تاریخ انتشار: چهارشنبه, 08 بهمن 1393 ساعت 10:10

واکنش «خبرگزاری فارس» به مچ گری «روزنامه آرمان»

به گزارش آخرین نیوز، خبرگزاری فارس در واکنش به گزارش روزنامه ی آرمان درباره ی وزیر بهداشت، نوشت:
از گردانندگان محترم روزنامه منسوب به خاندان آیت الله هاشمی می خواهیم که حداقل ظاهر ادعای خود در حمایت از دولت آقای روحانی را حفظ نموده و با انتشار شایعه حمایت اصولگرایان از کاندیداتوری وزیر بهداشت در انتخابات ریاست جمهوری 96 موجب بروز سوء تفاهم و شکاف در بدنه دولت نشوند.
 
یکی از روزنامه های حامی خاندان آیت الله هاشمی رفسنجانی، در شماره امروز خود با درج کاریکاتوری از دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مدعی « حمایت معنادار رسانه های اصولگرا از دکتر هاشمی» شده و این سئوال را مطرح کرده است که «آیا هاشمی (وزیر بهداشت) به فکر ریاست جمهوری است؟»
 
روزنامه «آرمان امروز»در بخشی از گزارش خود نوشته است:« رویکرد خبرگزاری های اصولگرا مثل فارس و تسنیم نوعی استقبال از این موضوع (کاندیدا شدن وزیر بهداشت در انتخابات آینده ریاست جمهوری) را نشان می دهد و اینکه ظاهراً آنها می خواهند با ترغیب و تشویق این مسئله را حساب شده جلوه دهند تا در نبود گزینه جدی برای رقابت با دکتر روحانی، از وزیر برگزیده او حمایت کنند.»
 
این روزنامه در بخش دیگری از گزارش خود، با لیست کردن فعالیت های مختلف وزیر بهداشت نوشته است: «قاضی زاده هاشمی می خواهد رئیس جمهور شود؛ تکذیب شود یا نشود اما برخی مراودات و روش های خبری وی این شائبه را در ذهن متبادر می کند که نکند هدفی بالاتر از وظایف وزارتی مدنظر دارد. چه آن زمان که موضع سیاسی خود را در ابهام قرار می دهد چه زمانی که می داند برای بهتر دیده شدن چه باید کرد و به کجا باید رفت؟»
 
طبیعتاً پاسخ به ادعاهای مطرح شده توسط این روزنامه نزدیک به آیت الله هاشمی درباره وزیر محترم بهداشت، بر عهده ابواب جمعی این وزارتخانه و نیز دستگاه اطلاع رسانی دولت است؛ هرچند «نیت خوانی سیاسی» درباره  مسئول یک وزارتخانه غیرسیاسی و ادعای «کاندیدا شدن وزیر بهداشت با ترغیب و تشویق رسانه های اصولگرا» توهینی  غیرحرفه ای و غیراخلاقی به نظر می رسد و حاوی اهانتی ضمنی به رئیس جمهور نیز هست که توجه و تدبیر و اشراف بر دولت خویش را نداشته و نمی داند که وزرای او در حال طراحی برنامه رقابت با وی در انتخابات آینده هستند!
 
خبرگزاری فارس نیز اصولاً تمایلی به پاسخگویی و واکنش در قبال شایعات و خبرسازی های برخی رسانه ها، که موجب بازماندن از رسالت های اصلی است، ندارد اما با توجه به نقش آفرینی موثر آیت الله هاشمی و خاندان ایشان در چینش و آرایش یک جریان سیاسی و از آنجا که در فضای سیاسی کشور، روزنامه «آرمان امروز» به عنوان تریبون آیت الله هاشمی و خانواده به شمار می آید و نیز احتمال بروز سوء تفاهم در دولت محترم نسبت به رسانه های اصولگرا به واسطه درج چنین خبرهایی در روزنامه  آیت الله هاشمی، خبرگزاری فارس ضروری می داند تا در خصوص ادعای مطرح شده در روزنامه فوق الذکر، نکاتی را یادآور شود.
 
حقیقت این است که آنچه این روزنامه محترم به فارس نسبت داده، از جنس «قیاس به نفس» است. ظاهراً برخی رسانه ها که همه چیز را با عینک سیاه و سفید سیاسی می بینند و می سنجند و چنان گرفتار قبیله گرایی سیاسی هستند که ملاک حق و باطل برای آنان، صرفاً دوری و نزدیکی به باند سیاسی متبوعشان است، سایرین و موضع و رفتار آنها را با توهمات خویش، قیاس می کنند.
 
