تاریخ انتشار: سه شنبه, 01 ارديبهشت 1394 ساعت 13:00

نامه زيباکلام به تيم مذاکره کننده هسته اي

صادق زيباکلام استاد علوم سياسي دانشگاه تهران در نامه اي به اعضاي ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي از عملکرد ان ها در مذاکرات تقدير کرد.
فرارو: او در اين نامه خطاب به تيم مذاکره کننده هسته اي اورده است:

متن اين نامه به اين شرح است: «شما موفق شديد نشان دهيد که مفاهمه، محترم شمردن ديگران، طلبکار نبودن و بکار گرفتن زبان مودبانه ديپلوماتيک مي تواند اتفاقا بيشتر در خدمت منافع ملي قرار گيرد تا نگاه تبختر آميز انقلابي از بالا به ديگران داشتن. کار شما مشابه اقدام تاريخي آقاي هاشمي رفسنجاني در پايان بخشيدن به جنگ ۸ ساله با عراق بود.»

بسمه تعالي
حضرات آقايان دکترمحمد جوادظريف، دکترعباس عراقچي و دکتر مجيد تخت روانچي
اعضاء محترم تيم مذاکره کننده هسته ايي ايران کثرالله امثالهم

با سلام و تحيات از خداوند سبحان برايتان نصرت و عزت در دور جديد مذاکرات با غربيها مسئلت مي نمايم. بدانيد دل ملتي پشت شماست و همه براي موفقيتتان دعا مي کنند. بالطبع آقايان نمي توانستند عواطف و احساسات مردم را در دور قبلي مذاکرات شاهد مي بودند ولي بحق ميليونها نفر از هموطنانمان در روزهاي پاياني عيد همه هوش و حواس شان متوجه لوزان و سرنوشت مذاکرات بود.

درعين حال بسياري هم نگران که نکند مذاکرات به نتيجه نرسد. ايکاش اينجا مي بوديد و شادماني و سرور را در چهره مردم آن لحظه ايي که خبر توافق اوليه در آن پنج شنبه شب تاريخي سيزدهم فروردين پخش شد را مي ديديد.

البته مخالفين توافق پس از يک درنگ اوليه از همان صبح روز شنبه تيغ بر کشيده و به پيکار با آن برخاستند. نه صدها ساعت مذاکرات و چانه زني هاي ۱۸ ماهه شما براي شان اهميتي داشت و نه پيدايش نوري در انتهاي تونل بن بست و مخمصي که هسته ايي بيش از يک دهه است کشور را در آن گرفتار کرده.

تقدير از شما که جاي خود دارد، آنان حاصل تلاش هاي شما را "عقب نشيني تمام عيار"،"واگذاري و نواختن چوب حراج به دو دهه دستاوردهاي هسته ايي کشور" و در يک کلام انعقاد قرارداد "ترکمنچاي" جديد لقب دادندو طبق معمول هم کلامي نگفتند که در مقابل آن همه هزينه، هسته ايي کدام تحول را در رشد و توسعه کشور به همراه داشته است؟

جالب است برخي نمايندگان مجلس و مخالفان امروز تفاهم لوزان، ديروز مي گفتند"تحريم ها هيچ تاثيرمنفي نداشته و مشکلات اقتصادي کشور حاصل سوء مديريت است" و حتي تحريم ها را يک فرصت تاريخي مي دانستند براي خارج نمودن اقتصاد کشور از وابستگي به نفت، حالا خواهان برداشته شدن بلافاصله همه تحريم ها شده اند.

جالب است مجلسي که ظرف دوازده سال گذشته يکبار محض نمونه وظيفه خودش ندانسته بود که ورودي به فعاليت هاي هسته اي کشو رپيدا کند، و محض نمونه يکبار از تيم هاي مذاکره کننده قبلي نپرسيده بود که بالاخره در خلال اين همه رفت و آمد شما چه کرديد، چه نکرديد؛ چه گفتيد و چه شنيديد، اما حالا بيکباره به شما ۴۸ ساعت مهلت مي دهند تا "فکت شيت" را در اختيار مجلس بگذاريد.

جالب است کسانيکه در طي ۵ سال مذاکرات آقاي دکترسعيد جليلي حتي يکبار از ايشان سئوالي نکردند، حالا مي خواهند تا شما آنقدر به آنها توضيح دهيد تا مجاب شوند و رضايت شان را بدست آوريد.

جالب است مجلسي که در طي ۱۲ سالي که مناقشه هسته ايي در جريان بوده حتي متوجه نشده که اساسا صورت مسئله ما با غربي ها بر سر چه بوده حالا مي خواهد تا در خصوص بند به بند توافق لوزان اشراف پيدا کند.

از همه جالبتر اين پيشنهاد اصولگرايان است که براي آنکه آمريکاي مکار نتواند سر شما را کلاه بگذارد، برخي از اعضاء تيم مذاکره کننده قبلي را با خودتان ببريد. يعني کسانيکه حاصل سالها مذاکراتشان گرفتار شدن کشور در باتلاق هسته ايي شده، با شما همراه شوند تا مبادا يکوقت شما از تجربيات ارزشمند آنان بي بهره بمانيد.

البته ممکن است طرفداران اسراييل در سنا و کنگره آمريکا تير خلاص را در توافق هسته ايي لوزان شليک کنند و خيلي ديگر نيازي به تلاش و تقلاهاي تندروهاي خودمان در از بين بردن "ترکمنچاي" نباشد.

اما در هر صورت کار شما جناب ظريف و دستياران تان آقايان عراقچي و تخت روانچي کارستان بود. هسته اي به کنار، شما موفق شديد نشان دهيد که مفاهمه، محترم شمردن ديگران، طلبکار نبودن و بکار گرفتن زبان مودبانه ديپلوماتيک مي تواند اتفاقا بيشتر در خدمت منافع ملي قرار گيرد تا نگاه راديکال انقلابي از بالا به ديگران داشتن. کار شما مشابه اقدام تاريخي آقاي هاشمي رفسنجاني در پايان بخشيدن به جنگ ۸ ساله با عراق بود.

تاريخ بعد از انقلاب از شما بعنوان مسئوليني ياد خواهد کرد که حاضر نشديد مصالح و منافع ملي را به پاي آمريکا ستيزي و غرب ستيزي بريزيد و حاضر نشديد تا از مناقشه هسته ايي بنفع منافع سياسي خودتان بهره برداري نماييد.
ايام بکام باد
صادق زيباکلام
سي ام فروردين ماه يکهزاروسيصدونودوچهار
766 نمایش

نظر دادن