تاریخ انتشار: چهارشنبه, 08 بهمن 1393 ساعت 12:55

حادثه گلپایگان از ابتدای شرارت تا دار مکافات

ایرنا: حادثه تلخ و مجرمانه درگیری سارقان مسلح با ماموران انتظامی شهرستان گلپایگان که بامداد ششم دی ماه گذشته رخداد داد و مردم استان اصفهان و تمام کشور را متحیر و متاسف کرد، امروز هشتم بهمن 93 با اعدام آخرین مجرم این جنایت ، به نقطه پایان رسید.
 

* آغاز ماجر ا --

خمین ،ششم دی ساعت سه بامداد :

در هوای سرد صبحگاهی، ماموران ایست و بازرسی در وردی شهر خمین نزدیکی میدان بودجه این شهر به دو خودروی زانتیا و پژو پارس مشکوک و به آنان فرمان ایست دادند، اما این خودروها توجهی به اخطار پلیس نکرده و باسرعت بیشتری به مسیر خود ادامه داده و وارد شهر خمین شدند و ماموران پلیس نیز به تعقیب آنها پرداختند.

سارقان در یکی از خیابانهای شهر خمین توسط ماموران انتظامی و پلیس در محاصره قرار گرفتنند و تصور می شد که خود را تسلیم کنند اما در حرکتی سریع از خودروها پیاده شده به سمت تعقیب کننده گان شلیک و با رها کردن خودروها متواری شدند ، در این درگیری دو نیروی پلیس خمین زخمی و راهی بیمارستان شدند.

نیروهای انتطامی نیز از بامداد همان روز، تدابیر گسترده را برای یافتن سارقان متواری شده به اجرا گذاشتند و خروجی های شهر را تحت کنترل قرار دادند اما تا ساعت 17هیچ اثری از سارقان نیافتند.

* سارقان نزدیک به 14 ساعت بعد در گلپایگان بودند.

از قرار معلوم این سه سارق حدود 12 ساعت خود را در شهر خمین پنهان کردند و ساعت 5 عصر خود را به دو راهی گلپایگان در 10 کیلومتری شمال شرق خمین رساندند و به عنوان مسافر سوار یک سواری تیبا شدند .

* ساعت پنج عصر ، دوراهی خمین گیایگان:

سارقان به عنوان مسافر در دو راهی خمین گلپایگان انتظای می کشیدند که یک خوروی شخصی مربوط به یکی از اساتید دانشگاه گلپایگان از روی ترحم توقف کرده و سه سارق را سوار می کند ، نیم ساعت بعد در حوالی روستای سعید آباد واقعه خونبار گلپایگان رقم می خورد.

در عین حال مرکز فرماندهی و کنترل پلیس به تمامی مراکز ایست و بازرسی استان های اصفهان و مرکزی دستور اجرای طرح مهار می دهد.

* ایست بازرسی گلپایگان و درگیری خونبار :

پس از اینکه خودروی تیبای سفید رنگ به ایست بازرسی سعید آباد از توابع گلپایگان می رسد، ماموران در ایست بازرسی دستور توقف ماشین را می دهند ولی یکی از سرنشینان از راننده می خواهد که برود و توقف نکند و راننده به این موضوع شک می کند و بدون توجه به صحبت آنها خودرو را متوقف می کند و از ماشین پیاده می شود و به سمت مامور می رود.

مامور از راننده می خواهد که مدارک ماشین را نشان دهد و راننده پس از دادن مدارک به مامور، زمانی که مامور می خواهد مدارک را با پلاک ماشین چک کند، از راننده درباره سرنشینان خودرو سوال می کند و او می گوید که این سه نفر مسافرند و با من نسبتی ندارند.

در این هنگام مامور ایست و بازرسی سعید آباد در عقب خودرو سمت راننده را باز می کند و از مسافران می پرسد که از کجا آمده اند و آنها نیز پاسخ می دهند که خودرویمان خراب شده و در خمین درحال تعمیر است.

مامور از انها درخواست مدارک ماشین را می کند که می گویند در داخل ماشین جا مانده است.

مامور پلیس با توجه به اینکه مهاجمان ادعای سکونت در گلپایگان را می کنند، به آنها می گوید شما لهجه گلپایگانی ندارید و آنها نیز جواب می دهند ما دانشجوی آنجا هستیم.

