تاریخ انتشار: پنج شنبه, 27 فروردين 1394 ساعت 11:28

خبر خوش برای بازار مسکن در سال 94

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران از ثبات قیمت مسکن و عدم افزایش آن تا تیرماه سال جاری خبر داد.

روزنامه دنیای اقتصاد: حسام عقبایی در این باره توضیح داد: در سه ماه پایانی سال 93 تحت تاثیر افزایش نسبی حجم معاملات خیز خروج از رکود در بازار مسکن برداشته شد و همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد در بهار 94 نیز همزمان با افزایش حجم معاملات مسکن، قیمت‌ها به حالت ثابت باقی ماند و ثبات ایجاد شده در بازار مسکن به حالت قبل ادامه پیدا کرد.

وی افزود: فراهم شدن مقدمات توافق نهایی هسته‌ای ایران با گروه 1+5، که با صدور بیانیه مطبوعاتی لوزان صورت گرفته است می‌تواند نوید بخش رفع تحریم‌ها و بهبود شرایط اقتصاد کلان کشور باشد که در نهایت منجر به ایجاد رونق اقتصادی در بخش مسکن خواهد شد.

عقبایی تاکید کرد: لغو تحریم‌های اقتصادی می‌تواند منجر به گردش مالی بین مردم و متقاضیان بازار مسکن و افزایش قدرت خرید آنها برای خانه‌دار شدن، شود.

وی ادامه داد: ممکن است این تحولات در بهار صورت نپذیرد و بهار 94 برای بازار مسکن فصلی آرام و با ثبات مشابه آنچه سال گذشته در حوزه معاملات مسکن تجربه شد، ادامه پیدا کند.

عقبایی افزود: با این وجود برای مشاهده تحولات ناشی از بهبود شرایط روابط بین‌الملل و اقتصاد کلان و به تبع آن بهبود شرایط در بخش مسکن باید تا تیرماه که زمان توافق نهایی احتمالی است منتظر بمانیم.

وی تصریح کرد: هر چند تاثیر هرگونه تحولات سیاسی و اقتصادی بر اقتصاد مسکن تاثیری آنی و کوتاه‌مدت نخواهد بود و نیازمند گذر زمان است، بنابراین در کوتاه‌مدت این توافقات و همچنین بیانیه اخیر مطبوعاتی لوزان را چندان اثرگذار بر کمیت و کیفیت معاملات و قیمت مسکن نمی‌دانم.

به گفته عقبایی این بیانیه و همچنین توافق احتمالی تیرماه کمک قابل‌توجهی برای ایجاد رونق در بخش مسکن و خروج بازار معاملات از حالت رکود است.

وی همچنین در تشریح وضعیت معاملات در فصل بهار توضیح داد: همان‌طور که گفته شد در بهار سال جاری به هیچ وجه افزایش قیمت مسکن نخواهیم داشت و علاوه بر این پیش‌بینی می‌شود در اردیبهشت امسال همزمان با شروع جدی معاملات در بازار مسکن، حجم معاملات خرید و فروش بین متعاملین افزایش یابد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران تاکید کرد: افزایش حجم معاملات در اردیبهشت ماه به‌طور قطع به معنای بروز گرانی در بازار مسکن نخواهد بود که البته سیاست‌های دولت و مسوولان مسکن و اجرای هر چه سریع‌تر طرح‌های تامین مسکن در این زمینه نقش مهمی خواهد داشت.

عقبایی همچنین در خصوص حجم معاملات مسکن انجام شده در اسفند ماه 93 اعلام کرد: در آخرین ماه سال قبل، در شهر تهران 15 هزار و 896 قرارداد اجاره، 16 هزار و 217 قرارداد خرید و فروش و هزار و 138 مورد قرارداد پیش‌فروش منعقد شده است.

وی افزود: همچنین در اسفند 93 در کل کشور در مجموع 96 هزار و 318 مورد خرید و فروش مسکن، 50 هزار و 386 مورد اجاره و 4 هزارو 616 مورد معامله پیش فروش انجام شده است.

1403 نمایش

نظر دادن