تاریخ انتشار: شنبه, 11 بهمن 1393 ساعت 17:40

ظریف بازهم در راه مجلس/ از طرح سوال درباره سوغاتی خریدن جان کری تا پیاده‌روی در ژنو!

بعد از طرح سوال از ظریف درباره سوغاتی خریدن جان کری در مسقط، پیاده روی با وزیر امورخارجه آمریکا در ژنو نیز بازهم وزیر امور خارجه را به مجلس کشاند.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از خبرگزاری آنا، ظریف این هفته با طرح سوال 21 نماینده برای توضیح درباره پیاده‌روی با وزیر امور خارجه آمریکا به کمیسیون امنیت‌ملی وسیاست‌خارجی مجلس خواهد رفت. نمایندگان قدم‌زدن ظریف و کری در خیابان‌های ژنو را خطای دیپلماتیک ظریف خوانده‌اند و به همین دلیل او را به مجلس احضار کرده‌اند.

مسیر‌ رفت و آمد به مجلس برای وزیر امور خارجه مسیر جدیدی نیست و ظریف بارها این مسیر برای پاسخگویی و توضیح و رفع ابهام نمایندگان طی کرده است. او همین چندی پیش درباره علت بی‌احترامی تیم مذاکره‌کننده آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای مسقط راهی بهارستان شد. نمایندگان سوال کرده بودند که چرا جان کری در مسقط میز مذاکره را ترک کرده و به بازار برای خرید رفته است.

این هفته جواد کریمی قدوسی سه مورد سوال از وزیر امور خارجه مطرح کرده است. نادر قاضی‌پور، جعفر قادری و احمد علی مقیمی هم هرکدام یک سوال از ظریف را روی میز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی قرار داده‌اند و در ‌‌نهایت ٢١ نفر دیگر از نمایندگان هم سوالی مشترک از ظریف را مطرح کرده‌اند. به‌ این ترتیب روز سه شنبه ظریف باید جوابگوی هفت سوال از طرف ٢۵ نماینده باشد.

اما مهمترین سوال که خطای دیپلماتیک ظریف خوانده می‌شود توسط 21 نماینده مجلس به امضا رسیده است. طرح این سوال را جواد کریمی قدوسی در مجلس رهبری می‌کند.

اغلب نمایندگان سوال کننده از ظریف عضو جبهه پایداری هستند و پای ثابت همیشگی طرح سوال از وزیر امور خارجه. نمایندگانی همچون سیدمحمود نبویان، فاطمه آلیا، زهره طبیب‌زاده، روح‌الله حسینیان، مرتضی آقاتهرانی، علی‌اصغر زارعی، محمد سلیمانی، سیدمسعود میرکاظمی نمایندگان تهران، جواد کریمی قدوسی، نصرالله پژمانفر نمایندگان مشهد، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر، محمدرضا آشتیانی نماینده قم هستند که عمدتاً عضو یا همسو با جبهه پایداریند.

در بخشی از این سؤال آمده است: علت دو خطای دیپلماتیک شما در حاشیه مذاکرات اخیر چیست؟ چرا به نشانه اعتراض به توهین نشریه فرانسوی، سفر خود را به فرانسه لغو نکردید؟

در شرح این سؤال تصریح شده است: جناب آقای وزیر امور خارجه! متأسفانه حواشی مذاکرات هسته‌ای ایران و اعضای ۱+۵ مجدد در ژنو تکرار شده و این یعنی خطای دیپلماتیک از سوی نماینده ارشد جمهوری اسلامی ایران. پیاده‌روی نمادین شما با وزیر امور خارجه آمریکا و سفر به کشور فرانسه آن هم در زمان هتاکی چندباره نشریه شارلی ابدو به مقدسات مسلمانان هیچ یک شایسته شأن وزیر خارجه ایران نبود

سوال‌کنندگان اقدامات محمد‌جواد ظریف را «شایسته‌ شان وزیر خارجه ایران» ندانسته‌اند و در سوال خود آورده‌اند: «چرا به این رفتارهای خارج از عرف سفیر جمهوری اسلامی پایان نمی‌دهید و بدون حاشیه به پیشبرد اهداف والای انقلاب اسلامی در انجام مذاکره نمی‌پردازید؟»

در همین ارتباط سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس گفته: نمایندگان از وزیر امورخارجه درباره دو رفتار دیپلماتیک ظریف مبنی بر قدم زدن با جان کری و حضور وی در فرانسه سوال خواهند کرد.

نماینده مردم ورامین گفت: همچنین فردا و روز سه‌شنبه وزیر امور خارجه و مسوولان امنیتی کشورمان جهت بررسی اضهارات نایب‌رئیس مجلس آلمان در سفری که به ایران داشت که حرف‌های وی تداعی نوعی دخالت در امور ایران را می‌رساند در کمیسیون امنیت ملی حاضر خواهند شد.