مامور مشکوک شده و از یکی از سارقان می خواهد که پیاده شود اما آنها توجهی نمی کنند ، مامور مجددا از آنها می خواهد که پیاده شوند که در این حال یکی از سارقان اسلحه را رو به مامور گرفته و به طرف وی و همچنین راننده خودرو شلیک می کندکه در این درگیری چند مامور دیگر نیز زخمی می شوند.

پس از این تیراندازی، یکی از مهاجمان پشت رل تیبا می نشیند و فرار می کنند.



* کمین پلیس گلپایگان و شهادت پنج انسان بی گناه:

ماموران ایست و بازرسی سعید آباد پس از این حادثه مراتب را به فرماندهی انتظامی شهرستان گلپایگان اطلاع می دهند و پلیس انتظامی و راهنمایی و رانندگی گلپایگان با اجرای طرح مهار در حوالی میدان معلم این شهر به کمین مردان مسلح می نشینند تا از ورود آنها به شهر و ایجاد خطر برای مردم جلوگیری کنند.

مردان مسلح که عملیات مجرمانه آنها بسیار حرفه ای بود برای اینکه از سوی پلیس غافلگیر نشوند، در بین راه دانشجوی جوانی را گروگان گرفته و سوار خودروی خود می کنند و به راه خود به سمت گلپایگان ادامه می دهند.

* ورودی گلپایگان :

هوا کاملا تاریک شده و ماموران پلیس در ورودی شهر گلپایگان رفت و آمدها را تحت کنترل دارند، خودروی تیبا از راه رسیده و چیزی نمانده که سارقان مسلح در کمین پلیس گرفتار شوند اما در همان حال یکی از سارقان به محض مشاهده پلیس به سوی انها شلیک می کند که در نتیجه این اقدام چند مامور انتظامی به شهادت می رسند.

سارقان وقتی خود را تنگنا می بینند با شلیک گلوله به دست و پای گروگانشان، او را مجروح کرده ، از ماشین پیاده شده و ضمن بستن رگبار متواری می شوند.

هیچ کس پیش بینی نمی کرد که آنها دست به چنین کاری بزنند و از همان زمان بود که درگیری مسلحانه میان پلیس و مردان مسلح شروع شد.

در این درگیری سرهنگ محمد هاشمی جانشین فرماندهی انتظامی گلپایگان بلافاصله بهمراه تعدادی از پرسنل این نیرو در محل حاضر می شوند و پس از درگیری با ضاربان در میدان معلم و سپس این درگیری به یکی از فرعی های خیابان شهید ذنوبی کشیده می شود که در جریان این تعقیب و گریز سرهنگ ' محمد هاشمی ' و راننده وی ، سرباز وظیفه حسین صبوحی به شهادت رسیده و دو نفر دیگر از این ماموران زخمی می شوند.

در این درگیری با توجه به شلیک متقابل ماموران، یکی از ضاربان نیز کشته می شود.

افراد مسلح پس از شهادت و زخمی کردن ماموران ناجا، خودروی آنها را همراه خود می برند و به سمت شهرستان خوانسار متواری می شوند.

سارقان مسلح با خودروی نیروی انتظامی به سمت محدوده روستای وانشان متواری شده و ضمن رها کردن ماشین پلیس ، یک کامیون آمیکو یخچال دار را سرقت کرده و در نزدیکی روستای «دُر» در مسیر گلپایگان به اصفهان این کامیون را رها می کنند.

سارقان شرور در ادامه با حرکت به سمت روستای 'دُر ' پدر و پسری را که صاحب قهوه خانه ای در آنجا بودند با خودروی نیسان خودشان می برند .

** رد جنایت در جاده :

مردان جنایتکار که می دانستند پلیس در تعقیبشان است خودروی وانت سرقتی را نیز رها کردند تا بتوانند بی آنکه ردی از خودشان به جا بگذارند به فرار ادامه دهند. مأموران پلیس وقتی خودروی وانت را پیدا کردند با صحنه هولناکی روبه رو شدند، راننده وانت و پسر 17ساله او به ضرب گلوله به قتل رسیده بودند که جسد راننده داخل ماشین و جسد پسر او در کنار جاده افتاده بود.

