تاریخ انتشار: دوشنبه, 07 ارديبهشت 1394 ساعت 02:15

ناگفته‌هايي از جلسه 3 آيت‌الله

آيت‌ا... مصباح گفت من رئيس هيچ حزبي نيستم و پايداري‌ها از من مشورت مي‌گيرند

خبرگزاري مهر در گفت و گوي تفصيلي با غلامرضا مصباحي مقدم سخنگوي جامعه روحانيت مبارز سوالاتي را درباره انتخابات پيش رو و ائتلاف اصول گرايان مطرح کرده است که بخش‌هاي مهم اين گفت و گو را مي‌خوانيد.

 

امروز جامعه روحانيت مبارز در چه وضعيتي قرار دارد؟ بعد از فوت آيت ا... مهدوي کني آيا جلسات آن به صورت منظم براي انتخابات برگزار مي‌شود؟

ـ البته هنوز به بحث انتخابات وارد نشده ايم، اما براي همگرايي مجموع اصول گرايان از حدود يک سال پيش قبل از ارتحال آيت ا... مهدوي کني و با اذن ايشان، اين مسئله شروع شد، نه تنها اين جلسات منظم برگزار مي‌شود، بلکه فوق العاده هم است.

 

با حضور چه کساني اين جلسات برگزار مي‌شود؟

ـ جلسات داخلي با حضور تمامي اعضا و اعضاي جامعه روحانيت به رياست آيت ا... موحدي کرماني برگزار مي‌شود. براي جلسات همگرايي نيز جامعه روحانيت کميته‌اي به نام «کميته انتخابات» تشکيل داده است.

آن کميته تاکنون يک دور با تمام مجموعه اصول گرايي جلساتي را در راستاي همگرايي گذاشته است براي اين که سعي کنيم هر تصميمي که براي آينده داشته باشيم، به صورت دسته جمعي اقدام کنيم. حلقه همگرايي در حال تکميل شدن است و اين اميد را به وجود آورده است که همه طيف‌هاي اصولگرا زير چتر جامعتين در انتخابات آينده فعاليت‌هاي‌ خود را پيش گيرند.

 

خودتان جزو اين کميته هستيد؟

ـ بله هستم.

 

فکر مي‌کنيد در انتخابات آينده طيف‌هاي مختلف اصول گرايي به چه ميزان از جامعتين تمکين کنند؟ با توجه به آن که تجربه نبود وحدت در انتخابات گذشته را هم شاهد بوديم.

ـ همان اتفاقي که در انتخابات رياست جمهوري افتاد اين اثر را گذاشته و درس عبرتي براي اصول گرايان شده است؛ چون اگر بناي همگرايي نباشد، ما عرصه سياسي را به رقبا واگذار خواهيم کرد.

 

آيا در مسير وحدت اصول گرايان مشکلاتي وجود دارد، فکر مي‌کنيد موانع وحدت در اين جريان چيست؟

ـ ما هيچ مانع جدي نمي‌بينيم، بلکه مي‌شود گفت نشانه هايي مبني بر همگرايي به صورت جدي ميان مجموعه اصول گرايي وجود دارد. اصول و شاخص‌هاي ما مشترک است. شايد وقتي به تطبيق اين شاخص‌ها بر کانديداها برسيم نياز به گفت وگو و تفاهم بيشترى باشد. دوره قبل هم در هنگام تصميم گيري نسبت به انتخاب کانديداها حرف و حديث بود؛ اما امروز هنوز به مرحله انتخاب کانديدا نرسيده‌ايم بلکه در مرحله بحث و گفت وگو و کار مشترک هستيم.در جلسات احساس مان همدلي است و همه يک حرف مي‌زنند و همه مي‌گويند اگر بنا را بر کار مشترک و همگرايي بگذاريم، اين اميد است که با اقبال مردم در انتخابات روبه رو شويم و بتوانيم موقعيت سياسي مجموعه را براي خدمت به مردم در انتخابات آينده حفظ کنيم.

