تاریخ انتشار: چهارشنبه, 26 فروردين 1394 ساعت 00:33

حال دریاچه ارومیه رو به بهبودی/ بازگشت 5 هزار فلامینگو

5 هزار فلامینگو به این پهنه آبی آمدند تا امیدها به احیای بزرگترین زیستگاه شمال غرب ایران زنده شود

«معصومه ابتکار» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از توافق با وزارت راه برای اصلاح جاده میانگذر دریاچه ارومیه در سال 94 خبر می‌دهد. جاده‌سازی غیراصولی در دل این دریاچه یکی از علل خشک شدن دومین دریاچه شور جهان است. این جاده با ریختن کامیون‌ها خاک در دل دریاچه ساخته شد و امروز که آب دریاچه خشک شده، خاک‌ها به دست باد افتاده و مجریان طرح برای جلوگیری از تخریب بادی جاده، قطعات سنگ بخشی از یکی از کوه‌های موجود در دل دریاچه را برداشته و روی خاک می‌گذارند.

«معصومه ابتکار» می‌گوید: «این جاده باید به شکلی اصلاح فنی شود که ارتباط اکولوژیکی آب دریاچه در دو سوی پل ایجاد شود.»

او به رسانه‌ها قول می‌دهد که این برنامه در سال‌جاری اجرایی شود.

ابتکار همچنین حال دریاچه ارومیه را نسبت به سال گذشته خوب ارزیابی می‌کند و از آموزش اهالی 75 روستای پیرامون این دریاچه در 2 استان آذربایجان شرقی و غربی برای اصلاح الگوی کشت و کاهش مصرف آب خبر می‌دهد. خبرهای استانی هم از حضور 5 هزار فلامینگو در دریاچه ارومیه خبر می‌دهند. البته خشک شدن دریاچه ارومیه براثر سد سازی‌ها، کشاورزی بی‌رویه، حفر چاه و ساخت جاده تنها در استان آذربایجان غربی به ایجاد 5 کانون بحرانی ریزگرد‌های شنی - ماسه‌ای منجر شده است. تثبیت این کانون‌ها از اسفندماه گذشته شروع شده و مسئولان استانی سازمان جنگل‌ها می‌گویند درصورت تأمین اعتبارات موجود، برنامه تثبیت‌ها، شدت می‌گیرد! ابتکار هم می‌گوید که ستاد احیای دریاچه ارومیه توانسته است دفتر سدسازی در این منطقه را برای نجات دریاچه ارومیه ببندد.

ساخت وساز در حاشیه سد لتیان ممنوع!

ابتکارکه به همراه معاون محیط زیست انسانی خود - سعید متصدی- به مناسبت هفته «زمین پاک» در جمع خبرنگاران حضور یافته، از مخالفت سازمان محیط زیست با هرگونه ساخت و ساز در لواسانات و حاشیه سد لتیان که تأمین‌کننده آب شرب تهران است، خبر می‌دهد و می‌گوید: «تذکرهای لازم به شورای عالی معماری و شهرسازی داده شده است.»

سازمان محیط زیست در دور جدید خود در سال 93 اراضی تصرف شده زیادی را در لواسانات آزاد کرد اما خبرها نشان می‌دهد که هنوز پرونده‌های گشوده زیادی در خصوص زمین خواری در این منطقه وجود دارد.

ابتکار یکی از علل مهم تخریب باغ شهرها را پولی بودن«پروانه ساختمان» می‌داند و می‌گوید: صدور «پروانه ساختمان» که امروز به منبع درآمدی برای شهرداری‌ها تبدیل شده، باید مثل کشورهای دیگر رایگان شود. شهرداری‌ها باید در زمان تغییر کاربری‌ها و ساخت ساختمان‌های جدید، عوارض واقعی را از سازندگان بگیرند. ابتکار اعتقاد دارد که پولی بودن پروانه ساخت نه تنها باغ شهر‌ها را از بین برده که باعث تراکم شدید در کلانشهرها هم شده است.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه از مکاتبات و مذاکراتی که در هفته جاری با مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل درخصوص تشکیل صندوق منطقه‌ای مقابله با گرد و غبار انجام شده خبر می‌دهد و می‌گوید: اگرچه در حال حاضر تعدادی از کشورهای منطقه با تشکیل این صندوق مخالف هستند اما ایران معتقد است تشکیل این صندوق یکی از ضرورت‌های جدی منطقه است که متأسفانه ناامنی در برخی از کشورهای منطقه موجب شده تشکیل این صندوق به تعویق بیفتد که لطمات شدیدی به محیط زیست منطقه از ناحیه گرد و غبار وارد خواهد کرد.

او همچنین درباره آخرین تصمیم سازمان محیط زیست درباره اجرای طرح‌های گردشگری در آشوراده هم می‌گوید: «سازمان محیط زیست نشست‌های متعددی با کارشناسان، علاقه‌مندان و متخصصان این حوزه برگزار کرده تا بتوانیم در خصوص زون‌بندی مناطق حفاظت شده براساس ضوابط اقدام کنیم.»

ابتکار می‌گوید: «سازمان محیط زیست هم تمام نگرانی‌های کارشناسان و متخصصان و سازمان‌های مردم نهاد را درخصوص این واگذاری دارد اما به مردم اطمینان می‌دهیم که به هیچ عنوان گردشگری در منطقه آشوراده صدمه‌ای به محیط زیست آن وارد نمی‌کند. تنها می‌خواهیم در قالب یک طرح گردشگری سبک امکان بهره‌مندی مردم از مناطق طبیعی را فراهم کنیم.»

او همچنین تأکید می‌کند: «البته سازمان‌ها و نهادهای مدنی و همچنین رسانه‌ها می‌توانند بر این جریان نظارت کامل داشته و به صورت آزادانه آن را نقد و بررسی کنند.»

به گفته او البته کسانی که تنها به نقد واگذاری آشوراده به بخش گردشگری می‌پردازند بد نیست که نگاهی به اقدامات انجام شده در جزیره همجوار این منطقه یعنی پناهگاه حیات وحش میانکاله داشته باشند چراکه در یک سال گذشته دخل و تصرفات سودجویان و ویلاسازی‌هایی که در این منطقه انجام شده بود با همت مسئولان منطقه از جمله قوه قضائیه به طور کامل از بین رفت و میانکاله از دست زمین خواران نجات پیدا کرد.

ابتکار درباره ادامه برنامه‌های سازمان برای احیای «هامون» با توجه به سفر نزدیک «غنی احمدزی» رئیس جمهوری افغانستان به ایران از همکاری همه جانبه دو کشور برای ایجاد یک پارک بین مرزی خبر می‌دهد. او از هامون به عنوان یک میراث مشترک بشری نام می‌برد و اعتقاد دارد که دیدار با خبرنگاران و فعالان محیط زیست کشور افغانستان به تسریع روند احیای دریاچه هامون کمک می‌کند.

منبع: روزنامه ایران

1704 نمایش

نظر دادن