تاریخ انتشار: سه شنبه, 08 ارديبهشت 1394 ساعت 08:00

سوسيس و کالباس نخورید/ توليد زير پله ای خميرمرغ!

اين روزها موضوع خمير مرغ همچنان داغ است. اگرچه وزارت بهداشت بر ممنوعيت استفاده از خمير مرغ تاکيد دارد، اما به اعتقاد مسئولان سازمان دامپزشکي مشکلي در استفاده از خمير مرغ داراي مجوز براي توليد محصولاتي چون سوسيس و کالباس وجود ندارد هرچند آن ها خود را تابع وزارت بهداشت مي دانند.

در اين راستا رئيس کميسيون بهداشت يکشنبه شب در برنامه گفت و گوي ويژه خبري شبکه دو سيما، از توليد زير پله اي خمير مرغ خبر داد و توصيه کرد مردم سوسيس و کالباس نخورند.

رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس، از توليد زيرپله اي خمير مرغ خبر داد و گفت: وقتي قيمت يک کيلو سوسيس و کالباس از يک کيلو گوشت کمتر است، حتما جايي اشکال دارد.

به گزارش مهر، دکتر حسينعلي شهرياري، با اشاره به برنامه پنجم توسعه گفت: در اين برنامه وزارت بهداشت متولي سلامت تعريف شده و در سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري هم در بحث مربوط به ايمني غذايي، اين امر به وزارت بهداشت مربوط شده است.

وي افزود: طبق قانون متولي وزارت بهداشت است، علت هم اين است که هر وقت اتفاقي رخ مي دهد، اين وزارتخانه بايد پاسخگو باشد ولي دوگانگي و چندگانگي موجب مشکلات عديده مي شود از اين رو پيشنهاد ما اين است که متولي سلامت را مشخص کنيم.

شهرياري همچنين با اشاره به مشکلاتي که در زمينه سبزي، صيفي و ميوه ها وجود دارد، گفت: زمين هاي کشاورزي ما شناسنامه دار نيست و موضوع باقي مانده سموم در محصولات کشاورزي بحث جدي به شمار  مي رود.

 

30 درصد از سوسيس و کالباس هاي جمع آوري شده از بازار مشکل دار بوده است

وي گفت: سال هاست که مردم مي دانند سبزي و صيفي جنوب تهران با فاضلاب آبياري مي شود ولي امسال شاهد هستيم که وزير جهاد از دستور قلع و قمع اين مزارع خبر مي‌دهد.

شهرياري با توصيه به مردم براي مصرف نکردن سوسيس و کالباس گفت: در بررسي هاي انجام شده ۳۰ درصد از محصولات جمع شده از بازار مشکل دار بوده است.

وي افزود:‌ خمير مرغ گاهي با استفاده از ضايعات دورريز ناشي از پاک کردن مرغ در مرغ فروشي ها و گاهي با استفاده از خمير کردن مرغ هاي پير تخم گذار، بدون آن که امعا و احشاي مرغ خارج شود، تهيه مي شود.

رئيس کميسيون بهداشت گفت: سازمان دامپزشکي هم ممکن است بگويد که در بازرسي هاي ما خمير مرغ در چارچوب استاندارد ديده شده است ولي توليد زيرپله اي و خلاف هم خيلي انجام مي شود.

وي افزود: وقتي يک کيلو سوسيس و کالباس کسر کوچکي از يک کيلو گوشت قيمت دارد، حتما جايي اشکال دارد.

معاون وزير بهداشت و رئيس سازمان غذا و دارو نيز درباره خمير مرغ گفت: دامپزشکي در نهايت مسئوليتي در زمينه استفاده از اين ماده در صنايع غذايي ندارد بلکه بر توليد نظارت دارد و وقتي محصول وارد فرآيند شد،‌ مسئوليت وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو آغاز مي شود.

ديناروند افزود: ما اجازه استفاده از خمير مرغ را نداديم چرا که سازمان دامپزشکي بايد بتواند خمير مرغ بهداشتي و غير بهداشتي را تفکيک کند که هنوز اين تفکيک وجود ندارد.

وي افزود: به همين دليل هم ما استفاده از خمير مرغ را ممنوع کرده ايم.

وي افزود: ما در حوزه کالاهاي صنعتي وقتي مغايرتي چه در سطح عرضه و چه توليد ببينيم جلوي ورود به بازار را مي گيريم و يا از سطح بازار محصول را جمع آوري مي کنيم.

915 نمایش

نظر دادن