تاریخ انتشار: پنج شنبه, 03 ارديبهشت 1394 ساعت 16:00

واکنش‌ها به تهدید شدن یادگار امام (ره)

روز سه‌شنبه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه انصار حزب‌الله استان گلستان در گرگان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی و حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری را تهدید کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه مجازی «آستان»، در سایت وابسته به روابط عمومی انصار حزب‌الله گلستان اعلام شد: «طبق شنیده‌ها گویا قرار است برای یادواره مرحومان حادثه سقوط هواپیمای یاک 40 که در آن تعدادی از نمایندگان استان گلستان رحلت کردند، حجت‌الاسلام ناطق‌نوری یا سیدحسن خمینی سخنرانی نمایند. با توجه به نزدیک بودن به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در سال جدید و شائبه انتخاباتی بودن این یادواره، از حضور چهره‌هایی که قصد حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری را دارند خودداری شود تا همچنان همگان به قانون اساسی به‌عنوان میثاق خون شهدا پایبند بمانند. به شورای شهر گرگان و شهردار مرکز استان و بانیان این مراسم هشدار می‌دهیم که مبادا کاری کنند مجلسی در نظام جمهوری اسلامی مهیا شود تا مثل سال گذشته علی مطهری بیاید و بگوید که رهبری هم قابل نقد است و می‌توان ولایت فقیه را هم نقد کرد.»

این چندمین بار است که تندروها بر سر یک سخنرانی، جنجال می‌کنند و این بار کار به جایی رسیده است که پیش از آنکه برنامه‌ای برای یک سخنرانی اعلام شده باشد، تندروها تهدید می‌کنند. نوه امام البته به این مساله واکنش نشان داد. وی در بازدید از دفتر پورتال امام خمینی (ره)، به صراحت گفت: «نمی‌دانستم که این برنامه وجود دارد و قصد سفر هم نداشتم اما اگر برنامه سفری بود، با چنین تهدیداتی سفرم را به هم نمی‌زدم و مطمئن هستم مردم و علاقه‌مندان امام به گونه‌ای هستند که این جریانات افراطی بسیار کم‌عدد را سر جای خود می‌نشانند. به نظرم این امور را وزارت کشور باید پیگیری کند. ضعف برخورد وزارت کشور در حادثه شیراز، مقداری جریانات دیگر را هم جری کرده است.»

هرچند یکی از اعضای انصار حزب‌الله چنین تهدید یا هشداری را تکذیب کرده اما اطلاعیه مذکور در سایتی وابسته به این جریان منتشر شده و معلوم نیست که عده‌ای خودسر اقدام به انتشار آن کرده‌اند یا فشار افکار عمومی موجب گردن نگرفتن این اطلاعیه شده است. به هر حال این اولین بار نیست که چنین اقداماتی انجام می‌شود و به خصوص درباره نوه امام، این امر مسبوق به سابقه بوده است.

اما هدف تندروها از چنین برخوردهایی چیست؟ چرا آنها امثال نوه و یادگار امام خمینی (ره)، حجت‌الاسلام ناطق نوری از یاران انقلاب یا علی مطهری فرزند شهید مطهری را هدف گرفته‌اند؟ آیا تهدیدشوندگان، با این تهدیدها از اعتقادات خود عقب خواهند نشست؟ اینها سوالاتی است که برخی سیاسیون به آن پاسخ داده‌اند.

عیسی امامی نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: مقام معظم رهبری فضای افراط و تفریط را رد کرده‌ و بارها تاکید کرده‌اند که این فضا را نمی‌پسندند؛ به‌ویژه اینکه ما در حال اتخاذ تصمیمات کلانی برای برخورد با زیاده‌خواهی‌های آمریکا و غرب هستیم و در این شرایط، آرامش جامعه، وحدت، انسجام، همدلی و همزبانی برای رسیدن به اهداف بلند نظام بهترین سناریو و مهندسی برای پیشبرد اهداف است. کسی هم که حزب‌اللهی باشد این شرایط را درک می‌کند و مراقبت خواهد کرد که این فضا به سمت التهاب و درگیری نرود.

وی ادامه می‌دهد: من در هر شکل با افراط و تفریط مخالفم و معتقدم متولیان برپایی مجالس هم باید حساسیت‌ها را درک کنند و فضا را به سمت همدلی و همزبانی ملت و دولت ببرند تا در مقابل سناریوی جامعه جهانی برای برخورد و تضییع حقوق ایران به سمت پیشبرد اهداف نظام حرکت کنیم.

حجت‌الاسلام محسن رهامی دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها نیز با بیان اینکه قوه قضاییه، استانداری و مقامات امنیتی باید این افراد را شناسایی کنند زیرا ضعف در برخورد با چنین رفتارهایی موجب شده اینها جرات تهدید کردن چهره‌های شاخص نظام را داشته باشند، اظهار می‌کند: اگر مقامات استانی شیراز با حمله‌کنندگان به علی مطهری برخورد می‌کردند و مقامات استانی سخنرانی این نماینده مجلس را برگزار می‌کردند، شاهد تکرار این اتفاق نبودیم.

