تاریخ انتشار: شنبه, 13 تیر 1394 ساعت 14:12

روز داغ هسته‌ای بورس تهران/ رشد 1000 واحدی شاخص

در اولين کار بورس تهران در هفته جديد،شاحص کل 996 واحد رشد کرد.

 به گزارش آريا، در حاليکه تنها تا سه شنبه هفته جاري مذاکرات تمديد شده است، بسياري از فعالان بازار بورس منتظرند ببيندد آيا توافق منعقد مي شود يا خير، اين در حالي است که بورس تهران امروز با رشد چشمگيري همراه بود.

شاخص کل در حال حاضر در مرز 66 هزار واحذي قرار دارد و بايد ديد با توافق احتمالي تا کجا پيش خواهد رفت.اين در حالي است که فعالان بورس تهران در هفته گذشته فعاليت خود را در شرايطي آغاز کردند که در جريان بودن مذاکرات هسته اي و نزديک شدن به ضرب الاجل تعيين شده روند بورس را تحت تاثير قرار داد و موجب توجه سهامداران به مذاکرات 1+5 در وين شد؛ به طوري که معاملات هفته جاري با ابهام ناشي از نتيحه مذاکرات آغاز شد اما انتظار و ابهام سهامداران جاي خود را به خوش بيني ناشي از مذاکرات داد و موجب افزايش قيمت ها و شاخص بورس شد.

بر اساس اين گزارش، در حاليکه امروز خبرهايي در مورد احتمال تمديد مذاکرات هسته اي به گوش مي رسد، مي توان سه سناريو را براي آينده کوتاه مدت بازار سرمايه متصور بود،اول اينکهه توافق هسته اي ميان ايران و گروه 1+5 صورت گيرد. در صورتي که اين سناريو محقق شود اين انتظار وجود دارد نقدينگي در بازار افزايش يابد و اين موضوع رشد بالاي حجم معاملات و افزايش سطوح قيمتي را به همراه دارد. کارشناسان اقتصادي معتقدند در اين شرايط پس از بازدهي حدود 20 درصد شاهد افزايش عرضه ها، رسيدن به سطوح مقاومت و جدا شدن مسير سهام صنايع و شرکت هايي که برداشته شدن تحريم ها اثر مستقيم بر سود آوري آنها دارد، خواهيم بود.

دومين سناريو دوم مربوط به تمديد مذاکرات هسته اي همچون دوره هاي گذشته مذاکرات است. در صورتي که اين سناريو محقق شود انتظار خروج نقدينگي مبتني بر انتظارات بدبينانه از بازار وجود دارد. به اعتقاد کارشناسان در صورتي که اين سناريو محقق شود قيمت سهام شرکت ها به اندازه رشد در روزهاي اخير کاهش خواهد يافت. اين موضوع مي تواند با به تعادل رو به منفي رسيدن بازار در سطوح قيمتي حدود 10درصد پايين تر از سطوح قيمت فعلي برسد.

سناريوي سوم مربوط به شکست مذاکرات هسته اي ميان ايران و گروه 1+5 است. کارشناسان اقتصادي معتقدند اين سناريو بسيار بدبينانه است و با توجه به مسير طي شده هسته اي بعيد به نظر مي رسد چنين سناريويي عملياتي شود. اما در صورت شکل گيري اين سناريو، شوک منفي و تشکيل صفهاي فروش هيجاني در روزهاي ابتدايي شکل خواهد گرفت. اين موضوع انتظار به تعادل رسيدن بازار در سطوح قيمتي حدود 20درصد پايين تر از سطوح قيمت فعلي و شکل گيري رکود گسترده و خروج نقدينگي از بازار سرمايه را در پي خواهد داشت.

509 نمایش

نظر دادن