تاریخ انتشار: سه شنبه, 08 ارديبهشت 1394 ساعت 14:20

رمز واي‌فاي همسايه چند است؟

روزنامه وطن امروز: بي‌شک اين روزها شما هم در بين گروهي از همکاران در ادارات يا بين اعضاي خانواده خود افرادي را مشاهده کرده‌ايد که ساعت‌ها به صفحه نمايشگر تلفن همراه خود خيره شده‌ و سرگرم گشت و گذار در شبکه‌هاي اجتماعي تلفن همراه بويژه وايبر و واتس‌آپ هستند.

کارشناسان: مواظب پديده «اعتياد وايبري» در جامعه باشيد
جالب اينجاست که اين افراد همواره در جمع دوستان، همکاران و اعضاي خانواده خود به دنبال اينترنت‌هاي پرسرعت هستند تا بلکه بتوانند براي ساعتي تمام پيام‌ها، اکانت‌ها و دسترسي‌هاي خود را بررسي کنند. اين در حالي است که به باور کارشناسان اجتماعي اين روزها در اثر استفاده نادرست از سيستم‌هاي نوين ارتباطي بويژه تلفن همراه به‌تدريج شاهد شکل‌گيري پديده‌اي به نام «اعتياد وايبري» در جامعه هستيم، اعتيادي که نه‌تنها دورهمي‌هاي سنتي خانوادگي در ايران را هدف گرفته است، بلکه اتلاف وقت گسترده در ادارات و سازمان‌ها را هم در پي داشته و با آمدن نرم‌افزار‌هاي جديد در گوشي‌هاي همراه، اين موج بيشتر از گذشته بين مردم و بويژه جوانان خودنمايي مي‌کند.

رمز واي فاي همسايه و صاحبخانه چند است؟
اين روزها شاهد تولد يک رسم جديد در ديد و بازديدها هستيم، رسمي که پذيرايي و ميهمانداري خوب در مقابلش رنگ باخته است. انگار در سبک جديد ديد و بازديدها حتي دور هم جمع شدن هم چندان مهم نيست، آن‌طور که ديدار صاحبخانه‌ها به فرعيات ماجرا مبدل شده و اصل موضوع چيز ديگري است! همه چيز فرعي است جز يک موضوع؛ رمز اينترنت صاحبخانه و همسايه!

تولد يک رسم جديد با يک سؤال عجيب!
تمام شواهد ميداني از دورهمي‌هاي جديد ايراني‌ها خبر از اين مي‌دهد که ميهمان‌ها به محض ورود به خانه ميزبان از سوال کليدي «رمز واي‌فاي شما چند است؟» استفاده کرده‌اند. پير و جوان هم پس از اين پرسش و دستيابي به رمز طلايي تا انتهاي ميهماني با تلفن‌هاي همراه‌شان مشغول بودند و بي‌تفاوت نسبت به صله رحم و پرسيدن اوضاع و احوال يکديگر! همه در کنار يکديگر با گوشي خود در تنهايي به سر مي‌برند. ميهماني‌ها شلوغ است اما صداي دلينگ دلينگ پيام‌هاي شبکه‌هاي اجتماعي بالاتر از هر صداي ديگري به گوش مي‌رسد. البته اين موضوع تنها منحصر به ميهماني‌ها و دورهمي‌هاي خانوادگي نيست و در ادارات و سازمان‌هاي گوناگون هم شاهد اين ماجرا و سرگرم شدن طولاني کارمندان يک اداره با شبکه‌هاي اجتماعي هستيم. بيشتر افرادي که در ادارات و شرکت‌ها به پديده وايبربازي گرايش پيدا مي‌کنند، آنقدر غرق در تلفن همراه خود مي‌شوند که ساعت‌ها پشت رايانه ادارات به بهانه انجام امور اداري ژست کاري مي‌گيرند اما مشغول کار ديگري هستند!

بزرگ‌ترها هم اندرويدباز مي‌شوند
اما در آن سوي ماجرا، اينترنت و شبکه‌هاي مجازي تلفن همراه به بخشي از ميهماني‌ها مبدل شده و اگر وايبر، لاين، واتس‌آپ، تانگو و هزاران نرم‌افزار ديگر نباشد دورهمي‌ها معنايي ندارد. نرم‌افزارهايي که ديد و بازديدها را به حاشيه رانده‌ است. حتي ماجرا ديگر به جوان‌ها هم محدود نيست بلکه بزرگ‌ترهاي فاميل هم با خريد گوشي‌هاي اندرويدي، در ميهماني‌ها حسابي مشغول تلفن‌هاي همراه‌شان شده‌اند.

