تاریخ انتشار: چهارشنبه, 06 اسفند 1393 ساعت 15:20

نوبخت: تا 11 فروردین مذاکرات را به فرجام می‌رسانیم

سخنگوی دولت از پرداخت به موقع عیدی و حقوق بهمن ماه کارکنان دولت خبر داد و گفت: علی‌رغم فشارهایی که به خاطر تحریم‌های ظالمانه و کاهش قیمت نفت بر کشورمان وارد آمده است، اما مقدماتی را تدبیر کردیم که به وقت حقوق ماهیانه اسفندماه کارکنان دولت نیز پرداخت شود.

محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبات جلسه شورای اقتصاد که در هفته جاری، اظهار کرد: یکی از مصوبات شورای اقتصادی این بود که 7/5 میلیارد دلار برای توسعه حمل و نقل و بار و مسافر اختصاص یابد.

نوبخت افزود: سالانه باید به منظور صرفه‌جویی در سوخت و کاهش آلاینده‌های محیط بیست و تصادفات حداقل سه درصد خدمات ریلی و حمل و نقل بارها در کشور توسعه یابد که 7/5 میلیارد دلار برای این کار اختصاص یافت.

سخنگوی دولت افزود: در مصوبه دیگر شورای اقتصاد قرار شد با هدف صرفه جویی، یک میلیارد لیتر نفت و گاز از طریق برقی کردن چاه‌های کشاورزی، یک میلیارد و 650 میلیون دلار برای این کار اختصاص دهیم.

وی در ادامه به مصوبات امروز هیات وزیران اشاره کرد و گفت: پوشش بیمه‌ای برای خدمات تعویض مفاصل افزایش یافت و برای برخی داروهایی که در درمان‌های بخش بستری نیاز است تا سقف 34 میلیارد تومان مصوبه امروز هیئت وزیران بود.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در تصمیم دیگری برای اینکه بتوانیم سهم صادرات برق را به بیش از 12 هزار میلیارد تومان افزایش دهیم و زمینه افزایش بازدهی نیروگاه‌های برق را به صورت مبنایی فراهم کنیم مقرر شد صرفه‌جویی حاصل از این عمل را به سرمایه‌گذارانی که صرفه جویی کرده‌اند اختصاص دهیم.

پرداخت 200 میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به شهرداری‌ها

نوبخت همچنین به تصویب پرداخت 200 میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: از سال‌های‌گذشته شهرداری‌ها مبالغی از دولت طلب داشتند که باعث می‌شد نتوانند خدمات بهتری به مردم ارائه کنند بنابراین دولت به احترام شهروندان و ایفای تعهدات باقیمانده از گذشته مقرر کرد تا 200 میلیارد تومان به شهرداری‌ها پرداخت شود.

سخنگوی دولت همچنین به سیاست حمایتی دولت نسبت به بخش کشاورزی و تاکید بر تحقق اقتصاد مقاومتی و توجه به تولید در داخل کشور اشاره کرد و گفت: تفاهمی بین سازمان مدیریت و برنامه ریزی با وزارت جهاد کشاورزی به وجود آمده است تا کشاورزانی که می‌خواهند محصول برداشت شده خود را به بازار آورند اما بازار برایشان وجود ندارد مورد حمایت دولت باشند و محصول روی دستشان نماند به طور مثال در مورد گوجه فرنگی جنوب قرار شده که به حمل و نقل آن کمک شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در مورد سیب زمینی مبلغی برای کمک به صادرات آن پرداخت شود یعنی حدود 150 تومان برای هر کیلو یارانه صادراتی از سوی دولت پرداخت خواهد شد تا کشاورزان تنها نمانند.

سخنگوی دولت درباره حضور علی اکبر صالحی و حسین فریدون برای این دوره از مذاکرات، اظهار کرد: این بار در مذاکرات از نظر زمانی مقید هستیم که تا یازده فروردین ماه مذاکرات را به فرجام برسانیم.

نوبخت افزود: قصد نداریم فقط در سطح توافقات کلی بلکه باید در جزئیات نیز به نتیجه برسیم پس تغییر رویه به نحوی خواهد بود که تا از حقوق ملت عزیزمان به نحو شایسته استیفاء کنیم.

دولت تصمیم ندارد که قیمت نان را افزایش دهد

سخنگوی دولت درباره بالا رفتن قیمت نان در سال 94، تصریح کرد: دولت تصمیم ندارد که قیمت نان را افزایش دهیم و آنچه در سال گذشته نیز انجام شد به خاطر شرایط بود و اصلا برای دولت مطلوب نبود که اجازه افزایش قیمت نان را بدهد.

