تاریخ انتشار: شنبه, 13 تیر 1394 ساعت 09:00

بقایی برای خانواده‌اش ویزا گرفته بود!

از سفر احمدی‌نژاد و یارانش به نیویورک و حاشیه‌های آن، زمان زیادی گذشته، اما پرونده شکایت نمایندگان از این پرونده هنوز در مراحل رسیدگی است.

 

روزنامه شرق نوشت:

از سفر احمدی‌نژاد و یارانش به نیویورک و حاشیه‌های آن، زمان زیادی گذشته، اما پرونده شکایت نمایندگان از این پرونده هنوز در مراحل رسیدگی است.

نادر قاضی‌پور، از نمایندگان پیگیر این پرونده، به شرق خبر داده که بارها از رئیس کمیسیون اصل ٩٠ درباره پیگیری این پرونده سؤال پرسیده و با آنچه «پاسخ بی‌محتوای پورمختار» مي‌نامد مواجه شده است. محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل ٩٠ مجلس نهم است و این پرونده نیز برای پیگیری به این کمیسیون فرستاده شد.

قاضي‌پور همچنین به «شرق» گفته که «شکایت بحث نیویورک به اصل ٩٠ رفته و پورمختار هم به ما گفته که دیوان بررسی کرده، اما نهاد ریاست‌جمهوری وقت اسامی را نداده است.

از سوی دیگر اختلاف هزینه  یورو و دلار نیز مطرح بود و ما اعتراض کردیم تا پرونده به دادگاه برود و هنوز مشخص نیست وضعیت پرونده به چه شکل است».در پرونده سفر احمدی‌نژادی‌ها به نیویورک، دو ماجرا حاشیه‌ساز شد، یکی سفر فرزندان و خانواده مسئولان وقت و دیگری هزینه‌های سرسام‌آور این سفر.

در موضوع نخست در تصاویر منتشرشده به‌راحتی می‌توان تصویر فرزندان محمود احمدی‌نژاد را به چشم دید، بر اساس گزارش ارائه‌شده از سوی کمیسیون اصل ٩٠، بسیاری از اعضای خانواده مسئولان، هیأت اعزام‌شده به نیویورک را همراهی می‌کردند، اما حمید بقایی پس از ورود مجلس و درج اسم اعضای خانواده از نمایندگان پیگیر شکایت کرد و در نهایت نیز رئیس کمیسیون اصل ٩٠ خبر داد که فرزندان بقایی در آن سفر همراه او نبوده‌اند.

پاسخ بی‌محتوای رئیس کمیسیون اصل ٩٠

قاضی‌پور در همین زمینه به «شرق» می‌گوید: «کاغذها را دیدیم، حمید بقایی برای اعضای خانواده‌اش ویزا گرفته بود. حالا اینکه بعدا آنها در سفر او را همراهی نکرده‌اند، حرف دیگری است، اما تا بخش اخذ ویزا پیش رفته بودند و همین ماجرا نیت به تخلف را تأیید می‌کند». بر اساس جزئیات ارائه‌شده از سفر به نیویورک، تعداد ویزاهای درخواستی ١٧٥ عدد بود و ویزاهای درخواست‌شده شامل حدود ٥٠ عدد برای گروه پرواز و ١٢٥ عدد برای باقی افراد می‌شد. در مجموع ٨٤ نفر از ١٢٥ عدد ویزای درخواست‌شده (به غیر از کادر پرواز)، در سفر هیأت اعزامی همراه رئیس‌ دولت وقت بودند که شامل هیأت اصلی، هیأت همراه، اعضای خانواده، گروه خبری، گروه حفاظت و سایر عوامل دست‌اندرکار می‌شود.

واکنش نهاد ریاست‌جمهوری به گزارش نیویورک

در همان‌موقع بود که پس از انتشار جزئیات سفر به نیویورک از سوی کمیسیون اصل ٩٠،  اداره کل روابط‌عمومی معاونت اجرائی و سرپرستی نهاد ریاست‌جمهوری- دوره احمدی‌نژاد- اطلاعیه‌ای را منتشر کرد و گزارش رئیس کمیسیون اصل ٩٠ مجلس شورای اسلامی را دروغ محض‌ خواند. در گزارش آن روزهای نادر قاضی‌پور درباره همراهان خانوادگی هیأت دولت به برخی اسامی اشاره شده بود، از جمله‌ خانم اعظم‌السادات فراحی، همسر احمدي‌نژاد، خانم طیبه ترکستانی، همسر حمیدرضا بقایی، خانم شهربانو ذبیحان‌لنگرودی، همسر اسفندیار رحیم‌مشایی، خانم قصری ضرغامی‌ثابت، همسر مهدی ثمره‌‌هاشمی، آقای علیرضا احمدی‌نژاد فرزند رئیس دولت، خانم حسنا احمدی‌نژاد، فرزند رئیس‌دولت، آقای رضا رحیم‌مشایی، فرزند اسفندیار رحیم‌مشایی و آقای امیررضا بقایی، فرزند حمیدرضا بقایی.

شکایت بقایی از ٣ نماینده

وکیل حمید بقایی همان روزها از سه نماینده پیگیر شکایت کرد و تأکید داشت که خانواده بقایی هیچ‌گاه به آمریکا سفر نکرده‌اند. بعدها پورمختار خبر داد که بقایی و همسرش به نیویورک نرفته بودند. بر اساس گزارش تدوین‌شده از سوی مجلس، رئیس دولت و همراهان در سفر سه‌روزه به نیویورک، در دو طبقه از هتلی در نیویورک مستقر شده بودند. هزینه هر شب اقامت هر اتاق دوتخته از این هتل چهارستاره در ماه سپتامبر ٢٠١٢، از ٤٠٠ تا ٧٠٠ دلار اعلام شده بود. پیگیری‌های پرونده سفر احمدی‌نژاد و یاران و خانواده به نیویورک همچنان در دستور کار است و نمایندگان مایلند بدانند تکلیف حکم قضائی در این‌باره چه خواهد شد. حمید بقایی، معاون اجرائی احمدی‌نژاد، هم‌اکنون در زندان به‌سر می‌برد و هنوز جزئيات دلایل این بازداشت ارائه نشده است.

2303 نمایش

نظر دادن