تاریخ انتشار: چهارشنبه, 05 فروردين 1394 ساعت 11:15

پیشنهاد بشار اسد برای مقابله با داعش

رئیس‌جمهوری سوریه در جریان دیدار با وزیر خارجه عراق در دمشق بر لزوم تشکیل جبهه متحد با بغداد در مبارزه با تروریسم در شرایطی که دو کشور با شبه‌نظامیان داعش در کشورهایشان مقابله می‌کنند، تاکید کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، در پیام توئیتری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه آمده است: رایزنی و هماهنگی میان عراق و سوریه موفقیت مردم و نیروهای مسلح آنها را در مواجهه با تروریسم تقویت می‌کند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) روز سه‌شنبه گزارش داد، ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق گفته است که سوریه از این بحران "قوی و مستحکم‌تر" بیرون خواهد آمد و روابط میان دو کشور همچنان ارتقا پیدا خواهد کرد.

ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه نیز با ابراهیم جعفری دیدار کرده و طرفین طبق گزارش تلویزیون دولتی سوریه بر روی مبارزه با تروریسم و خطرات مشترکی که دو کشور را تهدید می‌کند، متمرکز شده بودند.

این اولین دیدار یک مقام بلندپایه عراقی از سوریه از زمان شروع ناآرامی‌ها در این کشور در سال ۲۰۱۱ است. جعفری به خبرنگاران گفت که صبح روز سه‌شنبه با بشار اسد و ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه دیدار کرده است.

تلویزیون دولتی سوریه گفته است که دو وزیر امور خارجه در دیدار خود در مورد مبارزه با تروریسم گفت‌و‌گو کردند. سال پیش سوریه آمادگی خود را برای هماهنگی با دولت عراق در مبارزه با داعش اعلام کرد. وزیران امور خارجه عراق و سوریه همچنین خواهان همکاری‌های بیشتر بین‌المللی برای مقابله و مبارزه با خشونت شده‌اند.

از زمانی که آمریکا و یک ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با داعش به حملات هوایی علیه این گروه دست زده‌اند، عراق به عنوان رابط عمل کرده و با اعزام فرستاده‌هایی، سوریه را در جریان این حملات قرار داده است.

ابراهیم جعفری در سخنانی تصریح کرد: ما از دیرباز گفته بودیم خطری که به سوریه ضربه می زند، به منطقه و چه بسا عراق نیز ضربه خواهد زد که این مساله‌ رخ داد.

وی عنوان داشت: خطرات مشترکی که سوریه و عراق را در آماج تهدید قرار داده است، ایجاب می‌کند که هماهنگی بالایی صورت بگیرد. ما فراموش نخواهیم کرد که سوریه چگونه در زمان مشکلات در کنار عراق ایستاد و امنیت ما از امنیت سوریه است.

ابراهیم جعفری در خصوص سفرش به سوریه و مذاکراتش با مقامات این کشور نیز گفت: ما خطر داعش را مورد بررسی قرار دادیم که جهان را تهدید می‌کند و سوریه و عراق نیز به نیابت از جهان با آن می‌جنگند. ما به نیروی نظامی در میدان جنگ نیاز نداریم، چرا که ارتش عراق به وظیفه خود عمل می‌کند، اما کشورهای عربی می‌توانند حمایت هوایی ارائه دهند. کشورهای همسایه باید در کنار سوریه و عراق بایستند تا تروریسم به آن کشورها راه نیابد.

در همین حال ولید معلم، وزیر خارجه سوریه تصریح کرد: ما این سفر ابراهیم جعفری به سوریه را آغازگر سفرهای آتی می‌دانیم.

وزیر خارجه سوریه اظهار کرد: ما کاملا این اطمینان را داریم که برادران در عراق از هیچ تلاشی برای شکستن محاصره از سوریه دریغ نخواهند کرد. اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی اردن در خصوص آموزش نیروهای عشایر سوری مساله‌ای جدید نیست و از دیرباز اردن از افراد مسلح حمایت می‌کرده است.

وی گفت: تاکنون تغییری را در موضع مصر نسبت به سوریه احساس نکرده‌ایم و امیدواریم که قاهره نقش تاریخی خود را مجددا ایفا کند. ما شرایط مصر را درک می‌کنیم و امیدوار هستیم که مصر به زودی از بحران خارج شود.

این سفر وزیر خارجه عراق به سوریه در پاسخ به دعوت ولید معلم، همتای سوری‌اش از او برای سفر به دمشق صورت گرفت. دفتر ابراهیم جعفری پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که وی نشستی با همتای سوری خود خواهد داشت که در جریان آن روابط دوجانبه و اوضاع منطقه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

1463 نمایش

نظر دادن