 حقیقت این است که خبرگزاری فارس به عنوان یک رسانه پرمخاطب و عمومی مردمی، خود را متعلق به یک حزب و جریان سیاسی ندانسته و اهداف و سیاست های کلان خود را در تراز انقلاب و منویات ولایت تعریف کرده است. اصولگرایی را نیز نه به عنوان یک حزب و جناح بلکه به منزله یک گفتمان تلقی می کند که شاخصه های آن طی سال های متمادی توسط مقام معظم رهبری تبیین و تشریح شده است. فلذا در برخورد با پدیده ها و رخدادهای سیاسی آنچه برای این رسانه حائز اهمیت است، نه اشخاص و جریان ها و گروه ها، که اصول و شاخص های اعتقادی و انقلابی است.
 
یک مثال روشن که طی روزهای اخیر بازتاب گسترده خبری داشته،نحوه مواجهه خبرگزاری فارس - و رسانه های اصولگرایی چون آن - با پرونده آقای رحیمی معاون اول رئیس جمهور سابق است. هیچ کس نمی تواند کتمان نماید که فارس و سایر رسانه های اصولگرای گفتمانی، از همان سال هایی که آقای رحیمی وارد دولت شد و سپس بر کرسی معاون اولی تکیه زد، به صریح ترین وجهی، اتهامات اقتصادی وی را یادآور شده و خواستار برخورد جدی دستگاه قضایی با این پرونده فساد اقتصادی شدند. در این مسیر، خبرگزاری فارس هیچ گاه چرتکه سیاسی به دست نگرفت که آیا ایستادگی در برابر روند فسادآلود آقای رحیمی و اطرافیانش هزینه یا منافع سیاسی دارد و یا به نفع یا ضرر یک قبیله سیاسی هست یا نیست. فارس- نظیر سایر فعالان سیاسی و رسانه ای انقلابی - بر سر اصول خود معامله نکرد و البته از جانب اعوان و انصار آقای رحیمی مورد تهدید و ایذای حقوقی نیز قرار گرفت و هزینه هایی را نیز متحمل شد. این در حالی بود که در همان مقطع برخی رسانه های مدعی اصلاح طلبی که امروز پرسروصدا وارد ماجرای رحیمی شده اند، از یک مقام دولتی نزدیک به وی، حق السکوت می گرفتند و با دریافت چند کارت هدیه، درباره مفاسد رحیمی و باندش، زبان در کام و قلم در نیام کشیده بودند.
 
اما در وجه ایجابی، حقیقت این است که هر جریان و رسانه انقلابی و مردمی اگر واقعاً خود را مقید به اصول و متصف به صفت اصولگرایی می داند، نباید چشم بر حقایق ببندد و خدمات و زحمات افراد را، در هر گروه سیاسی که تعریف شوند، نادیده بگیرد. در دولت قبل- با وجود همه انتقادات و حضور افرادی نظیر رحیمی، مشایی و بقایی و ... - دولتمردان خدوم، پرتلاش و متعهدی بودند که فارغ از شذوذات دولت، دل در گروه ولایت، ملت و خدمت داشتند و به همین دلیل خبرگزاری فارس خدمات آن ها را ارج نهاده و به عنوان یک مسئولیت حرفه ای، فعالیت های آنها در مسیر رشد و اعتلای کشور و خدمت به محرومین را اطلاع رسانی می کرد.
 
در دولت کنونی نیز در کنار انتقاداتی که با شاغول شاخص های اصولگرایانه نسبت به برخی افراد و اقدامات و مواضع آنان وجود دارد و خبرگزاری فارس با صراحت این انتقادات را به عنوان یک مسئولیت حرفه ای و اعتقادی مطرح می کند، بسیاری از اقدامات دولتمردان در حوزه ها و بخش های مختلف، ارزنده و قابل تقدیر است که به طور طبیعی درباره آنها اطلاع رسانی شده و ضریب داده می شود.
 
مخاطبان عزیزی که به صورت روزانه و مداوم اخبار خبرگزاری فارس را در حوزه های مختلف دنبال می کنند، انصاف می دهند که بخش گسترده ای از اخبار این خبرگزاری به اطلاع رسانی درباره فعالیت های دستگاه ها، نهادها و مراکز مختلف اختصاص دارد که بخش عمده ای از آنها دولتی به شمار می آیند. اگرچه متاسفانه برخی افراد با نگاه های سیاسی تلاش کرده و می کنند که این فعالیت های خبری مثبت درباره اقدامات دولت را نادیده گرفته و با بزرگنمایی انتقادات، سوء تفاهم هایی را ایجاد نمایند اما این مسائل موجب آن نمی شود تا فارس از رسالت خبری خود غافل شده و یا خدای ناکرده به دامن تغافل و غرض ورزی بیفتد.
 
در میان دستگاه های مختلف دولتی، وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دو منظر برای رسانه ای چون فارس حائز اهمیت است: اولاً این وزارتخانه به واسطه خدمات گسترده و سطح تماس وسیعی که با آحاد جامعه دارد، اخبار مرتبط با آن واجد «ارزش خبری دربرگیری» بوده و هر رسانه خبری فارغ از نگاه سیاسی بر اساس اصول حرفه ای خود را موظف می بیند که اخبار این وزارتخانه و از جمله شخص وزیر بهداشت را پوشش دهد.
 
