تاریخ انتشار: دوشنبه, 04 خرداد 1394 ساعت 10:44

گزارش خبرگزاری مهر از آغاز تحرکات تازه براي گراني‌ها

مهر نوشت:
 
همزمان باورود بنزين ۱۰۰۰توماني به سبد هزينه‌اي مردم و باالزام هماهنگي هرگونه افزايش قيمتي با دولت، پرونده‌هاي زيادي از درخواست توليدکنندگان روي ميز بررسي دولت قرار گرفته که کالاهاي اساسي در صدر هستند.

با اعلام دولت، قيمت بنزين از ۷۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان رسيد و تک نرخي شد. اوايل امسال هم بود که اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور در بخشنامه‌اي که رسما از سوي دولت ابلاغ شد، هرگونه افزايش قيمتي را منوط به هماهنگي با دولت دانست تا بازار ساماني يابد و از تورمي که هرساله، در هفته‌هاي آغازين سال، نصيب مردم و بازار مي‌شود، جلوگيري شود. همين اشاره کافي بود تا توليدکنندگان يکي پس از ديگري، براي افزايش قيمت محصولاتشان، به خط شوند.

اين روزها از هر بخش توليدي، خبر از ارايه درخواست افزايش قيمت به دولت مي‌رسد؛ از خودروسازان گرفته تا توليدکنندگان انواع و اقسام کالاها در بازار.

کالاهاي اساسي
البته توليدکنندگان کالاهاي اساسي، پيشگام شده‌اند و يکي پس از ديگري، اعلام مي‌کنند که تقاضاي افزايش قيمت خود را به دولت ارسال کرده‌اند؛ دولت اما تاکنون به هيچ يک از اين تقاضاهاي افزايش قيمت، جواب مثبت نداده است.

در اين ميان توليدکنندگان بسياري از جمله نانوايان، خودروسازان، توليدکنندگان روغن نباتي، توليدکنندگان محصولات لبني، توليدکنندگان سيمان، توليدکنندگان فرآورده‌هاي گوشتي درخواست خود را به دولت ارايه کرده‌اند و البته منتظرند تا دولت در اين زمينه تصميم‌گيري کند.

سيمان
دبير انجمن توليد‌کنندگان سيمان اعلام کرده که با توجه به افزايش هزينه‌هاي توليد سيمان، درخواست افزايش قيمت ۱۷ درصدي سيمان را به دولت ارسال کرده ايم.

عبدالرضا شيخان در گفتگو با مهر مي‌افزايد: توليد مازاد بر نياز سيمان در سال قبل سبب شد تا توليدکنندگان با کمبود بازار مواجه شوند و بنابراين ثبات بر بازار حاکم باشد اما اکنون درخواست افزايش ۱۷ درصدي سيمان را به دولت ارسال کرده ايم.

وي مي افزايد: هنوز در اين رابطه پاسخي دريافت نشده است اما سال گذشته با وجود توقف رشد نرخ تورم، با تورم ۱۵ درصدي و رکود دست و پنجه نرم کرديم ولي ادامه اين مسير امکان پذير نيست و به همين دليل، درخواست افزايش قيمت را به دولت ارسال کرديم.

به گفته شيخان، سال گذشته توليد سيمان به ۶۶ ميليون و ۴۰۰ هزار تن و کلينکر به ۷۰ ميليون تن رسيد‌ که از اين رقم، ۱۲ ميليون و ۷۰۰ هزار تن سيمان و ۶ ميليون و ۲۰۰ هزار تن کلينکر صادر کرديم.

وي اظهار داشت: در حال حاضر ۵.۵ تا ۶ ميليون تن مازاد کلينکر در کارخانه‌ها وجود دارد که اين رقم در مدت مشابه سال قبل حدود ۴ تا ۵.۴ ميليون تن بوده است.

نان
از سوي ديگر توليدکنندگان نان هم که همان نانوايان باشد، درخواست افزايش قيمت خود را به دولت ارسال کرده اند و منتظرند تا دولت در بررسي‌هايي که انجام مي‌دهد، پاسخ آنها را بدهد، البته دولت تا حدودي دست آنها را براي افزايش قيمت باز گذاشته است و با راه انداختن نانوايي‌هاي آزادپز، راهي براي آزادسازي قيمت نان در پيش گرفته است.

در اين ميان البته آنگونه که روساي اتحاديه‌هاي نان مي‌‌گويند، هنوز دولت موافقتي در سال جاري با افزايش قيمت نداشته و تنها افزايش قيمت مربوط به نان‌هاي صنعتي بوده که آن هم با مصوبه دولت، آردشان آزاد شده است؛ بنابراين بايد منتظر اعلام نظر رسمي دولت در زمينه افزايش قيمت نان هم بود.

خودرو
گروه ديگري که تقاضاي افزايش قيمت خود را به دولت ارسال کرده‌اند، خودروسازان هستند. ايران خودرو براي محصولات خود افزايش قيمت ۱۰ درصدي را تقاضا کرده و سايپا هم خواستار افزايش ۱۵ درصدي محصولاتش شده است. از سوي ديگر، برخي خودروسازاني هم که با چيني‌ها کار مي‌کنند، درخواست افزايش قيمت خود را به دولت ارايه کرده‌اند.

البته در حالي که شوراي رقابت، با درخواست ايران خودرو براي افزايش ۲ درصدي قيمت محصولاتش موافقت کرده و براي سايپا هم افزايش قيمت کمتر از ۵ درصدي محصولات را در نظر گرفته اما قرار است از اين پس، شوراي اقتصاد تعيين تکليف نهايي قيمت خودرو را به عهده گيرد، البته اين هم بستگي به نظر دولت دارد.

