تاریخ انتشار: چهارشنبه, 13 اسفند 1393 ساعت 12:18

فاطمه، فاطمه است

ایسکانیوز: حضرت فاطمه بدون شک از درخشان ترین شخصیتهای اسلام و از مهمترین الگوهای عمل زنان و مردان مسلمان است. در این گزارش کوتاه، تلاش کرده ایم به مناسبت آغاز ایام فاطمیه و تاریخ وفات ایشان در برخی از روایات، فرازهایی از سخنان بزرگان و متفکران معاصر در باب ایشان را گردآوری کنیم.

فاطمه2
امام خمینی
«من راجع به حضرت صدیقه سلام الله علیها خودم را قاصر می دانم ذکری بکنم، فقط اکتفا می کنم به یک روایت که در کافی شریفه است و با سند معتبر نقل شده است و آن روایت این است که حضرت صادق علیه السلام می فرماید: «فاطمه سلام الله علیها بعد از پدرش 75 روز زنده بودند، و حزن و شدت بر ایشان غلبه داشت و جبرئیل امین می آمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عرض می کردند.»
حتی درباره ائمه هم ندیده ایم که وارد شده باشد این طور که جبرئیل بر آنها نازل شده باشد، فقط این است که برای حضرت زهرا سلام الله علیها است آن که من دیده ام جبرئیل به وفور در آن 75 روز وارد می شده و مسائل آتیه ای که بر ذریه ی او می گذشته است، این مسائل را می گفته است و حضرت امیر علیه السلام هم ثبت می کرده است.
در هر صورت من این شرافت و فضیلت را از همه فضائلی که برای حضرت زهرا سلام الله علیها ذکر کرده اند ... بالاتر می دانم.»
download (3)

شهید مطهری
«در تاریخ اسلام، زنان قدیسه و عالی قدر فراوانند. کمتر مردی است به پایه خدیجه برسد، و هیچ مردی جز پیغمبر و علی(ع) به پایه حضرت زهرا(س) نمی‌رسد. حضرت زهرا(س) بر فرزندان خود که امامند و بر پیغمبران غیر از خاتم الانبیاء برتری دارد. اسلام در سیر من الخلق الی الحق، یعنی در حرکت به سوی خدا هیچ تفاوتی میان زن و مرد قائل نیست.»
download

دکتر شریعتی
«اما مجموعه‌ گفته‌ها و اندیشه ‌ها و کوششها و هنرمندی‌‌های همه در طول این قرن‌های بسیار، به اندازه‌ این کلمه نتوانسته ‌اند عظمت‌های مریم را بازگویند که: «مریم (س)، مادر عیسی (ع) است “. و من خواستم با چنین شیوه ‌ای از فاطمه بگویم. باز درماندم خواستم بگویم، فاطمه دختر خدیجه‌‌ی بزرگ است. دیدم فاطمه نیست. خواستم بگویم که فاطمه دختر محمد است. دیدم که فاطمه نیست. خواستم بگویم که فاطمه همسر علی است. دیدم که فاطمه نیست. خواستم بگویم که فاطمه مادر حسین است. دیدم که فاطمه نیست. خواستم بگویم، که فاطمه مادر زینب است. باز دیدم که فاطمه نیست. نه، این‌ها همه هست و این همه فاطمه نیست. فاطمه ، فاطمه است.»
download (1)

علامه جوادی آملی
«بیت وجود مبارک فاطمه زهرا(س) بيت توحيد، تعليم و تزکيه بود؛ يعني همان کاري که ذات اقدس الهي وظيفه انبيا(ع)، مخصوصاً وجود مبارک حضرت قرار داد.
وجود مبارک زهرا(سلام الله عليها) در عين خانه‌داري، ذکري که بر زبان مطهّرش جاري بود توحيد بود و به امام حسن(عليه السلام) همين که به حرف آمد و به جايي رسيد که کلماتي بفهمد، معالم توحيد تعليم دادند.»
download (2)

547 نمایش

نظر دادن