از قرار معلوم ، در طول مسیر ابتدا 'علی زیبایی' صاحب قهوه خانه و پس از مسافتی نیز 'میلاد زیبایی' فرزند هفده ساله او را نیز به ضرب گلوله می کشند و خودرو را رها کرده و به فرارشان ادامه می دهند .

با پیدا شدن اجساد این پدر و پسر تعداد قربانیان مردان مسلح به پنج نفر می رسد .





** فرار ضاربان مسلح و تعقیب پلیس :

در ادامه با توجه به تاریکی هوا افراد مسلح جلوی یک کامیون را گرفته و در حین سوار شدن به کامیون، قصد انتقال جسد همراه خود (یکی از ضاربان) را نیز داشتند که راننده کامیون در این حین از فرصت و غفلت ضاربان استفاده کرده به سمت کوهستان فرار می کند.

پس از آن راننده کامیون مشاهده می کند که افراد مسلح جلوی یک خودروی سواری را گرفته و پس از پیاده کردن راننده آن با بجا گذاشتن جسد همراه خود به سمت روستای تیکن و دُر (جاده گلپایگان - اصفهان) تغییر مسیر می دهند.



** شناسایی ضاربان از روی جسد به جا مانده:

در ادامه پلیس با محاصره کامل منطقه غرب استان اصفهان از گلپایگان تا نجف آباد و در عین حال ظرف چند ساعت مشخصات کشته شده و همدستانش را با شناسایی جسد ضارب کشته شده در اطراف اصفهان و موفق به کسب سرنخ هایی از مجرمان شدند.



** کشف محل سکونت مجرمان خشن و عملیات دستگیری:

پس از گذشت حدود پنج روز از این حادثه با اقدامات اطلاعاتی ماموران پلیس استان مخفیگاه گردانندگان این تیم مسلحانه که سه برادر بودند ، در فولادشهر در غرب اصفهان شناسایی شد.

در ساعت 23 شب جمعه، مأموران با برنامه ریزی و اجرای عملیاتی حساب شده ،بصورت هماهنگ و منسجم وارد مخفیگاه متهمان شده و عملیات را اجرا می کنند.

در این عملیات یکی از برادران سارق که هشت سال سابقه سرقت دارد اقدام به شلیک 400 فشنگ و سه نارنجک به سمت مأموران کرده اما سرانجام به هلاکت رسیده و برادر دیگرش نیز دستگیر می شود.

در بازرسی از مخفیگاه متهمان، سه تفنگ کلاشنیکف، بیش از یک هزار فشنگ و سه نارنجک جنگی کشف می شود.



**اقرار تنها دستگیر شده پرونده و کشف دهها جنایت:

متهم دستگیر شده حادثه خونین گلپایگان علاوه بر اقرار به همکاری با دو برادر خود در درگیری مسلحانه با پلیس در شهرهای خمین و گلپایگان به 10 قتل و سرقت های مسلحانه بسیاری اعتراف کرد.

'منصور' اعتراف کرد: افزون بر درگیری در شهرهای خمین و گلپایگان، سرقت های مسلحانه ای در شهرهای اصفهان، زرین شهر، مبارکه، ورنامخواست، شهرکرد و لردگان با همکاری برادران خود انجام داده است.

در این درگیری مسلحانه بجز شلیک های مستقیم ، سه نارنجک نیز به سمت مأموران نوپو پرتاب شد که باعث زخمی شدن چهار مأمور شد ولی جراحت آنها سطحی بوده و به طور سرپایی درمان شدند.

سرهنگ حسین حسین زاده جانشین فرماندهی انتظامی استان اصفهان در تشریح حادثه گفت: اعضای این باند که سه برادر بودند از سال 84 سرقت های مسلحانه خود را آغاز کرده و در جریان سرقت های خود بسیار خشن عمل کرده و براحتی به سوی مردم تیراندازی می کردند، طوری که علاوه بر پنج شهید تیراندازی گلپایگان، آنها در سرقت های دیگر خود مرتکب قتل پنج شهروند و مجروحیت و نقص عضو 11 نفر دیگر شده بودند.

