تاریخ انتشار: چهارشنبه, 06 اسفند 1393 ساعت 10:39

پشت ‎پرده افشای دروغ بزرگ نتانیاهو علیه ایران

شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی با همکاری روزنامه گاردین و براساس اطلاعاتی که از سرویس‌های اطلاعاتی آفریقای جنوبی به دست آورده‌اند به افشاگری درباره دروغ پردازی‌های نتانیاهو در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در اکتبر سال ۲۰۱۲ پرداختند.

تسنیم: روز دوشنبه (4 اسفند) شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی قطر با همکاری روزنامه انگلیسی گاردین و براساس اطلاعاتی که از سرویس‌های اطلاعاتی آفریقای جنوبی بدست آورده‌اند به افشاگری درباره دروغ پردازی‌های نتانیاهو در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در اکتبر سال 2012 پرداختند که در آن با نشان دادن کاریکاتور نسبت به دستیابی ایران به بمب اتم در خلال چند ماه آینده هشدار داده بود. هر چند طبق اسناد افشاء شده مشخص شده است که یک ماه بعد از این سخنرانی خود سرویس اطلاعاتی و جاسوسی این رژیم در دوره ریاست میرداگان نیز برخلاف ادعای نتانیاهو به این نتیجه رسیده بودند که ایران اصلا بدنبال بمب هسته‌ای نیست اما اکنون که بیش از یک سال و نیم از زمان ادعای نتانیاهو می‌گذرد هیچ تردیدی باقی نمی ماند که وی عمدا قصد فریب  افکارعمومی و رهبران جهان و سازمان ملل داشته است. اما چند سوال مهم در اینجا وجود دارد: از جمله اینکه چرا دروغ پردازی نتانیاهو در این مقطع زمانی افشاء شده است و یا اینکه چرا الجزیره قطر در این افشاگری پیش افتاده است؟

جزئیات بیشتر از افشای دروغ‌های نتانیاهو از زبان رسانه‌ای غربی، عربی و اسرائیلی

شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی: " اسناد جاسوسی منتشر شده موساد نشان می دهد موساد معتقد است ایران در تلاش برای تولید تسلیحات هسته‌ای نیست. این سند فقط یک ماه پس از آن منتشر شده است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به سازمان ملل هشدار داده است ایران طی یکسال قادر به تولید بمب خواهد بود... در اسناد جاسوسی موساد گفته شده است که موساد تخمین می زند ایران صد کیلو اورانیوم غنی شده در حد بیست درصد داشته باشد که می تواند برای تولید تسلیحات هسته‌ای بیشتر غنی سازی شود اما ایران به عنوان بخشی از مذاکرات هسته‌ای این مقدار را نیز رها کرده است. این سند جاسوسی درباره اظهارات نتانیاهو در سازمان ملل متحد شفاف سازی کرده است و این پرسش را پدید آورد که وی این اطلاعات را از کجا آورده است."

گاردین: "بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در نطق خود در سپتامبر دوهزار و دوازده در سازمان ملل متحد تصویری را نشان داد و نگرانی‌های خود درباره ایران را با آن تصویر تشریح کرد. نتانیاهو در جمع سران جهان در سال دوهزار و دوازده ادعا کرد که ایران یک سال تا تولید بمب هسته‌ای فاصله دارد که این اظهارات براساس سند مهم مخفی موساد، گزارش سرویس مخفی نتانیاهو متناقض است. آژانس اطلاعات اسرائیل در گزارش مخفی خود با مشارکت آفریقای جنوبی به این نتیجه رسید که ایران در حال انجام فعالیت لازم برای تولید تسلیحات نیست. این گزارش اختلاف بزرگ بین ادعای علنی و لفاظی سیاستمداران ارشد اسرائیلی و ارزیابی ارتش اسرائیل و دستگاه جاسوسی آن را نشان می دهد."

آسوشیتدپرس: "یک گزارش دیپلماتیک سری که دوشنبه منتشر شد نشان می‌دهد آژانس جاسوسی اسراییل موساد در اکتبر 2012 درباره برنامه هسته‌ای ایران نگرانی کمتری نسبت به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل داشت که چند هفته پیش‌تر از آن تاریخ در سازمان ملل سخنرانی کرده بود.

