تاریخ انتشار: سه شنبه, 05 خرداد 1394 ساعت 12:10

مرحوم سهمیه!

روزنامه خراسان نوشت:

بنزين گران شد و حرف و حديث هاي گراني آن آغاز شد. برخي از شهروندان مي گويند با گران شدن بنزين، هزينه حمل و نقل افزايش مي يابد و قيمت همه کالاها زياد مي شود. عده اي هم معتقدند چرا قيمت بنزين افزايش پيدا مي کند اما کيفيت خودروهاي داخلي بسيار پايين است و تعرفه واردات بالا. برخي از کارشناسان نيز اين اقدام دولت را حرکتي بر خلاف جهت رفاه اجتماعي ارزيابي مي نمايند و از راه هاي ديگري نظير قيمت پلکاني بنزين و تخصيص سهميه بنزين به خانوارها(به جاي خودروها) سخن مي گويند.

با وجود صحت نسبي اين ادعاها و علي رغم نقدهايي که بر آن ها وارد است، بايد گفت:«عادت به بنزين ارزان، سبب شده است که چشم خود را از واقعيت بپوشانيم» واقعيت مي گويد که مدت زيادي است دولت يارانه به بنزيني مي دهد که ما آن را دود مي کنيم. حتي در بهترين حالات ما تنها نصف قيمت بنزيني را مي پرداختيم که وارد باک خودرو مي کرديم. مهم هم نبود که بنزين آزاد باشد يا کارتي. فقط لطف کاهش قيمت نفت در سال هاي قبل، باعث شد که قيمت بنزين داخلي به قيمت بنزين تحويلي در خليج فارس نزديک شود. بماند که در بسياري از کشورهاي پيشرفته، نه تنها به بنزين يارانه نمي دهند بلکه ماليات سنگيني بر آن وضع کرده اند. براي مثال، در آلمان، نروژ و ... بنزين بيش از 2 دلار فروخته مي شود. ماليات را فراموش کنيم، اينجا صحبت از يارانه است. دولت هميشه کسري بودجه متحمل مي شد تا پول يارانه اي را بپردازد که بخش عمده اي از مردم در آن نقشي نداشتند. يارانه اي که مي توانست صرف بهبود بهداشت در مناطق روستايي شود. هرچند دولت لزوما همه بودجه ها را به صورت صحيح هزينه نمي کند.

با اين تفاسير شايد بد نباشد که نگاهي دوباره به موضوع حذف بنزين سهميه اي بيندازيم. اتفاقي که باعث آزاد شدن 4 هزار ميليارد تومان منابع دولت مي شود. اتفاقي که مي تواند دست دولت را در طرح هايي نظير تحول نظام سلامت باز کند. با ادامه افزايش قيمت بنزين بايد مطالبه گري در زمينه کاهش تعرفه واردات خودرو را افزايش داد. بايد خودروساز داخلي را نقد کرد که چرا با 48 سال تجربه خودرويي توليد مي کند که بسيار بيشتر از مشابه خارجي دود مي کند.

شرح نمودار

در طول سال هاي مختلف، دولت براي مصرف بنزين بنده و شما يارانه پرداخته است. اين ميزان يارانه دقيقا برابر فاصله بين دو نمودار است. نمودار آبي تغييرات قيمت بنزين فوب خليج فارس(به دلار) را نشان مي دهد و نمودار قرمز رنگ، از قيمت بنزين آزاد ايران(به دلار) حکايت مي کند.علت کاهش قيمت بنزين در سال هاي اخير، به دليل نوسانات نرخ دلار و پايين آمدن ارزش پول ملي در مقابل ارزهاي خارجي بوده است.

براي تبديل قيمت ريالي بنزين به دلار، از نرخ هاي ارز آزاد به صورت سالانه استفاده کرده ايم. آنچه مسلم است برخلاف ساير کشورها که تغييرات قيمت بنزين را در زندگي روزمره شان لمس مي کنند مردم ايران از تغييرات قيمت بنزين هيچ گونه تاثيري نمي پذيرند چرا که قيمت بنزين به صورت دستوري و بي تفاوت نسبت به تغييرات قيمت جهاني بنزين تعيين مي شود. اميد است روزي فرا برسد که تغييرات قيمت بنزين براي ما نيز مهم باشد.

564 نمایش

نظر دادن