تاریخ انتشار: یکشنبه, 10 اسفند 1393 ساعت 12:13

"دولت روحانی را با احمدی نژاد اشتباه گرفته اند"

پس از تصویب و اعلام سقف درآمد هدفمندی یارانه ها در راستای بررسی بودجه سال 1394 برخی نمایندگان به پیشنهاد کمیسیون تلفیق و دفاع دولت برای کاهش این سقف درآمدی تاخته و حتی درمواردی این اقدام دولت را عوامگرایانه عنوان کردند.

به گزارش آخرین نیوز، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در جلسه مذکور عنوان کرده بود: نمی‌شود به بهانه تامین منابع مالی برای کشور به مردم فشار بیش از حد وارد کرد و دولت و مجلس نیز نسبت به افزایش قیمت‌ها و فشار به روی مردم حساس هستند.

از آن سو اما مصباحی مقدم با ارایه پیشنهادی قابل تامل، از یک سو از نمایندگان خواست با افزایش سقف درآمد درمدقانون هدفمندی یارانه ها موافقت کنند و از سوی دیگر اعلام کرد دولت با دفاع از کاهش سقف درآمدی می خواهد از زیر بار اجرای قانون هدفمندی یارانه ها شانه خالی کند!

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس حتی به دولتهای پیش از احمدی نژاد نیز تاخت و ضمن اتهام عوامگرایی به دولت تدبیر و امید گفت: دولت محافظه کار است و نمی خواهد هدفمندی یارانه ها را اجرا کند، مبنا را گذاشته است تا رای دوره بعد و مجلس آینده را به دست آورد و افکار عمومی را از راه ملاحظات سیاسی و اجتماعی تحت تاثیر قرار دهد.

مصباحی مقدم با اعلام اینکه دولت تلاش دارد افکار عمومی را تحت تاثیر پوپولیسم قرار دهد، درباره گرانی پس از هدفمندی اعلام کرد: این گرانی به سبب فشار بیگانگان در مورد ارز بود که مدیریت نشد و اگر مدیریت می شد قیمت کالا و خدمات افزایش نمی یافت.

درهمین رابطه با داریوش قنبری، فعال سیاسی و نماینده پیشین مجلس به گفتگو نشستیم ونظرات وی را درباره این نوع مخالفت ها جویا شدیم.

داریوش قنبری صراحتا دراین گفت وگو تاکید کرد: کسانی که دولت تدبیر وامید را را به پوپولیسم متهم می کنند احتمالا دولت آقای روحانی را با دولت آقای احمدی نژاد اشتباه گرفته اند.

این فعال سیاسی درباره این نوع اتهام زنی ها تصریح کرد: این صحبت ها با جهت گیری خاصی صورت می گیرد، درحالی که دولت علاوه بر برنامه ریزی برای تامین منابع مالی باید به نوعی وضعیت مردم را هم در نظر داشته باشد، چراکه مردم از نظر اقتصادی در وضعیت مناسبی نیستند و کسانی که این صحبت ها را بیان می کنند اطلاع چندانی از وضعیت مردم ندارند. بنابراین دولت باید دراین میان به وضعیت مردم نیز توجه کند

وی با تاکید بر اینکه مبلغی که دولت برای درآمد های خود از هدفمندی یارانه در نظر گرفته است معقول و منطقی است درباره آن بخش از اظهارات مصباحی مقدم درخصوص دلایل گرانی پس از هدفمندی گرانی گفت: آنچه که باعث افزایش قیمت کالا شد، صرفا فشاربیگانگان نبود بلکه نوع اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بود که اتفاقا درمجلس هشتم تصویب شد و کسانی مثل آقای مصباحی مقدم در آن حضور داشتند؛ بدون شک یکی از عوامل ایجاد تورم افسار گسیخته در کشور همین اجرای ناقص هدفمندی بود و تصویب نابه جای قانون هدفمند کردن یارانه ها همزمان با تحریم ها باعث افزایش دو چندان نرخ رشد قیمت ها و تحمیل تورم به مردم شد.

قنبری اضافه کرد: این در حالی است که آنچه را هم به عنوان یارانه نقدی به مردم می پردازند، درآمد خاصی برای جبران افزایش قیمت هایی که به مردم تحمیل شده نیست. حال آن که کسانی که این موضع گیری را دارند خودشان در گذشته با جهت گیری ها و اقدامات حمایتی از دولت پیشین در این موضوع دخیل بوده اند.

وی به تشریح شرایط فعلی کشور پرداخت و اضافه کرد: مسائل ارزی کشور و پایین آمدن قیمت نفت باعث کاهش درآمدهای دولت شده و نمی توان این کاهش درآمدی را با فشار بر مردم جبران کرد. به هر حال افزایش قیمت حامل های انرژی باعث ایجاد یک موج تورمی جدید خواهد شد که درصورت بروز چنین اتفاقی اقدامات دولت درجهت کاهش تورم نتیجه نخواهد داد چراکه هدف دولت از یک سو مهار تورم و از سوی دیگر رشد اقتصادی و خروج از رکود است، کاری که دولت انجام داده در جهت کنترل تورم بوده است چراکه ظرفیت افزایش تورم در شرایط تولید وجود ندارد.

وی معتقد است: مشکلاتی که کاهش قیمت نفت موجب آن شده با بررسی و اصلاح روند پرداخت یارانه ها و شناسایی پردرآمدها قابل حل است. همچنین حذف اعضای خانوارها باید با مطالعه قبلی صورت گیرد چراکه زمانی که انصراف از یارانه به اختیار خانوار گذاشته شد، مردم انصراف چندانی ندادند و این نشان دهنده نیاز مردم به این درآمد است.

قنبری اظهار داشت: حرکت به سمت حذف یارانه های اقشار بالا منطقی تر است اما حذف کامل یارانه ها تاثیرات منفی بسیاری بر اقشار پایین جامعه خواهد داشت و این روند باید ادامه یابد، چراکه سنگ بنایی که دولت پیشین گذاشته اکنون حذف یا اصلاح آن به سادگی امکان پذیر نیست.

وی در پایان تاکید کرد: کسانی که الان دولت روحانی را به پوپولیسم متهم می کنند، اقدامات دولت گذشته را از یاد برده اند و نمی خواهند بپذیرند این اقدام اگر پوپولیستی هم هست از دولت قبل شروع شده است. آنها دولت آقای روحانی را با دولت آقای احمدی نژاد اشتباه گرفته اند و همین طور بحثی هم که تحت عنوان هدفمندی یارانه ها در کشور وجود دارد، بحثی است که خود مجلس در آن نقش داشته و اشخاصی مثل آقای مصباحی مقدم در شکل گیری هدفمندی یارانه ها به این شکل نقش داشته اند. این درحالی است که آنها می توانستند با در دست داشتن اکثریت مجلس مانع اجرای ناقص آن شوند و اگر این نگاه را پوپولیستی می دانستند جلوی دولت احمدی نژاد را باید می گرفتند. در این میان مسئله این است که آنچه احمدی نژاد اجرا کرده و مجلس هشتم هم در آن دست داشته، در دولت روحانی مورد توجه قرار گرفته و اینجاست که متوجه می شویم صحبت ها رنگ و بوی سیاسی به خودش می گیرد.

منبع: روزنامه جهان اقتصاد

1049 نمایش

نظر دادن