خبري در برخي از رسانه‌ها منتشر شده است مبني بر اين که کميته‌اي از مجموعه احزاب اصول گرا متشکل از تحول خواهان، جبهه خط امام و رهبري و پايداري تشکيل شده است که سند نهايي منشور اصول گرايي را تنظيم کرده اند و گفته اند که اين سند را به جامعتين ارائه خواهند کرد. آيا چنين سندي به جامعه روحانيت مبارز تقديم شده است؟

ـ آن چه به توصيه جامعه روحانيت، گروه‌هاي اصول گرا دارند عمل مي‌کنند، تشکيل جلسات مشترک براي تفاهم بيشتر است. ما تا اين جا را خبر داريم. اما اين که به سندي بخواهند فکر کنند، از چنين چيزي بي خبريم.

 

جلسات آقاي تقوي در چه راستايي است؟

ـ اين جلسات هم در راستاي همگرايي است و به طور منظم هم در تهران و هم با سفرهايي که ايشان به استان‌ها و شهرستان‌ها دارند، برگزار مي‌شود و استمرار دارد.

 

فکر نمي‌کنيد اين جلسات نوعي موازي کاري است؟ چرا که هر حزبي براي خود جلساتي مي‌گذارد.

ـ مگر از مبدا تفاوتي است؟ آقاي تقوي عضو شوراي مرکزي جامعه روحانيت است و به توصيه آيت ا... مهدوي اين کار را شروع کرده و امروز هم در جلسات با گروه‌ها و شخصيت‌هاي‌ اصول گرايي وحدت و همگرايي را دنبال مي‌کند؛ ديگر گروه‌ها و احزاب هم در همين راستا جلسات وحدت برگزار مي‌کنند؛ بنابراين موازي کاري تلقي نمي‌شود.

 

اطلاعاتي از جزئيات جلسات دبيران کل جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم با آيت ا... مصباح مي‌دانيد؟ محوريت اين جلسات چه بوده است؟

ـ آن چه حضرت آيت ا... موحدي کرماني در جلسات جامعه روحانيت از نشست سه جانبه گزارش کردند اين بود که اين جلسه در جامعه مدرسين برگزار شد و آيت ا... مصباح که تشريف آوردند سوالشان اين بود «چرا من را دعوت کرديد؟ همواره براي انتخابات، جامعتين بودند که ورود مي‌کردند. امروز هم بايد همين گونه باشد. من رياست حزبي را ندارم. اگر خواستيد با احزاب جلسه بگذاريد، من رئيس حزبي نيستم. دوستان پايداري مي‌آيند با من مشورت مي‌کنند و من مشورت مي‌دهم، ولي اين گونه نيست که رهبري حزبي را به عهده گرفته باشم» و توصيه کردند که همچنان بايد محوريت، جامعتين باشد.

همچنين آيت ا... مصباح در آن جلسه تاکيد کردند «من هم خودم عضوي از جامعه مدرسين حوزه علميه قم هستم. درست است که به خاطر وضعيت جسمي نمي‌توانم در تمام جلسات جامعه مدرسين شرکت کنم، اما همچنان خودم را عضو اين تشکل مي‌دانم و در قالب جامعه مدرسين فعاليت هايي را که مشترک با جامعه روحانيت انجام مي‌گيرد پيگيري مي‌کنم.» بنابراين ايشان داعيه مستقلي براي انتخابات ندارند، بلکه حرکتي را که توسط جامعتين شروع شده و بناست استمرار يابد، تاييد مي‌کنند و همگرايي مجموعه اصول گرايان مورد حمايت ايشان است.

 

رفتار پايداري‌ها را چطور پيش بيني مي‌کنيد؟ فکر مي‌کنيد اين بار تمکين مي‌کنند و با ديگر طيف‌هاي‌ اصول گرايي همراه مي‌شوند؟

کميته انتخاباتي جامعه روحانيت مبارز جلسه‌اي‌ با اعضاي شوراي مرکزي پايداري داشته است و تا اين جا الحمدلله پايداري‌ها صحبت هايشان حکايت از استقبال از کار مشترک دارد و اميدواريم تا پايان اين مسير حفظ شود و ادامه يابد.

