تاریخ انتشار: چهارشنبه, 08 بهمن 1393 ساعت 13:58

دومين تکذيبيه هسته‌ای جليلي؛ با نيکلاس برنز قدم نزدم!

«پياده روي» اين روزها موضوع و محور مهم مجادلات پيرامون پرونده هسته اي در ايران شده است.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از آريا ،درحالي که منتقدان تيم مذاکره کننده انتقادات فراواني را از پياده روي محمد جواد ظريف و جان کري مطرح کرده اند طرف مقابل نيز اظهاراتي را از پياده روي سعيد جليلي با معاون وقت وزير خارجه آمريکا به ميان آوردند.حالا در تازه ترين تحول دفتر سعيد جليلي تکذيبه اي را در اين مورد منتشر کرده است.

دفتر سعيد جليلي عضو شوراي عالي امنيت ملي در جوابيه‌اي خبر پياده روي خود با معاون وزير خارجه امريکا در حاشيه نشست ايران و 1+5 به سال 2009 را تکذيب کرده است.
 در اين توضيح آمده است:
1-‌ در صفحه اول با تيتر «استاندارد دوگانه براي قدم زدن هسته‌اي» در ذيل تيتر آمده است:  «مخالفان در حالي پياده روي 15 دقيقه‌اي ظريف با همتاي امريکايي خود را زير سؤال برده‌اند که مشابه همين اقدام در سال 2009 و در حاشيه نشست ايران و 1+5 که هدايت تيم مذاکره‌کننده را سعيد جليلي عهده‌دار بود، اتفاق افتاده است.»
2-‌ در صفحه سوم در قسمتي از مقاله تحت عنوان «هجوم به اصول ديپلماسي» مجدداً خبر کذب مذکور مطرح و در ادامه آمده است:  «براساس برخي منابع داخلي به نقل از نشريه غربي ساندي تايمز سعيد جليلي به‌صورت اتفاقي و بدون برنامه‌ريزي قبلي به پيشنهاد نماينده انگليس در فضاي سبز با معاون وزير خارجه امريکا به مدت 45 دقيقه قدم زده و گفت‌وگو کرده است.»
3-‌ در صفحه سوم در ذيل نخستين خبر ستون «ديگه‌چه‌خبر» نيز از قول آقاي صادق خرازي آمده است:  «آقايان در مذاکرات استانبول به توافق رسيدند که مواد هسته‌اي را به روسيه بفرستند و در آنجا تبديل به ميله سوخت هسته‌اي کنند. رهبري به‌طور مستقيم وارد شدند و جلوي اين کار را گرفتند»، که اين مطلب نيز کذب محض است.  گفتني است سخنان صادق خرازي در مناظره تلويزيوني وي با عليرضا زاکاني بيان شده است.
اما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي هم روز گذشته در گفتگو با خبرگزاري آريا نسبت به خبر پياده روي سعيد جليلي با نيکلاس برنزمعاون وزيرخارجه آمريکا در سال 2009ميلادي واکنش نشان دادند.

بايد با سعيد جليلي هم برخورد کرد
منصور حقيقت پور،نائب رييس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري آريا گفت:اگر در زمان آقاي سعيد جليلي هم چنين اتفاقي صورت گرفته بايد به آن پرداخته شود همانطور که امروز آقاي ظريف اشتباهي مرتکب شده و با وزير امورخارجه آمريکا پياده روي کرده است.
وي افزود:درحالي که بايد صلابت رفتار انقلابي ما همواره حفظ شود اما اين پياده روي آقاي ظريف با جان کري کاربدي  است که انجام شده است.
نماينده مردم اردبيل تاکيد کرد:رابطه ما با آمريکا هنوز آنقدر درست نشده که بخواهيم باآنها قدم بزنيم لذا بنده نام اين کارآقاي ظريف را طنازي و عشوه سياسي گذاشته ام.
وي اظهار داشت:وقتي ما هنوز بادوستان صميمي خودمان چون وزير خارجه عراق و ترکيه قدم زني نداشته ايم چرا بايد با وزير امورخارجه آمريکا قدم زني کنيم.
حقيقت پور گفت:وقتي آمريکاييها مدعي هستند با وجود حل شدن مساله هسته اي بازهم ايران را تحريم ميکنند بايد حسرت يک راه پيمايي عشوه گرانه ديپلماتيک را بردل آنها بگذاريم .
وي تاکيد کرد:بنده اگر در زمان آقاي سعيد جليلي هم نماينده بودم و ايشان اقدام به قدم زني با مقامات آمريکايي مي کرد، قطعا تذکر مي دادم.