سيگنال‌هاي مزاحم شبکه‌هاي اجتماعي
اين در حالي است که مونا ساعتچي، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه درباره اين معضل جديد به «وطن امروز» مي‌گويد: به‌تدريج با تقويت نقش اينترنت و شبکه‌هاي اجتماعي در ميهماني‌ها سنت ديد و بازديد فرو مي‌پاشد چرا که ارتباطات مجازي و اعتياد به آنها جايگزين ديد و بازديد مي‌شود و شهروندان به جاي ديدار رودررو ناخودآگاه به سوي نوعي تنهايي با تلفن همراه خود سوق پيدا مي‌کنند. تنهايي‌اي که گاهي در آن از فاميل توسط همين نرم‌افزارها حال و احوالي پرسيده مي‌شود. از سوي ديگر اين نرم‌افزارها در مقابل درک ميهمانان از يکديگر قرار مي‌گيرند. به اين شکل که در گذشته به دليل تقابل و گفت‌وگوي طولاني در طول يک ديد و بازديد ميهمانان حس خوبي به دليل داشتن ارتباطي متفاوت داشتند اما با رخنه نرم‌افزارهاي اندرويدي به داخل ميهماني ايراني اين ارتباط به طور کامل شکل نمي‌گيرد. اين استاد دانشگاه مي‌افزايد: نگاه کردن‌هاي مداوم ميهمان و ميزبان به گوشي تلفن همراه در طول ميهماني باعث مي‌شود که سيگنال‌هاي ارتباطي ميان آنها به وجود نيايد. به اين ترتيب در پايان ميهماني هم حس خوشايند ناشي از ديد و بازديد در هيچ کدام شکل نخواهد گرفت و همين موضوع به مرور باعث قطع ارتباط کامل مي‌شود. دراين بين به نظر مي‌رسد حمله شبکه‌هاي اجتماعي اندرويدي به دورهمي ايرانيان در طول زمان صدمات بزرگ‌تري را پديد خواهد آورد.

همنشين شب‌نشيني‌ها
اين در حالي است که مريم پرچمي، روانشناس و استاد دانشگاه با اشاره به پيامدهاي بسيار ناخوشايند ورود شبکه‌هاي اجتماعي به ميهماني‌هاي ايراني به «وطن امروز» مي‌گويد: اين روزها شاهد شکل‌گيري پديده‌اي در جامعه با عنوان «اعتياد وايبري» هستيم که به‌تدريج در حال گسترش بين اقشار گوناگون است که از يک طرف در ادارات و سازمان‌ها باعث اتلاف وقت گسترده و سرگرم شدن کارمندان مي‌شود و از طرف ديگر در دورهمي‌هاي خانوادگي باعث جدايي تدريجي اخلاق و دور هم بودن مي‌شود. ديد و بازديدهاي ايراني از ديرباز براي تجديد انرژي و روحيه انجام شده است يعني به نوعي اين موضوع به ترويج فرهنگ گفت‌وگو و صميمت در جامعه کمک کرده است. اين استاد دانشگاه اعتياد به استفاده از اينترنت بويژه‌ شبکه‌هاي اجتماعي هنگام حضور در ميهماني را عاملي براي پايان يافتن اين ديد و بازديدها مي‌داند. به باور وي، در صورت بروز چنين اتفاقاتي شکاف‌ها و گسل خويشاوندي شکل مي‌گيرد و اين باعث دور شدن افراد در کل جامعه مي‌شود. پرچمي درباره فاصله گرفتن درون‌خانوادگي و برون‌خانوادگي به دليل وجود واسطه‌اي به نام اينترنت و شبکه‌هاي مجازي مي‌افزايد: خشونت اجتماعي يکي از مهم‌ترين اتفاقاتي است که در اين بين رخ خواهد داد، ‌چرا که اين اپليکيشن‌ها يا به‌طور کلي مشغول شدن افراطي افراد به اينترنت، تعامل رودررو را از بين مي‌برد. زماني که تعامل نباشد جامعه از راه‌هاي ديگري براي حل تعارض‌ها ميان افراد يا اختلاف سليقه‌ها استفاده مي‌کند که تندي در برخورد‌ها و خشونت از اولين انتخاب‌ها خواهد بود. اتفاقاتي که از نگاه کارشناسان در صورت گسترده‌تر شدن حضور اينترنت و شبکه‌هاي اجتماعي در ميهماني‌ها و ديد و بازديد‌هاي ايراني رخ مي‌دهد آنقدر بد و ناگوار است که هيچ جامعه و خانواده‌اي آن را نمي‌پسندد.
 
3460 نمایش

نظر دادن