تاریخ انتشار: دوشنبه, 04 خرداد 1394 ساعت 13:15

در ایران عکس می‌گیرند، پُز خارج را می‌دهند!

ایسنا نوشت:

به محض اینکه گردشگران آقا وارد این بنا می‌شوند، دوربین عکاسی‌شان را روشن می‌کنند و بعد از اینکه چند عکس با مدل‌های متفاوت از خودشان و بنا می‌گیرند، با خوشحالی و صدای بلند می‌گویند "عکس‌ها را در شبکه اجتماعی می‌گذاریم و می‌گوییم اینجا خارج است!"

بر خلاف اینکه برخی گردشگران دوست دارند بگویند عکس‌هایی که در این بنای زیبا انداخته‌اند در خارج از کشور گرفته شده، اما کلیسای "کانتور" را یک معمار خوش سلیقه ایرانی به نام استاد حسین معماری در زمان قاجار برای روس‌های ارتدوکس ساخته و از آجرهایی به رنگ قرمز و کاشی‌های فیروز‌ه‌ رنگ برای سر برج ناقوس استفاده کرده است.

"کانتور" کلیسای کوچکی است که در زمان قاجار برای استفاده مهندسان و کارکنان روس شاغل در پروژه‌ی راه شوسه قزوین احداث شد و در حال حاضر در خیابان "دارایی" این شهر قرار گرفته است.

راهنمای این کلیسا بیان می‌کند: روس‌ها برای آنکه جاده تهران - شمال را بسازند، مدت طولانی در قزوین ساکن شدند. بنابراین نیاز به یک‌سری فضاها از جمله کلیسا، سالن اجتماعات، اداره راه و ترابری و ... داشتند؛ به همین دلیل این فضاها در مجموعه‌ای به نام "باغ کانتور" ساخته می‌شوند و استاد حسین معماری ساخت این بناها را برعهده می‌گیرد.

به گفته راهنمای کلیسا، "کانتور" یک واژه‌ی روس به معنای اداره و دفتر کار است‌. از فضای باغ کانتور تنها کلیسای آن باقی مانده و سالن اجتماعات روس‌ها نیز در حال حاضر سالن مرکزی شهرداری قزوین شده است.

او همچنین می‌گوید: مسیر ورودی به ناقوس کلیسای "کانتور" را بسته‌اند تا خس و خاشاک وارد فضای آنجا نشود. در حال حاضر مراسمی در این کلیسا برگزار نمی‌شود و تقریبا متروک شده است. در طول زمان کاربری‌های متفاوتی به این کلیسا داده‌اند‌، زمانی آزمایشگاه و زمانی هم کتابخانه بوده است‌. کنار کلیسا یک مدرسه ساخته شد و برای اینکه از فضای آنجا استفاده کنند، مدتی آن را تبدیل به آزمایشگاهِ مدرسه کردند و در حال حاضر هم این بنا متعلق به میراث فرهنگی است. اداره راه و ترابری آن زمان هم در حال حاضر تبدیل به پارک مشاهیر شده است.

برای رفتن به کلیسای "کانتور" و انداختن عکس با بنای آن نیازی به تهیه بلیت نیست.

1261 نمایش

نظر دادن