قدم زني ظريف با جان کري، چين و روسيه را جريحه دار مي کند
در ادامه روح اللـــــه عباســــــــپور عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري آريا گفت:دست و دل بازيي که  امروز در مذاکرات هسته اي وجود دارد به هيچ وجه در زمان آقاي سعيد جليلي وجود نداشت .
نماينده مردم بوئين زهرا و آوج افزود:آقاي جليلي در حفظ دستاوردهاي نظام بسيار جدي تر از تيم مذاکره کننده فعلي عمل مي کرد.امروز ما از بسياري از خط قرمزها عدول کرده ايم و از درخواست هاي خود گذشته ايم .
عباسپور اظهار داشت:ما به هيچ وجه نديديم آقاي جليلي با مقامات آمريکايي در يک فضاي آزاد قدم بزند و همچون آقاي ظريف رفتار کند درواقع شرايط مذاکرات آقاي جليلي با شرايط امروز بسيار تفاوت داشت.
وي با بيان اين مطلب که اين قدم زدن معنا دارد،گفت:ما معتقديم قدم زني آقاي ظريف با آقاي جان کري براي کشور عوارض دارد درواقع وقتي تيم مذاکره کننده ما بخواهد با آمريکا رفتار ويژه اي داشته باشد برخي از کشورهاي 1+5 نسبت به اين مساله جريحه دار مي شوند و کشورهايي چون چين و روسيه در مذاکرات عکس العمل منفي نشان مي دهند چراکه احساس مي کنند ايران آنها را به حساب نمي آورد وفقط به آمريکا توجه مي کند.

به دنبال فريب افکار عمومي هستند
کمال الدين پيرموذن،نماينده اصلاح طلب مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري آريا دراين رابطه گفت:ازآنجايي که مخالفان آقاي ظريف مي دانند آخرين روزهايي را مي گذرانند که در عرصه قدرت حضور دارند بنابراين به دنبال فريب افکارعمومي هستند.
وي افزود:آقايان بدانند که افکارعمومي اشتباه نمي کنند بنابراين چيزي عايد آنها نمي شود چراکه مردم برهمه چيز اشراف دارند.
پيرموذن تاکيد کرد:بايد از آقاي ظريف تقدير کرد که مقتدرانه با وزير امورخارجه کشوري قدم زد که سفيرش در گذشته به شاه ملعون وقت ملاقات نمي داد.
وي گفت:آقاي ظريف با اين کار خود به مردم اين پيام را داد که اميدشان به ياس تبديل نخواهد شد و تعامل و توافق حتمي است بنابراين قدم زني آقاي ظريف با جان کري نه تنها زياني نداشت بلکه محسنات فراواني داشت و ايران هم يک صدا پشت سر آقاي ظريف است.

حمله کنندگان به ظريف در زمين دشمن بازي مي کنند
در همين حال جواد تميمي،عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري آريا درباره انتقاد نمايندگان مجلس از قدم زني محمد جواد ظريف و جان کري وزير امورخارجه آمريکا ،گفت:نمايندگان مجلس نه تنها بايد ازآقاي ظريف و دستگاه ديپلماسي حمايت کنند بلکه بايد توجه داشته باشند که شايد پياده روي آقاي ظريف با جان کري به نوعي از ابزارهاي سياسي وزير امورخارجه باشد بنابراين قبل از انتقاد بايد سخنان آقاي ظريف را بشنويم و ببينيم اين کار به نفع ايران است يا به زيان ايران.
وي افزود:هجوم به تيم مذاکره کننده موجب تضعيف اين تيم مي شود درحالي که اين سوال مطرح است که انتقاد مخالفان تيم مذاکره کننده به چه دليل است آيا به خاطر عبور آقاي ظريف از خطوط قرمزاست .
نماينده مردم شادگان تاکيد کرد:درحالي که رهبري در ريز مذاکرات قرار دارند و مي دانند چه اتفاقاتي در حال انجام است اما برخي در داخل کشور ناخواسته در زمين دشمن بازي مي کنند و به زيان تيم مذاکره کننده عمل مي کنند .
وي ادامه داد:همانطور که مقام معظم رهبري تيم مذاکره کننده را تقويت مي کنند درحالي که ريز اطلاعات را نيز در اختيار دارند ديگران نيز بايد راستاي تقويت تيم مذاکره کننده گام بردارند .
تميمي گفت:متاسفانه همه به آقاي ظريف حمله مي کنند درحالي که از ريز مذاکرات خبر ندارند.

836 نمایش

نظر دادن