تاریخ انتشار: چهارشنبه, 26 فروردين 1394 ساعت 13:14

بازتاب تعلیق سفر حج عمره ایرانیان در رسانه‌های جهان

در میان افزایش تنش دیپلماتیک میان تهران و ریاض پس از مناقشه یمن، ایران همه سفرهای حج عمره به عربستان سعودی را از روز دوشنبه تعلیق کرد حالا این موضوع بازتاب بسیاری در رسانه‌های جهان داشته است.

به گزارش خبرگزاری آنا، سفر حج عمره ایرانیان به عربستان تا اطلاع ثانوی تعلیق شد. علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اولین کسی بود که از این تصمیم رونمایی کرد و خبر از این موضوع داد. تصمیمی که به دلیل تعرض دو مامور سعودی به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده و در راه بازگشت به ایران گرفته شد.

اعلام خبر آزار و اذیت جنسی دو نوجوان ایرانی در عربستان سعودی خشم و عصبانیت مردم ایران را به همراه داشت و مردم چند تجمعی اعتراضی را در مقابل سفارت عربستان سعودی در تهران برگزار کردند.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران دستور تحقیقات در این زمینه را صادر کرد و وزارت امور خارجه ایران کاردار عربستان را احضار کرد.

حالا این ماجرا و تعلیق سفر عمره ایرانیان به عربستان واکنش رسانه‌های جهانی را در پی داشته است.

آشیوتدپرس در این باره نوشت در حالی که هر ساله 500 هزار ایرانی برای انجام حج به مکه و مدینه می‌رود، به دلیل تنش پیش‌آمده درباره ادعای تعرض به دو نوجوان ایرانی این سفر تا اطلاع ثانوی لغو شده است.

این در حالی است که هرساله نیز، 100 هزار زائر ایرانی از عربستان سعودی برای انجام مناسک حج واجب که بعد از ماه رمضان و در ماه سپتامبر برگزار می شود عازم مکه می‌شوند.

روزنامه میلیت چاپ ترکیه در این باره نوشت: تنش میان ایران و عربستان سعودی پس از حمله سعودی‌ها به یمن تشدید شد. آمریکا و برخی کشورهای منطقه در این حمله و جنگ نظامی در یمن مشارکت داشتند. سعودی‌ها ادعا می‌‌کنند حوثی‌های یمن مورد حمایت ایران هستند و توسط ایران تجهیز می‌شوند.

این روزنامه در ادامه گزارش داد: حالا باید به این تنش میان تهران و ریاض، مساله تعلیق عمره ایرانیان را هم اضافه کرد. موضوعی که سطح اختلافات دو کشور را بیش از پیش خواهد کرد.

تودی زمان نیز در همین راستا نوشت: در حالی که صدها نفر از معترضان روز دوشنبه در مقابل سفارت عربستان سعودی در تهران تجمع کردند، ایران دستور تعلیق سفرهای عمره به شهر مقدس مکه را در پاسخ به اتهام آزار جنسی دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده عربستان متوقف کرد.

بخش فارسی یورو نیوز هم با اشاره به ماجرای تعرض به دو نوجوان ایرانی نوشت: در پی این اتفاق عمره ایرانیان لغو شد. این لغو سفر حج عمره به دستور حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران صورت گرفته است و مشخص نیست که این تعلیق تا مراسم حج که هرساله در ماه سپتامبر برگزار می شود، ادامه خواهد یافت یا نه.

دوویچه وله هم در این باره اینگونه ارزیابی کرد: عربستان و ایران در منطقه و در کشورهایی چون لبنان، سوریه، بحرین، یمن با یکدیگر اختلافات اساسی دارند، در عراق اما وضعیت مقداری تفاوت دارد به این گونه که دو کشور در دو جبهه مشترک مقابله با داعش هستند. اما حالا مساله لغو عمره ایرانیان نیز موضوعی اختلافی جدید بین دو کشور شده است.

1014 نمایش

نظر دادن