تاریخ انتشار: چهارشنبه, 30 ارديبهشت 1394 ساعت 12:40

واکنش به سفر یک هیات از طالبان به ایران

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان این‌که «وزارت امور خارجه درجریان سفر یک هیأت از طالبان به ایران نیست»،‌ گفت: باید پیگیری شود که منابعی که خبر سفر هیأت طالبان را بیان کردند با چه اطلاعات و مسئولیتی این خبر را منتشر کردند.

خبرگزاری ایسنا: مرضیه افخم در نشست خبری صبح روز چهارشنبه خود با خبرنگاران هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره کشتی نجات ایران، ‌اظهار کرد: این کشتی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه بوده و در هماهنگی کامل با سازمان ملل، صلیب سرخ جهانی، سازمان بهداشت جهانی و سازمان امور قضایی است. ما در ارتباط و هماهنگی کامل با این سازمان‌ها هستیم.

وی افزود: اگر رفتاری خلاف این هماهنگی‌ها رخ دهد نه تنها واکنش ما بلکه واکنش همه نهادهای مرتبط بین‌المللی را در بردارد. امیدواریم این کشتی به یمن رسیده تا کمکی به شرایط فاجعه بار این کشور باشد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات تهدیدآمیز مقامات آمریکایی علیه کشورمان، گفت: پاسخ‌های مناسب، قوی و قاطعانه‌ای به این تهدیدها داده شده است. جمهوری اسلامی ایران دارای منطق و عقلانیت بوده و پاسخ روشنی نیز به این تهدیدها داده است. این تهدیدها گزینه‌های ناکارآمدی است و برای استفاده در فضای تبلیغاتی و خبرسازی استفاده می‌شود. توخالی و پوشالی بود این تهدیدها بدیهی است.

سخنگوی وزارت کشور همچنین با بیان این‌که «مقامات کشورمان به این اظهارات واکنش نشان داده‌اند و طرف مقابل پیام صریح ما را دریافت کرده است»، افزود: جمهوری اسلامی ایران با پشتوانه مردمی خود و رویکرد عقلانی و منطقی در موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی حضور یافته و توان دیپلماسی کشور ما در جهان با استقبال مواجه شده است. این تهدیدات مقامات آمریکایی امری تکراری و پوشالی است.

وی در خصوص اظهارات برخی مقامات ایرانی درباره دبه کردن آمریکایی‌ها در مذاکرات، اظهار کرد: روش و رفتار مذاکراتی آمریکا برای تیم مذاکره کننده ما روشن و واضح است. این تیم به طور قاطع در برابر زیاده‌خواهی‌ها ایستادگی کرده و با روشی منطقی مذاکرات را دنبال می‌کند. بی‌اثر بودن روش‌های آمریکایی‌ها نیز برای خود آنها کاملاً آشکار شده است.

وی در ادامه تأکید کرد: ما در مقابل زیاده خواهی‌ها ایستاده‌ایم و این روش‌های آمریکایی‌ها در مذاکرات روشی تکراری بوده و اتفاقی جدید نیست. در مورد اظهارات و رفتارهای آنها ما سناریوهای احتمالی خود را داریم و هوشمندانه عمل می‌کنیم.

884 نمایش

نظر دادن