‌ها در دست چه کسانی است؟ پر صداترین تریبون‌ها در دست مداحان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، حجت الاسلام والمسلمین عبدالواحدموسوی لاری دیشب در مراسم افطاری اصلاح‌طلبان یزد، مشی اصلاحات را پرهیز از افراط و تفریط دانست و اظهار کرد: اصلاح‌طلبی واژه‌ای چند وجهی است و کسانی که در زیر این چتر قرار می‌گیرند، به یک معنا به پاره‌ای از روش‌ها و منش‌های موجود اعتراض دارند و خواستار اصلاح هستند.

وی افزود: اصلاح‌طلبان کسانی هستند که به دنبال بهبود هستند نه تخریب، افرادی که در زیر چتر قانون اساسی می‌خواهند جامعه خود را اصلاح کنند.
وزیر کشور دولت اصلاحات با ارائه برداشت دیگری از اصلاح‌طلبی و اصلاح‌طلبان، آنها را کسانی معرفی کرد که نمی‌خواهند فراتر از قانون اساسی حرکت کنند، و قانون اساسی را به عنوان میثاق ملی قبول دارند و از کژراهه‌هایی که ما را از قانون اساسی دور می‌کند، استفاده نمی‌کنند.

موسوی لاری اضافه کرد: اصلاح‌طلبان از روش‌هایی استفاده می‌کنند که افراط‌گرایانه و تفریط‌گرایانه نیست، آنها برای رسیدن به اهداف، متعادل حرکت می‌کنند، یعنی در چهارچوب قانون و متناسب با شرایط زمان و مکان گام‌ها را استوار برمی‌دارند و افراط و تفریط ندارند.

وی افزود: جریان اصلاح‌طلبی و کسی که در جستجوی اصلاح است، نمی‌تواند خودش صالح نباشد، ما باید اصلاح را از خودمان شروع کنیم تا بتوانیم دیگران را نیز به اصلاح دعوت کنیم.

این عضو مجمع روحانیون مبارز خاطرنشان کرد: اگر تعریف اصلاحات بر اساس تعریف کارنامه گذشته باشد، در حوزه اقتصاد، سیاست، فرهنگ، مدیریت، سیاست داخلی و ... پیشرفت‌هایی است که با آن اصلاحات تعریف می‌شود و اگر ناظر به آینده باشد، اصلاح‌طلبان گردش امور را از طریق آرای مردم و صندوق رای می‌بینند. تمسک به قانون اساسی و جستجوی گردش امور از طریق صندوق رای چیزی نیست که کسی آن را نپذیرد یا بخواهد با آن مقابله کند.

وی، دستور کار جریان مقابل اصلاحات، را رواج اصلاحات هراسی دانست و گفت: جریان مقابل اصلاحات تلاش می‌کند ذهنیت منفی از اصلاحات را به جامعه انتقال دهد.

به گفته موسوی لاری، خط کلی جریان مقابل اصلاحات بر آن است واقعیت‌های اصلاحات را به گونه‌ای دیگر نشان دهد و اصلاحات هراسی را رواج دهد.

حجت الاسلام موسوی لاری بیان کرد: عده‌ای که منافعشان اقتضا می‌کند، شعار ضد اصلاحات بدهند تا به نان و نوایی برساند و هر چه توضیح دهیم که اصلاح‌طلبان خود را بخشی از نظام می‌دانند و مخالفتی با نظام ندارند، خودشان را به خواب زده و باور هم نخواهند کرد، اما افرادی هستند که با اصلاحات دشمنی ندارند و همانطور که وظیفه ماست باید به آنان توضیح دهیم و باید به گونه‌ای باشیم آنان که اصلاحات هراسی را انتخاب کرده‌اند، نتوانند از رفتار ما سوء استفاده کنند.

وی افزود: برخی از مقدسات دینی سوء استفاده می‌کنند، ۱۷۵ شهید وطن را می‌آورند و عده‌ای با راه انداختن علم و کتل پشت سر این شهدا از احساسات مردم سوء استفاده می‌کنند. گرچه جامعه این‌ها را به عنوان اقلیت می‌شناسد. مخاطب این نوع رفتارها عامه مردم هستند و جریان‌های سیاسی اعم از اصول‌گرا و اصلاح‌طلب با این رفتارها آشنا هستند و برخی از افراد واقع‌بین هستند. رکن اساسی کار ما این است که در دام افراد و جریان‌هایی که از همه چیز برای رسیدن به اهداف خود سوء استفاده می‌کنند نیفتیم.