نتانیاهو در سخنرانی خود در سازمان ملل در آن سال یک کاریکاتور از یک بمب در دست گرفته بود و گفت ایران به برنامه خود برای ساخت سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهد و می‌تواند در عرض یک سال سلاح تولید کند.اما این سند که گاردین و الجزیره روز دوشنبه منتشر کردند به نقل از موساد می‌گوید: "ایران در این مرحله فعالیت لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای را انجام نمی‌دهد."این سازمان‌های خبری گفتند این سند یک ارزیابی بود که تحویل نهادهای اطلاعاتی آفریقای جنوبی شده بود و بخشی از مجموعه‌ای از مکاتبات دیپلماتیک است که نهادهای مختلف اطلاعاتی نظیر سیا ارسال کرده‌اند."

فرانس پرس: "... بر اساس اسناد محرمانه‌ای که گاردین و الجزیره روز دوشنبه منتشر کردند اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سال 2012 درباره تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای، با اسناد سرویس‌های مخفی این رژیم منافات داشته است... انتشار این اسناد محرمانه در حالی صورت می‌گیرد که نتانیاهو قرار است سوم مارس آینده در برابر نمایندگان کنگره آمریکا به‌ویژه درباره ایران سخنرانی کند. نتانیاهو که تبلیغات انتخاباتی خود را برای انتخابات قانونگذاری هفدهم مارس آینده آغاز کرده است، از این هراس دارد که آمریکا و هم‌پیمانان این کشور در گروه پنج به علاوه یک با ایران به توافقی دست پیدا کنند که زیادی به نفع این کشور باشد."

هاآرتص: "درز گسترده اسناد سریِ سازمان اطلاعاتی آفریقای جنوبی نشان می دهد که سازمان موسادِ اسرائیل، براساس ارزیابی «حقیقی و صحیح» درباره برنامه هسته‌ای ایران، نقطه نظری متفاوت نسبت به نتانیاهو درباره صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران دارد. صدها برگه از اسنادی که سازمان اطلاعاتی آفریقای جنوبی آن را نگاشته است، حاکی از جزییات ملاقات ها با مأموران موساد در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران است. شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی امروز دوشنبه گزارش داد، انتظار می رود این اسناد محرمانه بزودی منتشر شود. این اسناد بخشی از نشت مدارک محرمانه‌ای است که الجزیره انگلیسی آن را «مخابرات جاسوسی» نامیده است."

روزنامه جروزالم پست: "...این اسناد به روشنی نشان می دهد که ارزیابی موساد از برنامه هسته‌ای ایران با ارزیابی بنیامین نتانیاهو، رییس کابینه اسرائیل، کاملاً متفاوت است.
دقیقاً یک ماه پس از آن که نتانیاهو گفت ایران با تبدیل شدن به قدرت هسته‌ای (نظامی) فقط یک سال فاصله دارد، نشت این اسناد سرّی توسط شبکه الجزیره نشان می دهد موساد بر این عقیده است که تهران اصولاً به دنبال دستیابی به سلاح های هسته‌ای نیست. میر داگان که در سال های 2002 الی 2011 میلادی رییس سازمان اطلاعاتی موساد اسرائیل بوده است، مکرراً نقطه نظرات متفاوتی از نتانیاهو در رابطه با این که اسرائیل باید چه نوع برخوردی با موضوع هسته ای ایران داشته باشد، ابراز کرده است. به علاوه، ارزیابی های میر داگان در رابطه با اینکه ایران تا دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای چه مقدار زمان فاصله دارد، با ارزیابی نتانیاهو در همین خصوص، همواره تفاوت های فاحش داشته است."

چرا دروغ پردازی نتانیاهو در این مقطع افشاء شده است؟

از چند هفته پیش که جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خودسرانه و بدون کسب موافقت از دولت اوباما و حتی در جریان گذاشتن دموکرات های آمریکا بنیامین نتانیاهو را برای سخنرانی در نشست مشترک سنا و مجلس نمایندگان در کنگره دعوت کرد، بار دیگر اختلافات میان دولت اوباما و دولت نتانیاهو اوج گرفته است که این اختلافات در داخل آمریکا و فلسطین اشغالی نیز گستره وسیعی پیدا کرده و با توجه به در پیش بودن انتخابات پارلمانی در فلسطین اشغالی ابعاد انتخاباتی نیز به خود گرفته است. این سخنرانی ابتدا بنا بود در 11 فوریه برابر با 22 بهمن ماه گذشته صورت گیرد که به علت اختلاف نظرهای داخلی در آمریکا و تهدید دموکرات به ترک نشست به سوم مارس موکول شد و با وجود اینکه مخالفت‌ها ازسوی دولت اوباما و دموکراتهای  امریکا کماکان ادامه دارد اما نتانیاهو از موضع قبلی خود کوتاه نیامده و بر ایراد این سخنرانی تاکید دارد. با توجه به اینکه یکی از ابعاد مهم این سخنرانی روی موضوع هسته‌ای ایران متمرکز خواهد شدو مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 به مرحله سرنوشت سازی رسیده است از اینرو به نظر می رسد یکی از اهداف افشاگری درباره دروغ پردازی های دو سال پیش نتانیاهو، بی اثر کردن اظهارات آتی نتانیاهو است. از این لحاظ این افشاگری اقدامی پیشدستانه محسوب می شود که می توان به نوعی می توان رد پای دولت اوباما را درمدیریت آن ردیابی کرد.

