تاریخ انتشار: یکشنبه, 12 بهمن 1393 ساعت 01:03

معاون وزیر، جزئیات پرداخت وام نوسازی را تشریح کرد

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری در بازدید از روزنامه ایران جزئیات پرداخت وام نوسازی در بافت‌های فرسوده را که اخیراً به بانک‌ها ابلاغ شده تشریح کرد و گفت: به بانک‌ها تأکید کرده‌ایم تسهیلات نوسازی بر خلاف دوره‌های گذشته باید فقط به کسانی تعلق گیرد که واجد شرایط دریافت این وام هستند.

به گزارش آخرین نیوز، مهندس سعید ایزدی با اشاره به اینکه 7 بانک دولتی و 15 بانک خصوصی عامل پرداخت تسهیلات نوسازی تعیین شده‌اند، افزود: کسانی که در ساختمان‌ها و منطقه‌های فرسوده و پرخطر زندگی می‌کنند در اولویت دریافت وام نوسازی قرار دارند.

یکی دیگر از شروطی که به گفته مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری برای دریافت وام نوسازی بر آن تأکید شده است تعلق نگرفتن وام به پروانه‌های ساختمانی که قبلاً تخلف داشته و پروانه تخلف آنها به کمیسیون ماده 100 رفته است به هیچ وجه واجد شرایط دریافت این تسهیلات نیستند. ایزدی پرداخت وام نوسازی را صرفاً محدود به پروانه‌هایی که فاقد تخلف در اجرای طرح‌های معماری و شهرسازی است اعلام کرد و افزود: برای کنترل کیفیت نوسازی و اینکه وام دوباره منجر به فرسوده‌سازی مجدد نشود اولویت پرداخت تسهیلات به انبوه سازان و کسانی است که در ساخت و ساز تخصص دارند.

ایزدی افزود: با تأکید وزیر راه و شهرسازی بنا بر این است که مردم برای دریافت تسهیلات بافت فرسوده فقط به بانک مراجعه کنند. وی همچنین با اشاره به تفاهمنامه‌ای که بین بانک مسکن و شرکت عمران و بهسازی شهری در حال انعقاد است، گفت: در راستای اعطای نقش تخصصی و فنی به بانک مسکن به‌جای خدمات صرفاً مالی، بر اساس تفاهمنامه، نقش راهبردی برای بانک مسکن در اعطای تسهیلات بافت فرسوده در نظر گرفته شده به این صورت که بررسی شرایط متقاضیان و تأیید آنان توسط بانک مسکن انجام و به 22 بانک عامل اعلام شود. ایزدی با اشاره به سقف‌های فردی 50، 40 و 30 میلیون تومانی برای نوسازی بافت فرسوده به ترتیب برای کلان شهرها، مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بالای 200 هزار نفر و سایر شهرها، خاطرنشان کرد: پرداخت این وام از امسال و قبل از آغاز سال 94 شروع خواهد شد. به گفته مهندس ایزدی بر اساس تصمیم بانک مرکزی جهت ساخت هر واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده فقط یک فقره تسهیلات قابل پرداخت است و اعطای بیش از یک وام برای هر واحد ممنوع است. وی افزود: شرکت عمران و بهسازی شهری مرجع تأیید واقع شدن ملک در بافت فرسوده شهری یا سکونتگاه‌های غیررسمی و مرجع معرفی متقاضیان به بانک است و مهلت ارائه معرفی نامه‌های صادره به بانک‌ها یک ماه از تاریخ صدور بوده و در صورت اتمام مهلت، بانک عامل از پذیرش متقاضی خودداری می‌کند. وی با اشاره به مهلت بانک برای پرداخت تسهیلات گفت: بانک دو ماه فرصت دارد پس از اخذ مدارک مورد نیاز از متقاضی، تأیید یا تأیید نشدن درخواست را اعلام کند. به گفته ایزدی پرداخت تسهیلات به صورت مرحله به مرحله است و اعطای تسهیلات در هر مرحله به تشخیص بانک خواهد بود همچنین توزیع بانکی تسهیلات تخصیصی از سوی بانک مرکزی و توزیع استانی و شهرستانی تسهیلات از سوی شرکت عمران و بهسازی شهری انجام می‌شود. وی افزود: وام ودیعه مسکن نیز برای کسانی که می‌خواهند ساختمان خود را نوسازی کنند در نظر گرفته‌ایم.

787 نمایش

نظر دادن