تاریخ انتشار: یکشنبه, 03 خرداد 1394 ساعت 09:32

«وندی شرمن» از تاثیرگذارترین یهودیان جهان

روزنامه «جروزالم‌پست» معاون وزیر خارجه آمریکا را یکی از تاثیرگذارترین یهودیان جهان می‌داند که به خاطر سمت خود در مذاکرات هسته‌ای ایران، دغدغه خشنود نگه داشتن جامعه یهودیان آمریکا و اسرائیل از توافق هسته‌ای را دارد.
فارس: روزنامه «جروزالم‌پست» در گزارشی، فهرست سالانه خود از 50 یهودی تاثیرگذار را منتشر کرد که به نوشته آن، سال گذشته جهان را تحت تاثیر قرار داده‌اند و این پتانسیل را دارند که در سال‌های آتی نیز تغییراتی را به وجود آورند.

در این میان، نام «وندی شرمن» مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات ایران و 1+5 و معاون وزیر خارجه این کشور در امور سیاسی به چشم می‌خورد.

از این رو بود که این روزنامه نوشت: «وندی شرمن نه تنها باید به عنوان یک زن یهودی که مستقیما با جمهوری اسلامی مذاکره می‌کند، به یک توافق جامع و غیرقابل نفوذ برای باراک اوباما دست یابد، بلکه باید در آمریکا، آن را به جامعه یهودیان و در خارج، به افکار عمومی اسرائیل بقبولاند.»

وی اخیرا در موسسه یهودی موسوم به «مرکز اقدام مذهبی یهودیت برای اصلاحات» گفته: «می‌دانم در جامعه یهودیان آمریکا که من با افتخار بخشی از آن هستم، طی هفته‌های اخیر بحث‌های بسیاری درباره روابط با اسرائیل وجود دارد. هر زمان رئیس‌جمهور (باراک) اوباما درباره مسائلی گفت‌وگو می‌کند که برای یهودیان آمریکا دارای اهمیت است، درگیر این مسئله می‌شوم که او شخصا درباره این مسائل و ارتباط با مردم یهود و اسرائیل چه احساسی دارد».

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: «معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی در مذاکرات هسته‌ای تجربه دارد. او در دولت "بیل کلینتون" رئیس‌جمهور اسبق آمریکا مذاکره با کره شمالی را هدایت می‌کرد؛ مذاکراتی که به تعیین چارچوب منجر شد اما "کیم جونگ ایل" رهبر سابق کره شمالی در سال 2006، برای دستیابی به سلاح هسته‌ای آن را متوقف کرد.

هر چند همه همتایان او از شایستگی‌اش تقدیر کردند اما ناکامی او در متقاعد کردن رهبر کره شمالی باعث انتقاد از عملکرد او در قبال ایران شد. اما وزارت خارجه آمریکا این قیاس را رد کرد و در عوض تاکید کرد توافق هسته‌ای موفقیت‌آمیز با ایران می‌تواند به عنوان الگویی برای مسئله کره شمالی به کار رود.»
601 نمایش

نظر دادن