چرا الجزیره در افشای دروغ پردازی نتانیاهو پیش افتاده است؟

هرچند آمریکا دربرخی موارد از جمله  پیشبرد ائتلاف ضد داعش به کمک عربستان نیاز دارد اما از آنجا که در خصوص موضوع هسته‌ای ایران، عربستان مواضعی نزدیک به رژیم صهیونیستی و دولت نتانیاهو در پیش گرفته و حتی در مواقعی از نتانیاهو هم  مواضعی تند اتخاذ کرده لذا به نظر می رسد آمریکا در پیشبرد مواضع خود در خصوص موضوع هسته‌ای ایران  می تواند روی قطر حساب از کند. البته آمریکا کار دیپلماتیک در این خصوص را از عمان آغاز کرد اما از آنجا که عمان برخلاف قطر فاقد امکانات رسانه‌ای است لذا در خصوص افشاگری اخیر علیه نتانیاهو از الجزیره قطر کمک گرفته است و این نشان می‌دهد که دولت اوباما تخم مرغ هایش را در سبد یک یا چند کشور عربی نگذاشته است و از هر یک متناسب با ظرفیت و توان و نقشی که می توانند در زمین بازی آمریکا ایفاء کنند، استفاده می‌کند. توجه به قطر و استفاده از ظرفیت رسانه‌ای الجزیره از یک جهت دیگر نیز قابل توجه است و آن اینکه آمریکا در رویکرد جدید خود بار دیگر به بازی گرفتن اخوان المسلمین در جهت جدایی حرکت های وابسته به اخوان به عنوان نماد اسلام میانه سنی از گروه‌های افراطی همچون داعش و النصره متمایل شده است که البته منافع عربستان نیز در برخی موارد ازجمله یمن چنین تفکیکی را اقتضاء می‌کند.

نتیجه گیری

از آنچه که گفته شد مشخص می شود که هر چند افشاگری درباره دروغ پردازی های نتانیاهو در سال 2012 درباره توان هسته‌ای ایران بوسیله الجزیره قطر صورت گرفته (که البته روزنامه انگلیسی گاردین نیز بر اساس همکاری رسانه‌ای میان این روزنامه و الجزیره در آن مشارکت داشته است) اما از آنجا که این افشاگری با رویکرد دولت اوباما تناسب دارد لذا به نظر می رسد این افشاگری با مدیریت دولت اوباما صورت گرفته است. این بدین مفهوم است که قطر و الجزیره باردیگر در چارچوب سیاست های منطقه‌ای آمریکا به بازی گرفته می شود که این ازآغاز فصلی جدید از بازیگری اخوان المسلمین خبر می دهد. با توجه به آثار و پیامدهای ناشی از رشد و گسترش جریانات تکفیری مرز میان اخوان المسلمین و گروه‌های وابسته به جریانات تکفیری از این پس  باید روشن تر از قبل باشد. بر این اساس آثار و پیامد فشای دروغ  های نتانیاهو درباره موضوع هسته‌ای ایران از طریق شبکه الجزیره تنها در مسئله هسته‌ای محدود نخواهد شد و زمینه را برای طرح سایر پرونده ها از جمله مسئله فلسطین را نیز فراهم می‌کند و از این دید بکارگیری مجدد اخوان المسلمین در معادلات منطقه‌ای می تواند زمینه را برای نقش آفرینی حماس نیز فراهم کند. از طرف دیگر نباید از این واقعیت غافل شد که همه این تحرکات برخلاف رویکرد راستگرایان اسرائیلی به رهبری نتانیاهو قرار دارد و از این جهت این احتمال وجود دارد که آنها به اقدامات غافلگیرکننده علیه این تحرکات و بازیگران آشکار و پنهان آن یعنی قطر و دولت اوباما دست بزنند و از این دید افشاگری اخیر روابط میان دولت اوباما و راستگرایان اسرائیلی را بیش از پیش دچار تنش خواهد کرد.

821 نمایش

نظر دادن