تاریخ انتشار: پنج شنبه, 14 اسفند 1393 ساعت 10:38

جهان به نتانیاهویِ دلواپس «نه» گفت

یک روز پس از نطق جنجالی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا، بسیاری از چهره‌های سیاسی در ایران و آمریکا و نیز رسانه‌های بین‌المللی به این نطق افراطی واکنش نشان داده و آن را حاکی از انزوای تل‌آویو در جامعه بین‌المللی ارزیابی کردند.

لحن افراط گرایانه نتانیاهو در نطقی که داشت، باعث شد برای اولین بار، واشنگتن موضعی منفی در قبال این اظهارات گرفته و نشان دهد که در این مقطع، ایالات متحده از بازی در زمینی که تندروها در تل آویو آن را طراحی کرده اند، اکراه دارد.

در داخل کشورمان، نطق نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا و کف زدن های پیاپی بخشی از نمایندگان برای وی، شوی سیاسی خوانده شد اما این فقط مقامات کشورمان نبودند که به نطق نتانیاهو که شخصیت های حزبی در اراضی اشغالی آن را به زیان رژیم صهیونیستی دانستند، واکنش نشان دادند بلکه در آمریکا نیز رییس جمهور این کشور گفت که سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را مشاهده نکرده اما متن آن را دیده و در آن چیز جدیدی وجود ندارد.

او از کنگره این کشور خواست تا زمان رسیدن به توافق نهایی با ایران صبر کند و سپس این توافق ارزیابی شود.

اوباما: نتانیاهو هیچ جایگزینی ارائه نکرد

باراک اوباما گفت: نتانیاهو هیچ جایگزین با ارزشی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای ارائه نکرد.

وی افزود: وقتی توافق موقت را اعلام کردیم، نتانیاهو دقیقا همین سخنان را به زبان آورد اما هیچ یک از سخنانش محقق نشد.

هرچند نتانیاهو در دفاع از خود گفت که ایده ای عملی را در قبال مذاکره با تهران ارائه کرده، ولی سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل به وی یادآور شد: حتی نزدیک ترین شرکای ما در 1+5 موافق رد کامل توانایی ایران در روند دستیابی به انرژی هسته ای صلح آمیز نیستند و از این مساله حمایت نمی کنند.

این اختلاف مواضع میان واشنگتن و تل آویو باعث شد تا تحلیلگر آمریکایی امور روابط بین الملل تاکید کند: نتانیاهو با اقداماتی از قبیل سخنرانی در کنگره درباره ایران، فرآیند نابودی روابط ویژه این رژیم با آمریکا را آغاز کرده است.

وی تاکید کرد: «جدایی واقعی بین اوباما و نتانیاهو شخصی نیست بلکه مربوط به سیاستگذاری است. جنجال بر سر سخنرانی نتانیاهو آنچه را از مدت ها قبل مشخص بوده بوضوح نشان داد و آن این است که منافع آمریکا و اسرائیل در برخی موضوعات با هم اصطکاک دارد.»

افزون بر آمریکا، در جهان عرب و حتی داخل اراضی اشغالی هم سخنان نتانیاهو محکوم شد و به عنوان مثال، نبیه بری رییس مجلس لبنان درباره سخنرانی ضدایرانی بنیامین نتانیاهو گفت: این اقدام به اعراب نشان می دهد رسیدن به سازش با رژیم صهیونیستی سرابی بیش نیست. او سخنرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره را یک لشکرکشی سیاسی توصیف کرد و با یادآوری حادثه 11 سپتامبر سال 2001 در آمریکا، سخنرانی نتانیاهو در کنگره را با این حادثه مقایسه و آن را یازدهم سپتامبر سیاسی خواند.

زیپی لیونی، رییس حزب چپگرای هاتنوعا نیز که از منتقدان سیاست های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی است، تأکید کرد سخنرانی نتانیاهو در کنگره به ضرر اسرائیل تمام شد.

زهافا گالوون، رییس حزب میرتس رژیم اسرائیل نیز سخنرانی نتانیاهو را یک سخنرانی ارعاب آمیز و دروغین توصیف کرد که بیانگر یأس و ناامیدی است.

اسحاق هرتزوگ، رییس حزب کار رژیم اسرائیل هم گفت: نتانیاهو در جهت آسیب رساندن به روابط بین اسرائیل و آمریکا گام برمی دارد.

 

روزنامه جام جم

554 نمایش

نظر دادن