تاریخ انتشار: دوشنبه, 06 بهمن 1393 ساعت 20:20

علی جنتی: عقب‌نشینی نکرده‌ایم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بازدید از دبیرخانه جشنواره فیلم فجر درباره برخی مناقشات سینمایی توضیح داد.

به گزارش مهر، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از بازدید از دبیرخانه سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر درباره روند آغاز این جشنواره گفت: اینجا آمدم تا با فعالیت های انجام شده در جشنواره سی و سوم فیلم فجر آشنایی بیشتری پیدا کنم و از دوستان برگزارکننده این جشنواره تقدیر کنم.

وی تاکید کرد: در جریان فیلم های در حال ساخت در سینمای ایران در سال 1393 قرار داشتم و فکر می کنم در مجموع وضع مناسب تری در سینمای ایران وجود دارد. این در حالی است که سال گذشته دو فیلم در جشنواره فیلم فجر وجود داشت که به دلیل نوع سرمایه گذاری و حمایت زیادی که شده بودند، فاصله زیادی با دیگر آثار این رویداد داشتند.

وی در عین حال با بیان اینکه فیلم های سینمایی این دوره از جشنواره سی و سوم از توازن برخوردار هستند، گفت: اغلب فیلم ها از منابع برابر دولتی به طور نسبی و متوازن در تولید بهره مند شده اند و از این رو است که سطح آثار این رویداد به هم نزدیک است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برخی حاشیه های جزیی نیز تصریح کرد: جشنواره بی حاشیه که امکان ندارد و احساس می کنم برخی نشسته اند و رصد می کنند تا نقطه ضعفی را یافته و حتی برخی نقاط قوت را نقطه ضعف گزارش کنند. این افراد پس از رای هیات انتخاب می گویند این ترکیب چنان است و وقتی داوری هم انجام می شود، همین حرف ها را می زنند.

وی با بیان اینکه چنین اظهار نظرهایی همواره درباره هیات انتخاب و داوران جشنواره ها وجود دارد، گفت: اظهارنظر درباره فیلم های جشنواره و ارائه برخی نقدها طبیعی است و ما از کسانی که نقد منصفانه به آثار حاضر در جشنواره دارند استقبال می کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ارائه بعضی اطلاعات غلط به برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: برخی با جوسازی تلاش کردند از طریق اطلاعات اشتباه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تحت فشار قرار دهند. در این میان عده ای گفتند وزارت ارشاد در برابر این فشارها عقب نشینی کرد، در صورتی که اینگونه نیست.

جنتی تاکید کرد: ما درباره فیلم ها بر اساس دیدگاه خودمان عمل می کنیم. تعدادی از آثار سینمایی، بخش های قابل اصلاح دارند و ما نباید کاری کنیم فعالیت های مثبت انجام شده در فضای سینما، تحت الشعاع این امر قرار گیرد.

وی با اشاره به فیلم «قصه ها» یادآور شد: برخی فیلم «قصه ها» را سیاه نمایی دانستند در صورتی که یک اثر سینمایی باید واقعیت اجتماع را مطرح کرده و اگر فیلمساز واقعیت ها را مطرح نکند پس چه باید انجام شود؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تلاش کردیم فضا برای فعالیت فیلمسازان و هنرمندان در دولت تدبیر و امید باز شود تا فیلمسازان اعتقاداتشان را بیان کنند، تاکید کرد: یک فیلمساز دو سال هزینه مادی و معنوی برای تولید اثری صرف کرده و قطعا عدم نمایش این اثر برای ما نیز دشوار است. در واقع این فضای مثبت ایجاد شده، از اعتمادی است که به هنرمند شده است.

جنتی ادامه داد: دوستان فیلمساز باید فضای کلی جامعه را در نظر بگیرند و امیدواریم حاشیه زیادی نداشته باشیم.

وی سپس با اشاره به اسامی هیات های انتخاب و داوران این دوره از جشنواره گفت: با شناخت اجمالی که از سروران گرامی هیات انتخاب و داوری دارم، باید بگویم که هیات انتخاب کارآمدی داشتیم و من از تلاش آنها تشکر می کنم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به برگزاری بخش «هنر و تجربه» اشاره و اظهار کرد: این بخش اتفاق جدیدی در سینمای ایران است و امیدوارم در ادوار مختلف ادامه پیدا کند.

علی جنتی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اهمیت جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: دهه فجر، دهه انقلاب است از این رو نیازمند ایجاد فضایی شاد در این دهه هستیم تا مردم به سینماها بیایند و چهره جامعه از حالت افسردگی خارج شود.

وی افزود: این رویداد فرهنگی هنری، اتفاق مهمی است و قطعا بخشی از برگزیدگان این جشنواره به جشنواره های بین المللی نیز خواهند رفت. سینمای ایران در بخش بین الملل حرف های بسیاری برای گفتن دارد. کارهای خوبی نیز در این عرصه انجام شده است و استعدادهای شگرفی در سینمای ایران در حال بروز و ظهور هستند که امیدواریم تداوم داشته باشد.

جنتی با اشاره به لزوم کاهش تصدی گری در حوزه سینما تصریح کرد: علاقه مندیم کمترین دخالت را در سینما داشته باشیم و کار را به اصناف و سینماگران واگذار کنیم چراکه در این شرایط رشد در سینما اتفاق می افتد. در حوزه های دیگر همچون کتاب نیز شرایط به همین نحو است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تاکید کرد: باید تلاش کنیم دغدغه ها را کم کنیم. چارچوب ها به عهده خود سینماگران گذاشته شده چراکه ذوق و استعداد در فضای آزاد می تواند بروز و ظهور داشته باشد.

736 نمایش

نظر دادن