تاریخ انتشار: چهارشنبه, 06 اسفند 1393 ساعت 08:50

عکس: ديدار ديو دونه با محمود! |طنز|

به گزارش آخرین نیوز، زهرا صفاجویی در روزنامه قانون نوشت:

دیودونه ام بالا ام بالا(متولد 11 فوریه 1966)، مشهور به «دیودونه»، کمدین، بازیگر و فعال سیاسی فرانسوی است. پدر او اهل  کامرون و مادرش فرانسوی است.

دیودونه اولین موفقیت خود را با  بازی دو نفره  با کمدین دیگری به نام «الی سمون» به دست آورد. در سال 1997 این دو از هم جدا شده و دیودونه کارهای یک نفره ای را روی صحنه برد که با موفقیت همراه بود. 

او علیه نژادپرستی نیز به مبارزه برخاست و همچنین در سال 1997 و 2001  نامزد انتخابات مجلس قانون‌گذاری، علیه جبهه ملی یعنی حزب راست افراطی فرانسه که او آنها را نژادپرست می‌دانست فعالیت کرد. 

او در ابتدا در حزب چپ ضد نژاد پرستانه فعال بود و حتی در انتخابات مجلس 1997 فرانسه، با حزب چپ اتوپیستس مشارکت کرده و 8 درصد آرا را نیز کسب کرد. 

مطالب طنز انتقادی او به تدریج مورد انتقاد قرار گرفت و چهره او در رسانه‌های فرانسه به تدریج محدود شد و وی ممنوع‌التصویر و اجرای نمایش‌هایش در شهرهای مختلف لغو شد. 

اما برخلاف گرایش گذشته‌اش او به سمت جبهه ملی فرانسه که در گذشته در آن به فعالیت پرداخته بود و گرایش راست افراطی دارد نزدیک شد. 

دیودونه با نزدیک شدن به ژان ماری لوپن، رهبر حزب سیاسی جبهه ملی، به متحدان و دوستان سیاسی پیوست.  

سپس شروع به طنزپردازی راجع به هولوکاست کرد و هشت بار در دادگاه محکوم شد و پس از آن با ممنوعیت‌های زیاد رسانه‌ای و لغو برنامه‌های خود مواجه شد.

از سال 2002، دیودونه  با اظهارات خود به طور چشمگیری توجهات را به سمت خود جلب کرده است. 

در مصاحبه‌اي برای مجله لیون کپیتال در ژانویه سال 2002، او یهودیان را به عنوان یک فرقه متقلب که بدتر از همه هستند نامید. پس از آن شروع به فعالیت برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 2002 کرد که در نهایت موفق به شرکت در آن نشد.

در 10 ژانویه سال 2015، پس از ماجرای تیراندازی در سوپر مارکت و راهپیمایی در فرانسه، پلیس او را به اتهام تمجید و حمایت از تروریسم بازداشت کرد. 

کولیبالی نام شخصی است که در یک فروشگاه یهودی اقدام به گروگانگیری کرده بود.

دیودونه طنزپرداز جنجالی فرانسوی هفته گذشته برای دیدار با محمود احمدی نژاد به تهران آمد تا جایزه ویژه ای را که درباره مطالب آنتی سیستم و ضد صهیونیست برنده شده بود به رئیس جمهور سابق ایران اهدا کند. ‌

2082 نمایش

نظر دادن