 

در حالی که انتقادات از پیاده‌روی وزرای خارجه ایران و آمریکا افزایش یافته بود، روزنامه دولتی ایران با انتشار خبری، علت این پیاده‌روی را برخی ملاحظات امنیتی دانست. این روزنامه نوشته بود: منابع آگاه و رسانه‌ها گفته‌اند این پیاده‌روی غیر‌مترقبه، ابتکاری برای گریزِ از امکان شُنودهای بین‌المللی بوده است. محدوده این پیاده‌روی‌ در یکی از نقاط مرکزی شهر و در محدوده نسبتاً قدیمی و کم مساحت شهر است که از قضا از پرتردد‌ترین مناطق شهر ژنو است.

پس از آن نیز رئیس‌جمهوری وارد گود شد و نسبت به این انتقادها از تیم مذاکره‌کننده ایرانی واکنش نشان داد. حسن روحانی در همایش تجلیل از اندیشمندان حوزه علوم انسانی در هفتمین جشنواره بین‌المللی فارابی که صبح امروز (شنبه) در محل نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، با اشاره به عملکرد تیم مذاکره‌کننده کشورمان در برابر گروه ۱+۵ گفت: امروز دیپلمات‌های خوبی در اختیار داریم که در برابر شش کشور دنیا می‌نشینند و حرف حقوقی، سیاسی و فنی می‌زنند. اینکه بگوییم یک دیپلمات تند راه رفت یا کتش کج بود، عینکش چه طور بود که حرف نشد، باید به دیپلمات‌های شجاعمان افتخار کنیم و من مشاهده می‌کنم که آنان نه شب دارند و نه روز و تلاش می‌کنند. تشویق ملی در این امر مؤثر است. گاهی در تهران نشسته‌ایم و از یک موضوع صحبت می‌‌کنیم اما گاهی در میدان فعالیت هستیم و همه دنیا به ما نظر می‌کند که مشاهده می‌کنیم برخی به جای آنکه برای خودمان کف بزنند برای طرف مقابل کف می‌زنند و هنگامی که از آنان سوال می‌کنیم می‌گویند که انتقاد چیز خوبی است در حالی که باید بگوییم خدا عقل سالم را به بدن سالم می‌دهد.

خبری که سوژه رسانه‌های خارجی شد

طرح سوال تعدادی از نمایندگان مجلس و عمدتا اعضای گروه پایداری درباره علت قدم زدن وزرای خارجه آمریکا و ایران در ژنو در رسانه‌های خارجی بازتاب وسیعی داشته است.

این خبر در سایت‌ها و روزنامه‌های غرب با حالتی توام با تعجب پوشش خبری داده شده است. در همین زمینه بی‌بی‌سی نوشت: ۲۱ نماینده مجلس با امضای طرح سوال از ظریف، درباره «دو خطای دیپلماتیک» او سوال کرده‌اند. آن‌ها در متن پرسش خود نوشته‌اند: «پیاده‌روی نمادین شما با وزیر امور خارجه آمریکا و سفر به کشور فرانسه آن هم در زمان هتاکی چندباره نشریه شارلی ابدو به مقدسات مسلمانان هیچ‌یک شایسته شأن وزیر خارجه ایران نبود».

ادامه سیاست سکوت از سوی ظریف

در مقابل اما محمد‌جواد ظریف قصد دارد سیاست سکوت خود را در برابر فشار‌ طیف‌های مخالف خود ادامه دهد. مخصوصا در شرایطی که آخرین تلاش آن‌ها برای دادن کارت زرد به او در صحن علنی مجلس بی‌نتیجه ماند و ناظران سیاسی این وضعیت را چنین تعبیر کردند که اکثریت مجلس هر چند در قبال ظریف و سیاست‌های او خاموشی پیشه کرده‌اند اما همچنان هوادار وی هستند.

ظریف هفته گذشته و در حاشیه سفر به ارمنستان درباره فشار برخی نمایندگان مجلس در مصاحبه‌های متعددی گفته بود: انتقاد و اظهارنظر را هم حق رسانه‌ها و هم حق نمایندگان محترم مجلس می‌دانم اما آنچه من توقع داشتم و هنوز هم دارم این است که در انتقاد‌ها و اظهارنظر‌ها فقط «منافع ملی» مد نظر باشد. این را بدانند که در بعضی از اظهارنظر‌ها ممکن است منافع ملی خدشه‌دار شود. من الان حتی نمی‌توانم در این حوزه بعضی اظهارنظرهایی را که در یک سال گذشته صورت گرفته و ابزار فشار توسط طرف مذاکره بر ما شده را اعلام کنم.

حالاباید دید که این روند سوالات از وزیر خارجه بازهم می‌تواند سیاست سکوت ١٠ ماهه وزیر امور خارجه را تغییر دهد یا خیر؟

1050 نمایش

نظر دادن