تاریخ انتشار: یکشنبه, 02 فروردين 1394 ساعت 14:30

بلومبرگ: بازگشت توليد نفت ايران به سطح قبل تحريم‌ها يک سال بعد از توافق هسته‌ای

بلومبرگ به نقل از تحليلگران نوشت ايران احتمالا به فاصله يک سال پس از انعقاد توافق هسته اي مي تواند به حجم صادرات نفت پيش از تحريم ها برسد، اما به دليل مشکلات زيرساختي، بالا رفتن از اين حد در کوتاه مدت، دشوارتر خواهد بود.

به گزارش بلومبرگ، به گفته مقامات آمريکايي و اروپايي، قدرت هاي جهاني به ايران گفته اند که محدوديت هاي صادرات نفت اين کشور تنها در صورتي تعليق خواهد شد که جمهوري اسلامي محدوديت هاي شديدي را بر برنامه هسته اي اش براي دست کم يک دهه بپذيرد.

پيشنهاد آغاز برداشته شدن برخي محدوديت ها در طي چند ماه پس از انعقاد توافق، در حالي است که هنوز در خصوص موفقيت مذاکرات براي رسيدن به چهارچوب کلي توافق تا پايان ماه مارس ترديد وجود دارد.ايران هنوز با چنين شرايطي در مقابل رفع تحريم هاي نفتي و بانکي موافقت نکرده است.

به گفته مقاماتي که نخواستند نامشان فاش شود، حتي اگر ايران اين موارد را بپذيرد، محدوديت ها بر صادرات نفت اين کشور، تنها پس از تبعيت اين کشور از مجموعه اي از محدوديت هاي اوليه تعليق خواهد شد. اين محدوديت هاي اوليه شامل اقداماتي نظير قطع ارتباط اکثريت سانتريفيوژهاي مورد استفاده براي غني سازي و ارائه آنها براي راستي آزمايي است.

ايران در حال حاضر، روزانه يک تا 1.1 ميليون بشکه نفت صادر مي کند، در حالي که اين رقم قبل از تشديد تحريم هاي غرب در اواسط سال 2012، 2.5 ميليون بشکه بود.مقامات ايراني گفته اند، در صورتي که تحريم ها به حالت تعليق درآيد، قصد دارند در طي چند ماه يک ميليون بشکه به حجم صادرات نفت خود بيافزايند.

تحليلگران مي گويند، ايران احتمالا به فاصله يک سال پس از انعقاد توافق هسته اي مي تواند به حجم صادرات پيش از تحريم ها برسد، اما به دليل مشکلات زيرساختي، بالا رفتن از اين حد در کوتاه مدت، دشوارتر خواهد بود.به گفته يک مقام اروپايي، شکاف هاي مهمي در موضوعات مختلف نظير طول مدت توافق، روند برداشته شدن تحريم ها، سطح دسترسي بازرسان و محدوديت ها بر فعاليت هاي تحقيق و توسعه هسته اي ايران همچنان باقي مانده است.

اگر تمام اين موانع برطرف شود و تفاهم سياسي تا پايان ماه مارس به دست آيد، مذاکره کنندگان تا پايان ماه ژوئن فرصت دارند تا جزئيات فني توافق را نهايي کنند.

/ تسنیم

693 نمایش

نظر دادن