ثانیاً همانند چند وزیر اخیر وزارتخانه بهداشت و درمان که خوشبختانه همگی در زمره پرتلاش ترین وزرای کابینه های نهم و دهم بوده اند، وزیر  بهداشت دولت یازدهم یعنی دکتر قاضی زاده هاشمی نیز فارغ از گرایش و پیشینه سیاسی، دارای سوابق علمی و تخصصی روشن بوده و به اذعان و اعتراف بسیاری از صاحب نظران و حتی اکثریت مردم، در زمره پرتلاش ترین، پرتحرک ترین و البته موفق ترین وزرای دولت آقای روحانی به شمار می آید. در حالی که برخی وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی دیگر - که اهمیت آنها در حوزه خدمات عمومی کم نیست - فاقد یک برنامه روشن و هدفمند بوده و حتی بعضاً شعار روشنی برای تحقق مسئولیت ها و وظایف خود ندارند، دکتر هاشمی از بدو تصدی مسئولیت، با ارائه برنامه تحول نظام سلامت ، اقدامات فراوانی را در حوزه تخصصی وزارت خانه خود به انجام رسانده که هر فرد و رسانه منصفی نمی تواند چشم بر این اقدامات و فعالیت ها و تحرکات ببندد.
 
البته برنامه و فعالیت های وزیر بهداشت مطلق نیست و بسیاری از صاحبنظران و سرشناسان حوزه بهداشت و درمان - از طیف های مختلف سیاسی و موافق و منتقد دولت -  نسبت به تمام یا بخش هایی از این برنامه ها انتقاد دارند. خبرگزاری فارس نیز در مقاطع مختلف این نگاه های انتقادی را نیز پوشش داده و بعضاً در قالب گزارش هایی به نقد منصفانه برنامه های آقای هاشمی پرداخته به گونه ای که در برخی موارد موجب گله گذاری شده است که آخرین آن، انتشار بیانیه روابط عمومی وزارت بهداشت در سایت دولت مبنی بر اعتراض و ناراحتی وزیر بهداشت از یک خبر فارس یود.
 
اما اصول اخلاقی و حرفه ای ایجاب می کند که رسانه ای چون خبرگزاری فارس، فارغ از نگاه های تنگ سیاسی و خط کشی های جناحی، یک واقعیت بزرگ را نادیده نگرفته و بلکه بر اساس مصالح نظام و خواست مردم به آن ضریب نیز بدهد و آن، همت، پشتکار و تلاش خادمانه ای است که وزیر محترم بهداشت و برخی همکاران وی، بدان متصف بوده و در قالب اقدامات و فعالیت های متعدد رخ می نمایاند و «فارس» در قالب اخبار و گزارش ها و مصاحبه های مختلف این اقدامات را اطلاع رسانی می کند.
 
 متاسفانه برخی همکاران ما در رسانه های سیاست زده و زنجیره ای بدون توجه به اصول اخلاقی و حرفه ای، سایرین را چون خود تصور نموده و گمان می کنند در پس هر سطر خبری که در رسانه های انقلابی و اصولگرا نوشته و منتشر می شود، هدفی سیاسی و حزبی نهفته است که به زعم آنها باید رمزگشایی شود. در حالی که رسانه های تراز انقلاب و متعهد به مردم هیچ مطلب و موضوع پنهانی نداشته، اهداف و خط مشی آنان کاملاً روشن است و برای پیشبرد اهداف انقلابی و اعتقادی نیز، نیازی به پنهان کاری و نمایش سیاسی ندارند و نظیر برخی رسانه های زنجیره ای نیستند که در دوران صدارت رحیمی و مرتضوی از آنها کارت هدیه و حق السکوت بگیرند و در روزگار محکومیت آنها، لگد به مرده بزنند!
 
خبرگزاری فارس از گردانندگان این روزنامه محترم منسوب به خاندان آیت الله هاشمی رفسنجانی می خواهد که «چشم ها را بشویند و جور دیگر ببینند» حداقل ظاهر ادعاهای خود در حمایت از دولت آقای دکتر روحانی را حفظ نموده و با انتشار چنین اخبار و گزارش های غیرحرفه ای و فاقد مبنایی موجب ایجاد شکاف در بدنه دولت - که احتمالاً موجب اصطکاک و فرسایش نیروها و احیاناً کاهش خدمات به مردم خواهد شد - نشوند. همچنین صاحبان اصلی این روزنامه که از هم اکنون در حال چینش نیروها و تعیین آرایش کاندیداها برای انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 هستند، نگران حمایت اصولگرایان از دکتر هاشمی یا سایر وزرای کابینه یازدهم در انتخابات آینده ریاست جمهوری نباشند چون ظاهراً در این جریان سیاسی آن قدر کاندیدای تراز ریاست جمهوری وجود دارد که افزودن مدعیان جدید به این همه کاندیدا شرط عقل نیست!
707 نمایش

نظر دادن