تاریخ انتشار: یکشنبه, 03 خرداد 1394 ساعت 11:10

روحانی: باید خرمشهرهای اقتصادیمان را آزاد کنیم

هشتمین کنگره تجلیل از ایثارگران با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین روحانی در سالن اجلاس سران آغاز شد.

هشتمین اجلاس تجلیل از ایثارگران کشور صبح امروز یکشنبه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران آغاز شد.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی در آغاز این مراسم طی سخنانی به تشریح شرایط کشور در آغاز تجاوز دشمن بعثی پرداخت و گفت: صدام گمان می کرد ظرف سه روز یا حداکثر یک هفته به تهران می رسد.

رئیس جمهور تصریح کرد: ملت ایران بعد از انقلاب و در حالی که آماده بازسازی ساختار نظام بود با یک توطئه پیش بینی نشده مواجه شد و آن حمله افلقیان از مرزهای غربی بود.
ارتش عراق که از سالیان دراز از سال 47 و 48 در حال تجهیز خود بود و انواع سلاح ها را از شوروی و فرانسه دریافت کرده و بسیاری از تجهیزات را از کشورهای اروپایی دریافت کرده بود، در برابر انقلابی که تازه پیروز شده وارد جنگ شد. آن هم در شرایطی که ارتش سامان منظمی ندارد، برخی فرماندهان به دست عدالت سپرده شده اند، سلاح هایی که ارتش در اختیار دارد امریکایی و غربی است آنها نیز پس از انقلاب مهمات و ابزار در اختیار ایران قرار نمی دادند.

روحانی فتنه انگیزی گروه های ضد انقلاب در گوشه و کنار کشور و برخی اختلافات داخلی بین سیاسیون آن زمان را از دیگر نابسامانی های کشور در زمان حمله رژیم بعث دانست و افزود: همه این شرایط می گفت اگر ارتش مجهز عراق به این ایران حمله کند قطعا از لحاظ نظامی پیروز است. یک احتیاطی هم کردند افلقیان و در کنفرانس طائف کشورهای دیگر را نیز همراه کردند و شوروی سابق با امریکا و اروپا را نیز تا حدی متحد کرده و پشت سر خود آوردند.

رئیس جمهور اضافه کرد: صدام می اندیشید در سه روز یا حداکثر یک هفته خوزستان تجزیه خواهد شد و برخی استان های غربی جدا خواهند شد و شورش می شود و تهران از بغداد می خواهد که همه آنچه میخواهد را روی میز بیارود و ایران ناچار است به آنها تن در دهد.

تجلیل از ایثارگران

روحانی در ادامه به نقش حضرت امام در مقابله با این توطئه اشاره کرد و گفت: حضرت امام فرمودند:  دزدی سنگی را آورده به خانه ما پرتاب کرده و مردم ما جواب او را خواهند داد. ایشان اولا مسئله را ساده کرد و ثانیا همه نکات اصلی را بیان کرد. طرف متجاوز دزد است و به غلط سنگ پرتاب کرده و باید پاسخ آن داده شود. این شد استراتژی دفاع ملت ایران در برابر متجاوزان افلقی.
رئیس جمهور افزود: اولین قدم 5 صبح اول مهرماه 1359 بود و 140 فرورند هواپیما همزمان به پرواز در آمدند و مراکز نظامی عراق را بمباران کردند.  از نظر نظامی اولین ضربه محکم شاهکاری بود که نیروی هوایی انجام داد و نشان دادند اگر امریکا به ما قطعه نمی دهد و مستشاران رفته اند، هم هواپیمای ما آماده است و هم قطعه و هم خلبان و آموزش. این اقدام نیروی هوایی یک پیام بسیار قوی به همه جهان و به ویژه پیام به امریکا بود که ارتش ایران نیازی به آموزش و قطعه شما ندارد.

تجلیل از ایثارگران

رئیس جمهور در باره عامل اصلی ایستادگی ملت ایران در برابر متجاوزان بعثی گفت: آنچه که مردم را به حرکت در آورد نه خون بود و نه نژاد بود. آنچه که همه مردم را از آذری تا خراسانی ، از سیستان و بلوچستان تا خوزستان، از دریای خزر تا خلیج فارس و دریای عمان، از روستا و شهر و از غرب و شرق همه را بر انگیخت و همه به سمت مسجدها و مراکز ثبت نام و اعزام به جبهه آمدند، ایمان مردم بود. خاک جاذبه دارد، خون و نژاد هم جاذبه دارد ، اما یک جاذبه بالاتری بود که مردم را به حرکت در آورد و آن ایمان بود. اسلام برتر از خون و نژاد بود و عشق اسلام و وطن رکن های اساسی برای حرکت جامعه بود.

