تاریخ انتشار: جمعه, 08 اسفند 1393 ساعت 15:30

کارهایی که به معده آسیب می‌رساند

معده یکی از مهمترین اعضای بدن است و سلامتی و بیماری آن بر سلامتی و بیماری سایر اعضای بدن اثر می‌گذارد؛ زیرا بعد از تأثیر بزاق دهان بر غذا، هضم غذا از معده آغاز می‌شود و محصول هضم معدی به کبد داده می‌شود تا اخلاط چهارگانه تولید شود.

به گزارش تسنیم، معده، یکی از مهمترین اعضای بدن است و سلامتی و بیماری آن بر سلامتی و بیماری سایر اعضای بدن اثر می‌گذارد؛ زیرا بعد از تأثیر بزاق دهان بر غذا، هضم غذا از معده آغاز می‌شود و محصول هضم معده است که تحویل کبد داده می‌شود تا اخلاط چهارگانه از آن تولید شوند.

اگر به هر دلیلی غذا در معده خوب هضم نشود، محصول خوبی از آن تحویل کبد داده نخواهد شد. لذا در کبد نیز اخلاط نامناسبی تشکیل می‌شود که تحویل تمام اعضاء بدن شده و می‌تواند موجب بیماری در کل بدن از جمله سیستم تناسلی شود.

لذا مشکلات معده می‌تواند به ناباروری نیز منجر شود. بنابراین دانستن مواردی که برای معده مضر است و به آن آسیب می‌رسانند، مهم است.

موارد آسیب رسان به معده

.تمام روغن‌ها موجب سستی معده می‌شوند و بهترین آن‌ها روغن زیتون، روغن پسته، گل‌سرخ و گردو است.

.گرسنگی مفرط

.نوشیدن زیاد آب گرم

.نوشیدن آب سرد

.غذاهای غلیظ و سنگین

.غذاهای لزج مانند حلیم و کله‌پاچه و ماهیچه و حلوای مغزی

.غذاهای پرروغن

.همه اقسام شیرینی‌ها

.مشروبات الکلی

.مصرف زیاد میوه‌های مرطوب که رطوب در معده را زیاد می‌کند مانند هندوانه، آلو، شفتالوی شیرین، زردآلو، آلبالو، به ویژه اگر این میوه ها سرد باشند، ضرر آن ها بیشتر است.

.شنبلیله و کنجد که آن هر دو ضعیف کننده معده‌اند.

.عسل و خربزه و همچنین مغز استخوان‌ها و مغز حیوانات

.نگهداشتن مدفوع و ریح(باد شکم)

.سوءهاضمه

موارد زیر می‌توانند سبب سوءهاضمه شوند:

.خوب نجویدن غذا

.غذا خوردن قبل از هضم کامل غذای قبلی

.پُرخوری

.درهم خوری

.غذا خوردن قبل از این که غذای قبلی از معده خارج شده باشد.

.غذا خوردن بر سیری

در سایت انجمن تحقیقات طب سنتی آمده است: عدم رعایت ترتیب غذاها یعنی این که اگر فردی خواست دو نوع غذا را با هم استفاده کند، ابتدا بهتر است غذای لطیف مانند سوپ و سپس غذای غلیظ(مثل پلو و خورشت) مصرف کند و اگر این حالت رعایت نشود به کبد آسیب می‌رساند.

 

2652 نمایش

نظر دادن