وی درباره با احتمال تک نرخی شدن ارز در سال 94، تصریح کرد: تک نرخی شدن نیازمند شرایط بهتری است که اگر به نحو مطلوب شرایط پیش رود ارز نیز تک نرخی خواهد شد.

سخنگوی دولت همچنین در رابطه با این ادعا که گفته می‌شود ارزهای حاصل از توافق به صورت چمدانی از کشور خارج می‌شود و به کشور وارد می‌شود، ادامه داد: ما هیچ اقدام غیرقانونی انجام نمی‌دهیم و کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند گویا التفات ندارند که ما در چه شرایط سختی کشور را مدیریت می‌کنیم.

مرحله چهارم توزیع سبد کالا در اسفند ماه انجام می‌شود

نوبخت همچنین در مورد نحوه توزیع سبد کالا، تاکید کرد: تغییر رویه‌ای تا پایان سال نداریم و مرحله چهارم در اسفند ماه انجام می‌شود.

سخنگوی دولت افزود: قرار است دولت هزار میلیارد تومان برای شبکه‌های آب و فاضلاب و برق واحدهای مسکونی مهر بپردازد، دولت هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض در این حوزه خواهد داشت.

وی یادآورشد: این سیاست طبق سیاق گذشته که مورد تاکید مجلس بوده است انجام می‌شود، البته ما تلاش داریم نوآوری‌هایی نیز داشته باشیم و علاوه بر رایانه به بخش درمان و تولید، 1200 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت مسکن و هزار میلیارد تومان کمک به اشتغال داشته باشیم.

وی در خصوص سخنان یکی از نمایندگان درباره خروج و ورود ارز به صورت چمدانی نیز اظهار داشت: ما هیچ اقدام غیرقانونی انجام نمی دهیم.

هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض به واحدهای مسکونی مهر به وزارت نیرو پرداخت می‌شود

نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد مسکن مهر گفت: تصویب کرده‌ایم که هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض برای شبکه های آب، فاضلاب و برق واحد های مسکونی مهر از سوی دولت به وزارت نیرو پرداخت شود تا این شبکه ها بدون دریافت پول از مردم تکمیل شود.

وی افزود: به بانک مرکزی ابلاغ شده که بازارهای غیر متشکل پولی را ساماندهی کند، این کار در حال اجرا است تا امنیت بازار پول بوجود آید.

نوبخت در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر فعالیت وی در ستادهای انتخاباتی دولت، گفت: از سال 1387 با جمعی از عزیزان و دوستان با تجربه، تصمیم گرفتیم تجاربمان را به نسل جوان منتقل کنیم که حزب اعتدال و توسعه تشکیل شد اما من دیگر وقت این را نداشتم که مسائل حزبی را نیز پیگیری کنم و دیگر موفق به ارتباط با دوستان نبودم.

در حال حاضر حزب اعتدال و توسعه عمده کارهای خود را به نسل جوان واگذاری کرده است

وی توضیح داد: در حال حاضر حزب اعتدال و توسعه عمده کارهای خود را به نسل جوان واگذاری کرده و اکنون کانون جوانان در حال فعالیت است و من وقتی ندارم که به مسائل حزبی بپردازم.

نوبخت با بیان این که «البته می‌دانم که جوانان بسیار مصمم هستند که تفکر اعتدالی خود را ترویج دهند»، تصریح کرد: آنها همچنین میتوانند در انتخابات شرکت کنند، همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند همه باید اجازه دهیم تا همه تفکرها در صحنه باشند. کشور نمیتواند با یک تفکر تحمیلی اداره شود.

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به اینکه «در این گردهمایی به دوران طلایی درآمدهای نفتی اشاره کرده بودم که در شرایط فعلی از آن محروم هستیم»، گفت: برخی افراد به غلط اینطور نقل و قول کرده بودند که نوبخت گفته است در گذشته 700 میلیارد تومان اختلاس شده است و کارهای خلاف قانون صورت گرفته در حالیکه من انتشار این مسائل را خلاف اخلاق می‌دانم و معتقدم قوه قضاییه با هوشیاری و قاطعیت در صورتی که تخلفی صورت گرفته باشد برخورد خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه «برای پرداخت یارانه‌ها نیز خزانه خود را آماده کرده است»، یادآورشد: شاید تقدیر بر این بوده که دولت تدبیر و امید در چنین شرایط سختی مدیریت کشور را بر عهده بگیرد تا بتوانند سختی‌هایی که از گذشته به جا مانده است را برای مردم تسهیل کند.

724 نمایش

نظر دادن