تاریخ انتشار: یکشنبه, 12 بهمن 1393 ساعت 11:16

حقوق شهردار تهران در لایحه بودجه چقدر است؟

فاطمه جمال‌پور در شرق نوشت:

بودجه شهرداری در سال‌جاری افزایشی ١٠درصدی یافته است. براساس این لایحه، بودجه شهرداری ١٧هزار‌میلیارد‌و٤٦٠میلیون‌تومان برآورد می‌شود که از میان حدود پنج‌هزار‌میلیارد‌تومان اعتبارات هزینه‌ای، هشت‌هزار‌میلیارد‌تومان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و سه‌هزار‌میلیارد‌تومان اعتبارات تملک دارایی‌های مالی‌ است. اما علیرضا دبیر رییس کمیسیون بودجه، از کاهش ردیف‌های مربوط به درآمدهای ناپایدار خبر داده است، به‌طوری که سقف بودجه پیشنهادی از ١٧هزارو٩٤٠‌میلیارد‌تومان به ١٦هزارو٩٤٠‌میلیارد‌تومان رسیده است.

فصل اول بودجه شهرداری متعلق به درآمدهای مبتنی‌بر عوارض، با مبلغ هفت‌هزار‌و‌٤٢٨‌میلیارد‌تومان است که تقریبا پایدار است. فصل‌دوم لایحه بودجه، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای یعنی فروش اموال و دارایی شهر به مبلغ هشت‌هزار‌و‌٣٤٥‌میلیارد‌تومان و فصل سوم نیز منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی یعنی وام و مطالبات یک‌هزار‌و‌٦٨٥‌میلیارد‌تومان است که جمع آنها ١٠‌هزار‌میلیارد‌تومان است. در مجموع از ١٧‌هزار‌میلیارد‌تومان بودجه شهرداری تهران در سال‌آینده، ١٠‌هزار‌میلیارد‌تومان شبه‌پایدار برآورد می‌شود. براساس لایحه بودجه، حقوق شهردار تهران در سال هشت‌میلیون‌تومان اعلام شده است. یعنی قالیباف ماهانه حدود ٦٦٠‌هزار‌تومان حقوق می‌گیرد. یعنی چیزی در حدود حقوق پایه یک کارگر. این در حالی است که یکی از اعضای شورای شهر حقوق شهردار را ماهانه ٣٠‌میلیون‌تومان اعلام کرد. در لایحه بودجه ٨٨‌میلیون‌تومان هم به‌عنوان مزایای شهردار اعلام شده است.

بودجه سازمان بسیج شهرداری براساس لایحه بودجه، ٩‌میلیارد‌و‌٨٠٠‌میلیون‌تومان در نظر گرفته شده و اعتبار سالانه برای یگان حفاظت شهرداری شش‌میلیارد‌و‌٥٠٠‌میلیون‌تومان درخواست شده است. براساس این لایحه برای پرداخت حقوق سالانه پرسنل شهرداری یک‌هزار‌میلیارد‌و‌٤٩٢‌میلیون‌تومان درنظر گرفته شده است. رییس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست و خدمات‌شهری شورای شهر تهران، در صحن غیرعلنی شورای شهر با درخواست شفاف‌سازی در بخش بودجه‌ای در سال٩٤، گفت: بیشتر موارد در بخش توسعه حمل‌و‌نقل عمومی نسبت‌به سال٩٣ کاهشی است. چگونه شهرداری می‌خواهد شعار زمین پاک و آسمان‌آبی را محقق کند.

رحمت‌الله حافظی در مواردی نسبت‌به لایحه بودجه سال٩٤ تذکراتی را ارایه کرد و گفت: به گفته آقای شهردار، شعار «زمین‌پاک و آسمان‌آبی» سرلوحه شهرداری در پیشنهاد لایحه سال٩٤ است و مهم‌ترین وجه تمایز و اولویت‌های این لایحه نیز توجه ویژه به حمل‌و‌نقل شهری است. رییس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه با در‌نظر‌گرفتن پیشنهادات، تبصره‌ها و شرکت‌ها، بودجه شهرداری بیش از ٤١هزار‌میلیارد‌تومان است، تصریح کرد: برای تعویض کاتالیست تاکسی‌ها در بودجه سال آینده شش‌میلیارد‌تومان بودجه تعریف شده در حالی که امسال این بودجه هشت‌میلیارد‌تومان است، با‌ ‌وجود نمی‌دانم چگونه می‌خواهند آسمان‌آبی را به مردم هدیه دهند. وی ادامه داد: بودجه احداث و توسعه حمل‌و‌نقل ریلی درون‌شهری امسال دو‌هزار‌و‌٢٩‌میلیارد‌تومان بود برای سال٩٤ این بودجه، هزار‌و‌٩٢٥‌میلیارد‌تومان در‌نظر گرفته شده است، همچنین، در بخش خرید انواع اتوبوس‌های شهری از ٣٠٠‌میلیارد‌تومان به ١٤٥‌میلیارد‌تومان بودجه کاهش یافته است؛ در این موارد و موارد دیگر که بودجه کاهنده است شهرداری تهران چگونه می‌خواهد شعار خود را محقق کند. حافظی با اشاره به اینکه شهرداری مدعی است بودجه سال آینده بیش از ٧٠درصد برای توسعه زیرساخت و تملک و دارایی‌ها است و کمتر از ٣٠درصد آن به هزینه‌های جاری و نگهداشت، اختصاص یافته است، گفت: «در لایحه بودجه، بسیاری از موارد از بخش نگهداشت به تملک منتقل شده است.» وی همچنین تصریح کرد: «پیش از این در لوایح سنواتی، تمامی موارد به‌ریز و به‌تفکیک شامل بودجه مصوب سال‌قبل، عملکرد ١٠ماهه سال‌جاری و پیشنهاد برای سال‌آتی دقیقا ذکر می‌شد تا قابل مقایسه و تحلیل و تصمیم‌گیری داشته باشد اما امسال لایحه بودجه اینگونه نیست و تنها پیشنهادات سال آتی درج شده و قابلیت مقایسه، عملکرد و مصوبات سال قبل را نداشته است و اعضای شورا باید، در کمتر از یک‌ماه، بودجه چهار‌هزار صفحه‌ای را مطالعه و بررسی کنند. اگر اطلاعات شفاف در اختیار ما قرار نگیرد، اطلاعات لایحه را روی سایت می‌گذارم تا مردم و کارشناسان، آن را تحلیل کنند و اظهارنظر خود را به شورا ارایه دهند.

1182 نمایش

نظر دادن