وی افزود: این سارقان در صحنه جرم بسیار تندخو و در صحنه زندگی بسیار آرام و مودب بودند، طوری که اطرافیان آنها هیچ گاه متوجه جرایم آنها نشدند. سارقی که در عملیات بامداد جمعه دستگیر شد، با معدل 19 در رشته حقوق مدرک کارشناسی خود را گرفته بود و فردی زیرک و باهوش است.

جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به اعترافات افزود: در عملیات بامداد جمعه، سه نارنجک، چهار قبضه سلاح کلاشینکف و حدود هزار تیر از مخفیگاه متهمان کشف شد.

' سردار حسین اشتری' جانشین فرمانده انتظامی ناجا نیز پیش از این گفته بود: بر اساس اعترافات فرد دستگیر شده، این تیم اقدامات مجرمانه خود را از سال 84 آغاز کرده و سرقت حدود 50 کیلوگرم طلا از طلافروشی های شهرستان های مختلف از جمله لردگان، زرین شهر، مبارکه، برخوار و خوراسگان در کارنامه جرایم آنها وجود دارد.

'منصور' عضو دستگیر شده گروه که بنا بر گفته استاندار اصفهان دارای لیسانس حقوق می باشد مغز متفکر گروه و طراح سرقت ها بوده است.

بر اساس اعترافات منصور، سه برادر سال 86 به یک جواهرفروشی در مبارکه با پوشش مامور انتظامی دستبرد زده و در جریان این سرقت یکی از طلافروشان را کشته و چهار نفر دیگر را با شلیک گلوله مجروح کردند.

آنها همچنین اسفند سال 89 به یک طلافروشی در برخوار اصفهان دستبرد زده و پس از قتل مرد طلافروش و مجروح کردن دو عابر، طلاها را سرقت کرده و از محل گریختند.

سه برادر آذر 91 هم به یک طلافروشی در فلکه مرکزی زرین شهر دستبرد زده و با شلیک تیر به پای مرد طلافروش و تیراندازی هوایی باعث ایجاد وحشت شده و پس از سرقت طلاهای موجود در مغازه با یک خودروی آردی از محل فرار کردند.سارقان خشن چند روز بعد هم در جریان دستبرد به یک طلافروشی در مبارکه هنگام غروب مرد طلافروش را کشته و از محل متواری شدند.

تبهکاران در سرقت بعدی خود از اصفهان خارج شده و به شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری رفته و مرداد سال گذشته با دستبرد به یک طلافروشی در این شهر، صاحب مغازه را مجروح کرده و یک عابر را کشتند.

دزدان مسلح پس از سرقت حدود 700 میلیون تومان طلا از محل گریخته بودند . اعضای این باند در جریان دستبرد به یک طلافروشی در شهرکرد هم پس از سرقت طلا مرتکب قتل مرد طلافروش شدند.

جانشین فرمانده پلیس استان اصفهان بر اینکه اعضای این باند دارای سوابق زیادی در زمینه سرقت هستند تأکید کرد و ادامه داد: این باند سرقت های مسلحانه دیگری نیز درسطح کشور انجام داده بودند که با بازجویی از منصور زوایای پنهان شان نیز روشن خواهد شد.



** سرانجام حادثه

امروز صبح هشتم بهمن 93، با حکم قطعی دستگاه قضایی ، سردسته و آخرین بازمانده باند سارقان مسلح که به همراه دو برادر معدوم خود باعث به شهادت رسیدن سه نفر از ماموران نیروی انتظامی و دو نفر از شهروندان شهرستان گلپایگان شده بود پس از قرائت حکم دادستان اصفهان در محل وقوع جنایت به دار مجازات آویخته شد.

سردار 'عبدالرضا آقاخانی' فرمانده انتظامی استان اصفهان با اعلام این خبر به خبرنگاران گفت: نهایت تحقیقات از فعالیت مجرمانه این باند از سال 79 در سطح استانهای مختلف کشور حکایت دارد که در این راستا بیش از 9 سرفت مسلحانه و قتل 12 نفر و مجروح کردن بیش از 22 نفر از مردم و ماموران انتظامی و سرقت بیش از 23 دستگاه خودرو در پرونده مجرمانه این شبکه مافیایی سارقان مسلح ثبت شده است.

1223 نمایش

نظر دادن