تاریخ انتشار: پنج شنبه, 06 فروردين 1394 ساعت 19:40

آخرین خبرها از تجاوز نظامی عربستان به یمن

ارتش عربستان سعودی که از اواخر روز چهارشنبه تجاوز نظامی را به خاک کشور یمن آغاز کرده پس از گذشت چند ساعت مدعی بدست آوردن دستاوردهای نظامی از جمله انهدام سامانه های موشکی و هواپیماهای ارتش یمن شده است.

به گزارش ایرنا، تجاوز ارتش عربستان از حدود ساعت 12 دیشب به وقت محلی وبه دستور سلمان پادشاه جدید این کشور که از حدود دو ماه قبل و در پی درگذشت ملک عبدالله به این سمت رسیده صادر شده است.

شبکه العربیه متعلق به عربستان مرکز تبلیغات برای این تجاوز نظامی در نظر گرفته شده است .

عربستان صبح روز پنجشنبه ادعا کرد در جریان تجاوز نظامی به یمن، چهار فروند از هواپیماهای این کشور را منهدم کرده و همه سامانه های دفاع موشکی سام آن را نیز از بین برده است .

شبکه العربیه در خبری فوری در باره این تجاوز اعلام کرد پادشاه عربستان ساعت 12 شب به وقت ریاض دستور حمله به یمن را صادر کرد و هواپیماهای جنگی این کشور بلافاصله به خاک یمن حمله را آغاز کردند .

العربیه افزود : شاهزاده محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان به احمد علی صالح رییس جمهور پیشین یمن در باره نزدیک شدن به شهر عدن هشدار داد .

عربستانی ها همچنین ادعا کردند کنترل حریم هوایی یمن را به دست گرفته و بر فراز این کشور همسایه منطقه پرواز ممنوع اعلام کردند و همچنین همه کشتی ها را از نزدیک شدن به بنادر یمن بر حذر داشتند .

این شبکه عربستانی در ادامه اعلام کرد جدا از جنگنده های عربستانی ، 30فروند جنگنده اماراتی ، 15 فروند جنگنده کویتی ، 15فروند جنگنده بحرینی و 10 فروند جنگنده قطری در تجاوز نظامی ضد یمن مشارکت دارند.

گزارش های دریافتی حاکیست گروه های یمنی و از جمله جنبش انصارالله برای پاسخ دادن به تجاوز به سرزمین خود ، اعلام بسیج عمومی کرده اند .

در همین حال شبکه العربیه مدعی کشته شدن شماری از رهبران جنبش انصارالله شد.

از سوی دیگر شبکه المسیره گروه انصارالله در یمن گزارش داد که هدف قرار گرفتن یک منطقه مسکونی در شمال صنعا پایتخت این کشور ده ها قربانی بر جای گذاشته است .

سفیر عربستان سعودی در آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که سعودی ها به عملیات نظامی علیه گروه انصارالله در یمن دست زده اند.

عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن که گفته می شود در پی تشدید حرکت های مردمی فراری شده روز پنجشنبه در پی تجاوز نظامی سعودی و هم پیمانانش به خاک یمن، از این کشورها تشکر کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از عدن، محمد مارم مدیر دفتر منصور هادی و دستیار وی با اعلام این خبر افزود که وی با روحیه عالی در پایگاه خود در این شهر در جنوب یمن باقی مانده است.

منصور هادی در پی تصرف صنعا پایتخت به دست کمیته های مردمی جنبش انصارالله در ماه سپتامبر از مقام خود کناره گیری کرد و به عدن گریخت و این شهر را با حمایت گروه های افراطی و تکفیری و برخی کشورهای منطقه پایتخت موقت خود قرار داد.

عربستان حدود 1800 کیلومتر با یمن مرز زمینی دارد.

رصد تحولات یمن نشان می دهد که ریاض تلاش دارد برای موجه جلوه دادن تجاوز نظامی خود به یمن حمایت برخی شخصیت های عرب و کشورهای منطقه را تبلیغ کند و در این زمینه برخی رسانه های غربی از جمله رویترز نیز همراهی می کنند.

1136 نمایش

نظر دادن