 

تجلیل از ایثارگران

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی ضمن اشاره به وضعیت نابسامان کشور و به ویژه خیانت های گروهک ها که تا یک سال بعد از جنگ هم ادامه داشت، گفت: علیرغم همه اینها در سال 60 حرکت بزرگ نیروهای مسلح ما آغاز شد. اولین عملیات بسیار مهم شکست حصر آبادان بود.
لشگر 77 خراسان، سپاه و دیگر نیروها در عملیات مهرماه 1360 فرمان امام را به خوبی اجرا کردند. عملیات بستان هم عملیات مهمی بود که با پیروزی پشت سر گذاشته شد و در آغاز سال 61 عملیات مهمتری به نام فتح المبین انجام شد و همان آغازی بود برای عملیات بعدی برای آزادی خرمشهر.
این عملیات در چند مرحله از اوائل اردیبهشت 61 آغاز شد و دوم خرداد رسیدیم به خرمشهر و سوم خرداد مسئله خرمشهر تمام شد و شهر آزاد شد. گویی خدا مقدر کرده بود که خبر تجاوز بعثی ها ساعت 2 بعد از ظهر اعلام شد. تقریبا دو سال بعد در همین اخبار ساعت 2 بعد از ظهر اعلام شد که خرمشهر آزاد شد.

روحانی فتح خرمشهر را متعلق به همه مردم دانست و اضافه کرد: چیزی که ملی است و تعلق به همه مردم دارد و این اجناح و آن جناح و چپ و راست دخالتی ندارد. در سوم خرداد سال 61 یک نفر را دیدید لبخند نزند؟ پیر، جوان، روستایی، شهری، ارمنی، مسیحی، زرتشتی، همه شاد بودند. این موضوع ملی است. یعنی همه حس واحد نسبت به آن دارند. ما چندین عملیات بسیار بزرگ قبل از خرمشهر انجام دادیم. طریق القدس، فتح المبین و بعد از آن هم والفجر 8 و کربلای 5 اما هیچ کدام جای فتح خرمشهر را نگرفت. آنچه که در جنگ 8 ساله و ایثارگری ایثارگران مشاهده می شود خرمشهر و فتح خرمشهر است و این عجیب است. من احساس می کنم خرمشهر آن روز که سقوط کرد دردناک ترین روز برای ما بود. من خودم چنین حسی داشتم و فوق العاده برایم دردناک بود. جاهای دیگری مثل دهلران و قصرشیرین هم سقوط کرده بودند اما خرمشهر یک چیز دیگر بود. در دل مردم میزان و معیار برای پیروزی و شکست ما خرمشهر بود. گویی همه جان ملت در یک شهر جمع شده است و نام آن شهر خرمشهر است. همه مردم با خرمشهر احساس می کردند که آزاد شدیم. مردم احساس کردند در جنگ ما پیروز شدیم. چون نقطه مهمی که دشمن برای آن تبلیغ کرده بود و شعر و شعار ساخته بود خرمشهر بود.

رئیس جمهور با تاکید براینکه سوم خرداد هرگز فراموش نخواهد شد، افزود: مظهر ایستادگی ملت و تبلور پیروزی حق بر باطل است. خرمشهر نماد پیروزی ماست.

روحانی

وی تصریح کرد: ما در سوم خرداد جمع می شویم تا اعلام کنیم اگر بازهم دشمن خرمشهری را تصرف کند، ما آن خرمشهر را آزاد خواهیم کرد.

روحانی تصریح کرد: اکنون سرزمین اقتصادی ما همانند خرمشهر اشغال شده است. آن زمان افلقیان اجازه نمی دادند در خرمشهر حرکت کنیم امروز هم افلقیان امروز نمی گذارند در سرزمین اقتصادی خود حرکت کنیم. ما امروز با ابزار سیاسی و دیپلماسی می خواهیم سرزمین سیاسی مان را آزاد کنیم. ما امروز فضای سرزمین فروش نفتمان اشغال شده و افلقیان نمی گذارند نفت را بفروشیم. سرزمین نفت ما توسط 1+5 و شورای امنیت و قدرت ها اشغال شده و ما باید خرمشهر نفتمان را آزاد کنیم. بانک های ما روابط بانکی ما با دنیا در سراسر جهان توسط افلقیان جدید اشغال شده است و نمی توانیم پولی را بفرستیم یا بگیریم. مثل جسمی است که خون در رگ های آن حرکت نمی کند و اگر بگذرد عفونت می کند. ما باید تمامی سرزمین های تصرفی اقتصادی، تجاری، علمی را در سراسر جهان به ناروا اشغال شده به عنوان خرمشهر جدید و خونین شهر جدید از دست دشمن آزاد کنیم.

روحانی تاکید کرد: ما در این جا اجتماع کرده ایم که بگوییم خرمشهرها را فراموش نمی کنیم و خرمشهرها را آزد می کنیم. ما اعلام می کنیم که مصممیم تمامی خرمشهرها را به دست این ملت و با هدایت رهبری به حول قوه الهی آزاد کنیم. بنابر این سه خرداد ما ادامه خواهد داشت. سه خرداد ما زندانی تاریخ سال 61 نیست. یک حادثه نیست. یک حماسه است و ادامه خواهد یافت تا همه خرمشهرهای سرزمین اقتصادی، تجاری، بانکی، سیاسی، فرهنگی و همه و همه آزاد شود و آن وقت ما جشن بگیریم.

وی اضافه کرد: صدها دولت می آید و می رود اما خرمشهر می ماند و نوای آزادی خرمشهر در کشور دمیده می شود. ما خرمشهرها را به حول قوه الهی از این پس آزاد می کنیم و مثل آن پیروزی آزادی خرمشهر نیز جاودانه تاریخ ما خواهد شد.

506 نمایش

نظر دادن