تاریخ انتشار: جمعه, 08 اسفند 1393 ساعت 14:46

توصیه وزیر بهداشت به مردان: آزمایش پروستات بدهید!

وزیر بهداشت به مردان به خصوص میانسالان توصیه کرد «دست کم سالی یک بار برای آزمایش های مربوط به سرطان پروستات اقدام کنند.» زنان به درد مقاوم ترند، اما زودتر به پزشک می روند؛ اما مردان با وجود حساسیت بیشتر به درد و بیماری در مراجعه به پزشک سهل انگارند.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از روابط عمومی «انجمن اورولوژی ایران»، دکتر سید حسن هاشمی، روزپنجشنبه، 7 اسفند 1393، در بازدید از طرح معاینه رایگان مردان که انجمن اورولوژی و در بوستان خواجوی کرمانی در جنوب پایتخت برگزار کرد، گفت: بیماری های بدخیم مربوط به پروستات، روده بزرگ و ریه، سه بیماری مهمی است که بیشتر مردان به علت سهل انگاری در بررسی و معاینه، در مراحل دیرهنگام بیماری، مراجعه می کنند.

وی افزون بر توصیه به معاینه و انجام آزمایش خون پروستات پس از 45 سالگی، به مردان توصیه کرد بعد از 50 سالگی، هر پنج سال و حداکثر هر ده سال برای بررسی وضع روده بزرگ و بیماری های ریوی مراجعه کنند. ضمن اینکه لازم است هر دو سال یک بار آزمایش های عمومی مربوط به خون را نیز انجام دهند.

«مسئول برگزاری روز ملی سلامت مردان» نیز با بیان اینکه در کشور ما «مردان» کمتر از زنان به سلامت خود توجه دارند و به پزشک مراجعه می کنند؛ گفت: زنان به درد مقاوم ترند، اما زودتر به پزشک مراجعه می کنند؛ اما مردان با وجود حساسیت بیشتر به درد و بیماری، در مراجعه به پزشک، سهل انگارند.

محمدرضا نوروزی افزود: به همین علت، بیماری ها در مردان معمولا در مراحل انتهایی تشخیص داده می شود.

وی با اشاره به اینکه هر سال در نخستین پنجشنبه اسفند، برنامه ای همگانی برای معاینه آقایان در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ترتیب داده می شود، افزود: در سال های گذشته در این روز، 30 هزار تا 40 هزار مرد در کشور معاینه و مشاوره شده اند.

عضو هیئت مدیره «انجمن اورولوژی ایران» برپایی این برنامه را بیش از معاینه مردان، حساس کردن آنان به خود مراقبتی و توجه به سلامتی دانست و گفت: برخی بیماری ها همچون سرطان پروستات بدون علامت بوده و به همین علت لازم است برای تشخیص به موقع و درمان موفق آنها، به فکر باشیم.

1308 نمایش

نظر دادن