تاریخ انتشار: چهارشنبه, 06 اسفند 1393 ساعت 09:52

آخرین وعده غذایی مرد نمکی زنجان چه بود؟

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با بیان اینکه تا کنون تحقیقات صورت‌گرفته بر روی مردان نمکی معدن چهرآباد گزارش بیرونی نداشته است، گفت: بعد از تحقیقات انجام‌شده مشخص شد آخرین وعده غذایی مومیایی نمکی ماهی بوده است و این موضوع نشان می‌دهد در ترکیب و رژیم غذایی منطقه‌، ماهی جای داشته است.

یحیی رحمتی در گفت‌وگو با ایسنا‌، درباره آخرین اطلاعات به‌دست‌آمده از مردان نمکی زنجان، اظهار کرد: از سال 90 تحقیقات در این زمینه انجام شده اما گزارش بیرونی نداشته است. از سال 90 تا 92 لایه‌نگاری دقیق محدوده کاوش با مشارکت دانشگاه بوخوم آلمان در دو دوره کاوش باستان‌شناسی صورت گرفت تا دوره‌های مختلف استقراری آن مشخص شود.

IMG_7913.jpg

او ادامه داد: مطالعات میان‌رشته‌ای مرتبط با مردان معدن نمک چهرآباد مانند گیاه باستان‌شناسی، جانوار باستان‌شناسی، مطالعات اقلیم‌شناسی، مطالعه بافته‌ها و منسوجات، استخوان‌شناسی مومیایی، استخراج DNA، انگل‌شناسی، ریشه و جغرافیای مومیایی‌ها صورت گرفته و در این مدت نشست‌های علمی هم در ایران و آلمان برگزار شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی زنجان با بیان اینکه از سال 94 دوره‌ بعدی کاوش‌های باستان‌شناسی را با مشارکت بوخوم آلمان انجام خواهند داد‌، افزود: قبل از این کار، معدن نمک را ساماندهی کردیم و قسمت اعظمی را که در معرض خطر بود خاک‌برداری، راه‌سازی و دسترسی به محل کاوش را آسان کردیم. همچنین با پوشش فلزی جدید و برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی بخش کاوش‌شده را حفاظت کردیم.

سرپرست پژوهش معدن نمک نیز در این‌باره اظهار کرد: مدت دو سال است که کار جدید میدانی در معدن انجام نشده و اگر تا سال آینده مشکلی پیش نیاید و پژوهشگاه مجوز کاوش بدهد کار را در سال 94 ادامه می‌دهیم.

ابوالفضل عالی گفت: نتیجه‌ مطالعات ما در معدن نمکی تا دو ماه آینده به صورت یک کتاب با نام "پژوهش‌های معدن نمک چهرآباد" به دو زبان انگلیسی و ایرانی در آلمان چاپ می‌شود.

به گزارش ایسنا، مردان نمکی نامی است که به شش مومیایی کشف‌شده در زمستان سال ۱۳۷۲ (۱۹۹۳ میلادی) در معدن نمک چهرآباد استان زنجان داده شد.

2061 نمایش

نظر دادن