تاریخ انتشار: یکشنبه, 03 خرداد 1394 ساعت 13:08

قیمت خودرو را چه کسی تعیین می‌کند؟

با مواضع جدید رییس شورای رقابت مشخص نیست که پس از این وظیفه تعیین قیمت خودروهای داخلی با چه نهادی خواهد بود.

ایسنا: تا حدود سه سال پیش قیمت خودروهای داخلی توسط کمیته خودرو و در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین می‌شد و پس از آن نیز اختیار قیمت‌گذاری این محصولات به شورای رقابت واگذار شد.اگرچه در دو ماه اخیر نیز موضوع تعیین قیمت‌ جدید خودروها به موضوع مورد بحث تبدیل شده و هفته گذشته رییس شورای رقابت از تعیین قیمت‌های جدید در جلسه آتی این شورا خبر داده بود اما موضع جدید رییس این شورا ابهاماتی را در این زمینه ایجاد کرده است.

رضا شیوا در جدیدترین اظهارنظر خود اظهار کرده که "مجلس مصوبه‌ای در زمینه قیمت‌گذاری کالاها و خدمات داشته و این مصوبه ابهاماتی را در زمینه اختیارات شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودرو ایجاد کرده است".

وی از استعلام از مجلس در این زمینه خبر داده و تلویحا نیز احتمال خروج شورای رقابت از حوزه قیمت‌گذاری خودرو را مطرح کرده است.

با این حال نادر قاضی‌پور - عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای رقابت، در اظهاراتی متضاد با اظهارات رییس این شورا تاکید کرده که "تا زمان تعیین تکلیف انحصاری بودن یا نبودن خودرو، قیمت‌گذاری خودرو با مولفه‌های اعلام شده با شورای رقابت است".

این وضعیت در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در دو سال اخیر دو نامه به شورای اقتصاد ارسال کرده و خواستار خروج خودرو از لیست کالاهای انحصاری شده است با این حال شورای اقتصاد تاکنون پاسخی به این نامه‌ها نداده است.

در این شرایط اظهارات جدید رییس شورای رقابت و پاسخ عضو ناظر مجلس در شورای رقابت به این اظهارات ابهامات موجود در زمینه نحوه قیمت‌گذاری خودروهای داخلی را افزایش داده است و مشخص نیست که سرانجام چه نهادی قیمت خودروها را تعیین خواهد کرد.

525 نمایش

نظر دادن