تاریخ انتشار: چهارشنبه, 06 اسفند 1393 ساعت 15:10

80 درصد کالاهای چینی را «خصولتی‌»ها وارد می‌کنند!

رهبر معظم انقلاب به تازگی تاکید کردند که امروز فشار واردات، کشور را دارد از پا درمی‌آورد؛ با این حال، آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی گمرک نشان می‌دهد که ایران در 11 ماه نخست امسال بیش از 48 میلیارد کالا به کشور وارد کرده‌است.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از آنا، گرچه هیچ کس اصل لزوم واردات را منکر نیست، واقعیت این است که واردات باید تا حد امکان به مواد اولیه یا واسطه‌ای محدود شود، در حالی که هم اکنون بخش عمده ای از کالاهای وارداتی به کشور، کالاهای مصرفی است.

از سوی دیگر، عمده کشور صادرکننده کالا به ایران، چین است و عمده کالاهای مصرفی نیز از این کشور وارد می‌شود. چوب کبریت، سوزن و نخ، دسته بیل، زین اسب و مانند آنها، از جمله کالاهایی است که طی سالهای اخیر واردات آنها از چین رونق گرفته و اتفاقا بارها مورد سرزنش مسئولان و مردم بوده‌است.

رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیر خود با تاکید بر این که "این توجیه منطقی نیست که به بهانه جلوگیری از قاچاق و دریافت سود گمرکی، راه واردات انبوه به کشور به صورت رسمی باز شود"، تاکید کردند: باید کاری کنید که محصولات و تولیدات جوان‌های با استعداد، مؤمن، توانا و بعضا نابغه کشور مقهور واردات نشود.

80 درصد حجم واردات از چین، از سوی شرکت‌های وابسته به سازمانهای دولتی صورت می‌گیرد
 
 

با این حال، واردات کالاهای چینی همواره مورد انتقاد کارشناسان اقتصادی بوده، به طوری که در سال‌های اخیر ورود خودروهای چینی نیز توانست بازار خودروی کشور را تا حدود زیادی متاثر کند. خودروهای بی‌کیفیتی که با وجود قیمت بالا، توانسته‌اند به دلیل ظاهر به روز، بخش قابل توجهی از بازار را از آن خود کنند.

اما سوال این است که با وجود انتقادهای فراوان به رونق واردات کالاهای بی‌کیفیت به خصوص از کشور چین، چرا این کار همچنان ادامه دارد؟ چرا در 11 ماه نخست امسال از کل 48.2 میلیارد دلار واردات انجام شده، 11 میلیارد دلار آن از کشور چین بوده‌است؟

در این زمینه رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین اعلام کرد که 80 درصد حجم واردات از چین، از سوی شرکت‌های وابسته به سازمانهای دولتی یا خصولتی‌ها صورت می‌گیرد.

اسد‌الله عسگر اولادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با تاکید بر اینکه باید با جان و دل فرمایش‌های رهبری را اطاعت کرد، گفت: برای مهار و کنترل واردات باید وزارت صنعت، معدن و تجارت از صنایع کوچک و متوسط حمایت کند تا با تولید بیشتر محصولات مصرفی مورد نیاز، امکان کاهش واردات چنین کالاهایی به کشور فراهم شود.

وی افزود: تاکنون سعی می‌شد از طریق دیوار تعرفه از تولید داخلی حمایت شود، ولی با توجه به نیاز بازار داخلی به کالاهایی که میزان تولیدشان یا در ایران کم است یا امکان ساختشان در کشور فراهم نیست، عملا ما با معضل قاچاق و یا واردات غیر رسمی روبه رو شدیم.

عسگر اولادی با بیان اینکه از مجموع 70 میلیارد دلار واردات سالیانه به کشور، حدود 20 میلیارد آن از طریق قاچاق وارد می‌شود، اظهار کرد: دولت باید برای حمایت از تولید داخلی جلوی قاچاق را بگیرد، چرا که هم اکنون واردات غیر رسمی کالاهای مصرفی، کمر تولید را خم کرده‌ است.

تنها راه مهار واردات و کنترل قاچاق، حمایت از صنایع کوچک و متوسط تولیدکننده کالاهای مصرفی است
 
 

وی ادامه داد: تنها راه مهار واردات و کنترل قاچاق، حمایت از صنایع کوچک و متوسط تولیدکننده کالاهای مصرفی است، چراکه این صنایع می‌توانند با تامین صددرصدی نیاز بازار داخلی، زمینه اقتصادی بودن واردات و یا قاچاق کالاهای اینچنینی را را از بین ببرنند.

به گفته عسگر اولادی، نمی‌توان به طور کامل از واردات جلوگیری کرد، چرا که بسیاری از کشورها در صورتی از ایران کالا می‌خرند که ایران نیز از آنها کالا وارد کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه تنها 20 درصد مجموع واردات از چین به ایران از طریق اعضای اتاق ایران و چین انجام می‌شود، اظهارکرد: عموما واردات خارج از مجموعه اتاق ایران و چین، بدون انجام مطالعه و کار کارشناسی انجام می‌شود و همین موجب شده است بیش از نیاز کشور، کالای مصرفی وارد شده و در انبارها بماند.

عسگر اولادی این را هم گفت که هیچ نظارتی بر واردات کالا از چین وجود ندارد و هر کس که بخواهد به هر میزانی کالا وارد می کند؛ در نتیجه تنها کاری که از دست اتاق بازرگانی ایران و چین بر می‌آید این است اطلاعات مربوط به کیفیت و استاندارد کالا را در اختیار واردکنندگان بگذارد.

761 نمایش

نظر دادن