وی می‌افزاید: عده‌ای که مخالف روندهای قانونی در کشور هستند چنین اقداماتی را موجب می‌شوند و از طرفی این گروه‌ها به وسیله جریان‌هایی که نمی‌خواهند فضای سیاسی جامعه باز شود پشتیبانی می‌شوند. در حالی که اگر با توهین‌کنندگان به علی لاریجانی در قم، ناطق نوری در مشهد و سیدحسن خمینی در حرم امام برخورد می‌شد، این رفتارها تکرار نمی‌شد.

رهامی، حاشیه امن این گروه‌ها را ناشی از کوتاهی مقامات کشور می‌داند و خاطرنشان می‌کند: گاهی با انتشار یک مقاله برخورد می‌شود ولی با این رفتارها برخورد نمی‌شود. این عده نمی‌خواهند فضای انتخابات سالم باشد و به دنبال ناتوان جلوه دادن دولت در تامین امنیت کشورند. ما در دیدار با آقای مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور این مطالبه را داشتیم که باید امنیت سخنرانی‌ها و مجالس تامین شود تا انتخابات سالم و پرشور در کشور برگزار شود اما به دلیل مسامحه‌کاری مسئولان، ما همچنان شاهد تکرار اقدامات غیر قانونی هستیم. در این شرایط حرمت هیچ‌کس حفظ نخواهد شد.

همچنین محمدجواد حق‌شناس، فعال سیاسی و رسانه‌ای، معتقد است: یک تشکیلات مافیایی و خودسر و غیر پایبند به قانون تحت عناوینی مثل انصار یا حزب‌الله شکل گرفته که هدف آنها لجن‌مال کردن عناوین محترم و ارزشی مثل حزب‌الله در میان جامعه است.

وی می‌گوید: شخصیت‌هایی مثل ناطق نوری، حاج‌حسن آقای خمینی و علی مطهری جایگاه حقیقی و حقوقی مشخصی در جامعه دارند و نسبت آنها با تفکرات امام (ره) کاملا روشن است. برخورد با چنین چهره‌هایی ریشه در بغض جریان خوارج نسبت به انقلاب و امام دارد. آنها می‌خواهند در قالب ارزش‌هایی که امام (ره) مطرح کرد، زهر خود را بریزند در حالی که آنها هیچ نسبتی با مردم علاقه‌مند به امام ندارند و انتظار می‌رود مقامات دولتی و استانی با این افراد برخورد کنند.

سیدناصر قوامی نماینده پیشین مجلس نیز با بیان این اعتقاد که افرادی که این اطلاعیه‌ها را صادر می‌کنند به هیچ وجه خودسر نیستند بلکه کاملا سازماندهی شده هستند، تصریح می‌کند: آنها پشتیبانی فولادین دارند و پس از ارتحال امام (ره) تاکنون اقداماتی را انجام داده‌اند اما تاکنون با آنها برخورد نشده است. نهادهای قدرت و زر و زور این گروه را سازماندهی می‌کنند و به جلو می‌فرستند و این افراد به نوعی نقش شعبان بی‌مخ پیش از انقلاب را دارند.

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین قدرت‌الله علیخانی مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حاج حسن آقای خمینی هرچه باشد نوه حضرت امام است و خون ایشان در رگ‌هایشان جاری است و بالطبع خوف از متعصبین و هیاهوی اینها را ندارند، به سایت «انتخاب» می‌گوید: ایشان آنجایی که تشخیص بدهند کار درست چیست، مثل جدشان عمل به تکلیف می کنند و می‌بینید که عنایات خداوند هم شامل حال ایشان شده؛ چنانکه در پی اسائه ادب عده‌ای نادان در حرم مطهر نسبت به ایشان نه‌تنها خدشه‌ای در شخصیت وی وارد نشد که محبوبیتشان هم افزایش یافت.

وی می‌افزاید: با وجود تندروی‌هایی که بعضا دیده می‌شود، بعید می‌دانم کار انصار حزب‌الله به آنجا رسیده باشد که برای یادگار حضرت امام خط و نشان بکشند و اگر هم این اتفاق افتاده باشد، اینها واقعا باید بنشینند و فکری به حال خودشان کنند. این رفتارها جز اینکه به اقبال روزافزون مردم منجر شود، حاصلی ندارد و در نهایت این مردم هستند که با استقبال و حمایتشان، به اینها نشان می‌دهند که در بین ملتی که عاشق امام و یادگار آن حضرت هستند، جایی ندارند.

علیخانی اظهار می‌کند: به هر حال در صورت هرگونه تهدید، کار صحیح، حضور حسن آقای خمینی در بین مردم است؛ چنانکه در ماجرای بروجرد هم به عقیده من ایشان باید حضور می‌یافت تا عیار بدخواهان و تندروها معلوم می‌شد.

1917 نمایش

نظر دادن