 

اصلاح طلبان خيلي فعال هستند و حرکت‌هاي انتخاباتي خود را پيش از اين شروع کرده اند. در روزهاي اخير هم خبر از پشت سر گذاشتن سومين گام خود در انتخابات داده‌اند که از مرحله وحدت گذشته و به انتخاب کانديداها رسيدند. فکر نمي‌کنيد اصول گرايان که هنوز در مرحله همگرايي هستند، اين تحليل جناح رقيب را تقويت مي‌کند که اصول گرايان اختلاف دارند؟

ـ چنين برداشتي درست نيست. ما تصور مي‌کنيم که اختلاف جدي نداريم و اين حرکتي که شروع کرده ايم با حمايت همه جانبه مجموعه احزاب و شخصيت‌هاي اصول گرايي استمرار پيدا خواهد کرد و اميدواريم در تهران و کلان شهرها شاهد ليست‌هاي متعدد از اصول گرايان نباشيم. البته اصلاح طلبان تغييري در رفتارشان نسبت به گذشته رخ داده است و احساس کرده اند که مي‌توانند به صورت جدي وارد انتخابات شوند و آن‌ها هم به احتمال قوي با يک اقدام مشترک گام خواهند برداشت.

شايد يکي از دلايلي که مجموعه‌هاي اصول گرا هم ضرورت يک کار مشترک را حس کرده اند، همين باشد که در اردوگاه رقيب چنين حرکت منسجمي را شاهد هستند. در نهايت نتيجه انتخابات را آراي مردم تعيين خواهد کرد.

 

تاکنون جامعه روحانيت ساز و کاري براي وحدت و چگونگي انتخاب کانديداها پيشنهاد داده است؟ پيش بيني شما از الگوي وحدت اصول گرايان براي انتخابات آينده چيست؟ برخي از رسانه‌ها خبر از تشکيل يک کميته ۲۰+۱۰ داده‌اند. اين موضوع صحت دارد؟

ـ ما چنين چيزي نشنيده ايم و با مشورتي که با احزاب اصول گرا داريم، ان شاءا... به سمت مدلي که براي کار مشترک نياز داريم، پيش خواهيم رفت.

 

با شروع شدن سال جديد، نطق انتخاباتي دولتمردان نيز شروع شد و معلوم است برنامه بسيار جدي براي انتخابات دارند. ارزيابي شما از رويکرد انتخاباتي دولتمردان چيست؟

ورود احزاب و جمعيت‌ها به انتخابات را امري متعارف و مفيد مي‌دانيم، چه احزاب اصول گرا و چه احزاب اصلاح طلب. اما ورود دولتمردان در بحث خلاف قوانين جاري کشور است. دولتمردان بايد از ورود به بحث انتخابات فاصله بگيرند. نبايد سيگنال هايي داده شود که آن سيگنال‌ها افکار عمومي را تحت تاثير قرار دهد و نماينده‌اي‌ انتخاب کنند بي خاصيت و وظايف نمايندگي را با حريت، شجاعت و صراحت دنبال نکنند.زمان رياست جمهوري بني صدر را فراموش نمي‌کنيم. بني صدر بعد از آن که رئيس‌جمهور شد براي دور بعدي انتخابات براي مردم سخنراني کرد و گفت مجلسي را تعيين کنيد که با رئيس‌جمهور شما هماهنگ باشد و بعدها هم رفتار او نشان داد که دنبال قدرت مطلقه است. حتي مي‌خواست قدرت امام(ره) را هم به نحوي تصاحب کند. بالطبع مجلس اجازه نداد چنين اتفاقي بيفتد و او را استيضاح کرد و از مسند قدرت پايين کشيد.

 

معاون اول رئيس جمهور در جلسه شوراي مرکزي حزب کارگزاران گفته است «بايد به يک همگرايي بين اصلاح طلبان معتدل و اصول گرايان اصيل انديشيد. بايد به دنبال يک مجلس معتدل بود. اگر هدف اين باشد، براي پيدا کردن کانديداها به مشکل بر نمي‌خوريم. به همين دليل مي‌گويم که نقش کارگزاران مهم و موثر است. نبايد گذاشت زاويه‌اي‌ به وجود بيايد.» آيا ائتلاف بخشي از اصول گرايان با اصلاح طلبان را محتمل مي‌دانيد؟

من درباره موضوع سوال مشکل دارم. سوال اين است که جناب جهانگيري اين اظهارنظر را کرده اند. اميدوارم درست نباشد، اگر صحت داشته باشد، جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور است و اين اولين صحنه دخالت دولتمردان در عرصه انتخابات محسوب مي‌شود. اين کار غلطي است و حتماً بايد دولتمردان اين اشتباه را کنار بگذارند. اگر اين سخن را ليدرهاي احزاب مي‌گفتند، فارغ از اين که جزو دولتمردان تلقي شوند، مي‌توانستم به اين سوال پاسخ دهم. اما با توجه به اين که اين مسئله از سوي يک دولتمرد مطرح شده است، شايسته پاسخگويي نمي‌دانم.