روغن
از سوي ديگر، محمد قبله، دبير انجمن صنفي توليدکنندگان صنايع روغن نباتي در گفتگو با مهر از ارايه تقاضاي افزايش قيمت روغن نباتي از سوي توليدکنندگان به دولت خبرداد و گفت: آخرين افزايش قيمت روغن‌نباتي مربوط به ارديبهشت سال ۹۲ و بر پايه ارز ترکيبي ۷۰ درصد مرجع با نرخ ۱۲۲۶ تومان و ۳۰ درصد مبادله‌اي با نرخ ۲۴۵۰ تومان بود که در نهايت نرخ پايه ۱۶۰۰ تومان را تشکيل مي داد.

وي با بيان اينکه قيمت روغن خام به عنوان ۸۰ درصد از قيمت تمام‌شده توليدکنندگان داخلي طي دو سال اخير در بازارهاي جهاني حدود ۲۰ درصد کاهش داشته است، افزود: اين در حالي است که نرخ پايه ارز براي توليدکنندگان روغن نباتي از شش ماهه دوم سال ۹۲ تاکنون با نرخ مبادله اي محاسبه شده است.

به گفته قبله، بر اين اساس نرخ ارز براي اين صنعت از شش ماهه دوم ۹۲ بالغ بر ۲۴۰۰ تومان، در سال ۹۳ با نرخ ۲۶۵۰ تومان و امسال نيز به ۲۸۵۰ تومان رسيده و به عبارتي، اين افزايش نرخ ارز فرصت مهم کاهش قيمت جهاني روغن خام را به يک تهديد تبديل کرده است.

قبله با اشاره به اين روند مذکور نشان دهنده رشد ۸۰درصدي نرخ ارز براي تامين روغن خام وارداتي است، خاطرنشان کرد: در سال جاري نيز سياست هاي تعرفه اي دستخوش تغييراتي شده که براي رغن سويا و آفتابگردان ۳درصد و براي روغن پالم نيز ۶درصد افزايش تعرفه در نظر گرفته شده است.

وي اظهار داشت: از طرفي براساس مصوبه دولت پرداخت ۷۰ تومان مابه التفاوت هر کيلوگرم روغن نباتي به کشاورزان بر عهده توليدکنندگان داخلي گذاشته شده است که در کنار افزايش نرخ ارز، افزايش تعرفه‌ها و همچنين افزايش نرخ حقوق و دستمزد از سال ۹۲ به ۹۳ و ۹۳ به ۹۴ بازنگري در قيمت‌ها يک ضرورت اجتناب ناپذير محسوب مي شود.

به گفته قبله، برآوردها نشان مي‌دهد افزايش قيمت‌ها در حدود ۱۲ درصد مي تواند مشکلات به وجود آمده بر سر راه توليدکنندگان اين صنعت را کمرنگ ساخته و توان رقابتي آنان را افزايش دهد.

لبنيات
همچنين رضا باکري، دبير انجمن توليدکنندگان فرآورده‌هاي لبني هم اعلام کرده که هزينه‌هاي توليد فرآورده هاي لبني در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ فقط ۵ درصد افزايش يافته است که بر همين اساس، انجمن فراورده‌هاي لبني به استناد قيمت‌هاي تمام شده محصولات، درخواست افزايش ۵ درصدي قيمت لبنيات را به ستاد تنظيم بازار و سازمان حمايت از مصرف کنندگان و توليدکنندگان ارسال کرده است.

وي با اعلام اينکه نرخ تورم و افزايش هزينه هاي توليد در سال ۹۳ باعث شده بود تا کارخانجات لبني مجوز افزايش ۱۵ درصدي قيمت‌ها را دريافت کنند، خاطرنشان کرد است: امسال خوشبختانه نرخ تورم کاهش يافته و در کنار آن هزينه هاي توليد واحدها هم کاهش پيدا کرده است.

به گفته باکري، تعدادي از کارخانجات لبني در سال گذشته ۱۵ درصد افزايش قيمت را در محصولات خود لحاظ نکرده بودند که امسال با توجه به عرضه و تقاضا اين افزايش قيمت ها را انجام مي دهند.

کنسرو
همچنين سيد محمد ميررضوي دبير انجمن صنايع کنسرو نيز چندي پيش اعلام کرده بود که با توجه به افزايش هزينه دستمزد، ماليات بر ارزش افزوده، حمل و نقل و قيمت آب و برق، توليدکنندگان صنايع کنسرو خواستار افزايش ۵ تا ۸ درصدي قيمت توليدات خود هستند که در اين مورد به صورت شفاهي درخواستمان را به سازمان حمايت ارائه کرده‌ايم.

وي ادامه داد: البته براي ارائه درخواست قطعي بررسي کرديم تا ببينيم چه عوامل ديگري بر توليد محصولات کنسروي تأثيرگذار خواهند بود و بر اين اساس درخواست کتبي خود را به سازمان حمايت ارائه خواهيم کرد.

فرآورده‌هاي پوشتي
همچنين حسين شاه‌آبادي، دبير انجمن توليدکنندگان فرآورده‌هاي گوشتي هم از ارايه درخواست افزايش ۱۲ درصدي قيمت فرآورده‌هاي گوشتي به دولت خبرداد و اعلام کرده که البته آلوده بودن گوشت گاوميش هندي، هزينه توليد کارخانه‌هاي توليدکننده فرآورده‌هاي گوشتي را افزايش داده و به همين دليل درخواست افزايش ۱۲ درصدي قيمت محصولات‌مان را به دولت ارائه کرديم.
610 نمایش

نظر دادن