تاریخ انتشار: سه شنبه, 08 ارديبهشت 1394 ساعت 10:17

روزنامه شرق: دیدار چراغ‌ خاموش احمدی‌نژاد با تُرک‌ها

روزنامه شرق: روز گذشته محمود احمدی‌نژاد، به‌عنوان رئیس پیشین دولت ایران، میزبان گروهی حزبی از ترکیه بوده ‌است. هیأتی از حزب «مام میهن» ترکیه که می‌خواهند برای انتخابات پارلمانی ترکیه وارد کارزار انتخاباتی شوند، روز گذشته با محمود احمدی‌نژاد در دفترش دیدار کردند.

به‌دنبال تماس خبرنگار ما با دفتر احمدی‌نژاد، این دفتر انجام چنین دیداری را تکذیب کرد؛ درحالی‌که منابع خبری ترک، عکس‌های این دیدار را هم منتشر کردند. هیأت ترکی که روز گذشته به تهران آمده گرایش‌های چپ دارد و به‌عنوان گروه مخالف دولت اسلام‌گرای ترکیه شناخته می‌شود.

به‌دنبال پیگیری‌های خبرنگار «شرق»، مسئولان سفارت ایران در ترکیه و وزارت ‌خارجه ایران، از انجام چنین سفری اظهار بی‌اطلاعی کردند. همچنین مؤید حسینی‌صدر، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه با اظهار بی‌اطلاعی از چنین سفری گفت: «این دیدار رسمی نیست».

با توجه به عدم‌نیاز به صدور ویزا بین اتباع ایران و ترک، الزامی برای هماهنگی چنین سفری وجود ندارد و در عمل این‌گونه سفرها می‌تواند با چراغ خاموش انجام شود.

تماس خبرنگار «شرق» با سفارت ترکیه در ایران نیز نشان داد این سفارتخانه هم از چنین سفری اطلاع نداشته است. هیأت حزبی «مام میهن» که سودای دستیابی به صندلی‌های پارلمان ترکیه را در سر دارد، روز گذشته در تهران با محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت سابق ایران، ایده اتحاد غرب آسیا را طرح کردند.

«اسماعیل حقی‌پکین»، معاون منطقه‌ای حزب مام میهن، ریاست این هیأت را برعهده داشت. سایت «اولویال کانال» که خبر این نشست را پوشش داده، آورده‌ است که دفتر سیاسی حزب مام میهن در راستای پیشبرد مبارزات انتخاباتی خود، سلسله دیدارهایی را آغاز کرده است. حزب مام‌میهن اولین دیدار خود را با رئیس‌جمهوری پیشین ایران داشت.

به نوشته اولویال کانال، ایده اتحاد غرب آسیا که در این نشست بررسی شد با ایده هفت کشور، هفت دریا مطرح شده و در پی بررسی فرایندهای سیاسی، دیپلماتیک برای منطقه است تا گام‌های مستحکمی برای رفع این مشکلات برداشته شود.

دو طرف در این دیدار که همراه با سلام‌های گرم بوده، بر مبارزه با امپریالیسم تأکید کرده‌اند. در این نشست «غرب آسیا» به اتحاد فراخوانده ‌شده ‌است.

محمود احمدی‌نژاد دراین دیدار بر اخراج امپریالیسم از منطقه تأکید کرده و گفته «رابطه بین کشورهای عراق، ایران، ترکیه و آذربایجان خیلی خوب نیست و این کشورها باید خط مقدمی برای اخراج امپریالیسم از منطقه، تشکیل دهند. امپریالیست‌ها امروز در منطقه به‌ویژه ترکیه و ایران مشغول بازی هستند؛ اما نمی‌توانند موفق شوند».

احمدی‌نژاد هم هم‌زبان با میهمانان از اتحاد منطقه‌ای و پروژه هفت کشور، هفت دریا دفاع کرده ‌است. احمدی‌نژاد گفته اگر پروژه اتحاد غرب آسیا رخ دهد، به هیچ‌کس دیگری احتیاج نداریم.

عضو دیگر ترک این هیأت از لزوم رهایی از سلطه دلار بر کشورهای منطقه گفت «هدف آتاتورک صلح در خانه و صلح در خارج از خانه بود؛ اما حزب عدالت و توسعه در این دوره به صادرات تروریسم به منطقه پرداخته است».

انتخابات پارلمانی ترکیه قرار است هفتم ژوئن در این کشور برگزار شود. محمود احمدی‌نژاد حدود دو ماه پیش برای حضور در مراسم بزرگداشت نجم‌الدین اربکان به ترکیه رفته بود و آن‌زمان هم مقامات وزارت‌خارجه ایران این سفر را شخصی دانستند.

این سفر و دیدار روز گذشته در حالی انجام شد که در دوران دولت احمدی‌نژاد، رابطه تهران و آنکارا رابطه چندان مطلوبی هم نبوده ‌است. اواخر فروردین، رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، به تهران آمد و دیدارهای گسترده او در تهران موجب شد تهران- آنکارا به موضعی مشترک در مورد یمن دست یابند. بااین‌حال رئیس دولت سابق ایران در حال رایزنی و دیدار با مخالفان دولت فعلی ترکیه است.

731 نمایش

نظر دادن