 

آيا اين اظهارنظر آقاي جهانگيري مصداق تخلف انتخاباتي محسوب مي‌شود؟

ـ خيلي روشن است که تخلف انتخاباتي است.

 

ممکن است طيف منتسب به رئيس مجلس(فراکسيون رهروان) با اصلاح طلبان معتدل و طيف طرفدار دولت با محوريت آقاي ناطق نوري ائتلافي تشکيل دهند؟

ـ اصول گرايان چارچوب کاري خود را قبلا ترسيم کرده اند. ابهام در کارشان وجود ندارد. خيلي شفاف اصول فعاليت خود را تصويب و گزارش کرده اند. اصول فعاليت اصول گرايان عبارت است از اسلام، جمهوري اسلامي، قانون اساسي، رهنمودهاي حضرت امام (ره) و اعتقاد به اصل ولايت فقيه به عنوان يک رکن محوري نظام و تبعيت از ولي فقيه در عصر حاضر. اگر هر کس، هر گروه، هر حزب و هر جمعيتي اين ۴ اصل را حفظ کند، ما آن را اصول گرا مي‌دانيم و وحدت با آن‌ها بلامانع است...

درباره شخص آقاي ناطق نوري از نزديک با ايشان ملاقات داشته ام. به من اطمينان خاطر داده اند که اصول گرا هستند و از حوزه اصول گرايي خارج نخواهند شد و نمي‌توانند با اصلاح طلبان همکاري کنند. من هم تعبيري داشتم و جاي ديگر گفتم که رسانه‌هاي اصلاح طلب سخن از ليدر شدن ناطق مي‌کنند. بايد در مقابلش اين سخن را گفت که «برو اين دام در جاي دگر نه»

 

تاکنون با آقاي لاريجاني درباره وحدت صحبت کرده ايد؟

- اين موضوع را در دستور کار داريم و اين کار را خواهيم کرد.

پس پيش بيني شما اين است که چنين ائتلافي شکل نمي‌گيرد؟

ـ بله من پيش بيني مي‌کنم که هرگز چنين ائتلافي شکل نخواهد گرفت.

 

در روزهاي اخير کليات طرح استاني شدن انتخابات مجلس در صحن علني مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد. چرا مجلس در نزديکي انتخابات به فکر تصويب چنين قانوني افتاده است. فکر نمي‌کنيد بررسي اين طرح در نزديکي انتخابات موجب تصويب قانوني ناقص و اشکال خواهد شد؟

اين طرح براي سومين بار است که در مجلس شوراي اسلامي بررسي مي‌شود. طرح استاني شدن انتخابات براي حدود ۲ سال پيش است و آن زمان تا انتخابات فاصله بوده در نتيجه اين طرح امروز مطرح نشده است، بلکه کليات آن به تصويب رسيد. تعدادي ابهام در اين طرح وجود داشت که رئيس مجلس آن را مجدد به کميسيون شوراها فرستاد و در ۲ هفته ابهامات برطرف خواهد شد و اين طرح به سرانجام خواهد رسيد. پس اين ذهنيت را بايد اصلاح کرد که اين طرح نزديک به زمان انتخابات نيست بلکه با سابقه ۳ مرتبه مطرح شدن و بررسي شدن و نظرات کارشناسي را گرفتن حالا به نتيجه رسيده است. البته در ۲ دوره قبل راي نياورده که پس از رفع ايرادات در اين دوره راي آورد.

 

به نظر شما اين طرح اين پختگي لازم را دارد و ايراداتش نسبت به گذشته برطرف شده است؟

ـ به نظر مي‌رسد با اصلاحاتي که در کميسيون انجام مي‌گيرد و در صحن هم قطعا پيشنهادهايي نمايندگان خواهند داشت، طرح خوبي به تصويب برسد.

1458 نمایش

نظر دادن