وزیر کشور دولت اصلاحات افزود: ما در این کشور و بین مردم زندگی می‌کنیم و در روی زمین با حقیقت سر و کار داریم، در جامعه ما متاسفانه در ۸ سال دولت گذشته اتفاقاتی افتاده و رویه‌هایی خلق شده که باید اصلاح شود و اگر اصلاح نکنیم، به ناکجا آباد می‌رسیم.

وی با بیان اینکه بعد از پیروزی دولت تدبیر و امید ما شاهد انتشار روزنامه و سایت‌هایی هستیم که مانند قارچ سر برآورده‌اند، گفت: بیشتر این سایت‌هایی که دروغ منتشر می‌کنند از بودجه عمومی تغذیه می‌شوند.

موسوی لاری اظهار کرد: ما در انقلابی هستیم که روزی نظریه‌پردازی مثل شهید بهشتی داشتیم، اما الان ببینید تریبون‌ها در دست چه کسانی است؟ پر صداترین تریبون‌ها در دست مداحان است، زمانی مداحان در جهت بازگویی مراثی و مدایح اهل بیت تلاش می‌کردند، ولی امروز به تنها چیزی که درست به آن پرداخته نمی‌شود، مدایح و مراثی است و معمولا گروه مداحی خدم و حشم دارند و کاروانی راه می‌افتند و برنامه‌هایشان را اجرا می‌کنند. ما آن فضای علمی و عرفانی را از دست داده‌ایم و حالا کنگره جهانی مداحان راه می‌اندازیم.

این روحانی مجمع روحانیون مبارز گفت: اکنون جریان اصلاح‌طلب می‌خواهد با جریان‌های ناهنجار مقابله کند،‌ دروغگویی یک ناهنجاری است،‌ همه آنان که با الفبای برنامه‌ریزی آشنا هستند، می‌دانند که اگر آمارهای غلط داشته باشیم، برنامه‌ها هم غلط از آب درمی‌آید. جریان اصلاح‌طلب معتقد است روش‌های ۸ سال گذشته، کشورمان را با بحران روبرو می‌سازد و ما می‌خواهیم در اداره جامعه از دروغ و هرگونه افراط و تفریط پرهیز شود و نباید کاری کنیم کسانی که اصلاحات هراسی می‌کنند به هدفشان برسند.

وی تاکید کرد: اصلاحات، جریان اصیل این انقلاب است که در زیر چتر قانون اساسی و در جهت ارزش‌های نظام حرکت می‌کند، اگر می‌خواهیم به مقصد برسیم باید راهمان را خوب انتخاب کنیم و با همدلی راهمان را ادامه دهیم، ما در تشخیص هدف اشتباه نکردیم، در انتخاب راه اصلاحات هم اشتباه نکردیم، ولی زمانی به مقصد می‌رسیم که همه با هم باشیم.

موسوی لاری با اشاره به تجربه دو تابلوی انتخابات سال های ۸۴ و ۹۲، اظهار کرد: نتیجه انتخابات سال ۸۴ به نفع اصلاحات نبود و عامل آن اختلاف بود، اما در سال ۹۲ در شرایطی جریان اصلاحات در زیر آسمان کبود این کشور یک ستاره نداشت ولی در دقیقه ۹۰ با تدبیر عقلایی با جابجایی یک عنصر و با اخلاق دکتر عارف و همراهی او، و نتیجه برای کشور با برکت بود و در انتخابات آینده هر حرکتی بخواهد اتفاق بیفتند، باید با همدلی صورت گیرد.

وی با اشاره به چگونگی شکل گیری شوراهای مشورتی در سه سطح حوزه انتخابیه، استان، و تهران، نقش و کارکرد این شوراها را انسجام بخشی درونی اصلاحات و در مرحله بعد کدخدامنشی و ریش سفیدی در هنگام لزوم دانست و توصیه کرد ضمن بهره‌مندی از پیشکسوت‌ها و داوری آن‌ها، چتری فراگیر درست شود که همه در زیر آن باشند.

وی اصلاح طلب را دوراندیش، و پیرو عقل دانست و گفت: عقل حجت باطنی خداوند در درون انسان هاست و ابراز امیدواری کرد از حجت خدا دوری نکنیم.

در پایان این مراسم نیز نامه‌ای خطاب به حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی به امضای حاضران رسید که در آن بر رفع محدودیت‌های رسانه‌ای رئیس دولت اصلاحات تاکید شده بود.

در این مراسم محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان و حجت الاسلام محمد صدوقی حضور داشتند.

484 نمایش

نظر دادن