تاریخ انتشار: دوشنبه, 06 بهمن 1393 ساعت 18:30

تاثیر حمله قنیطره بر مذاکرات ایران و 1+5

یک رسانه غربی با اشاره به حمله اخیر بالگردهای رژیم صهیونیستی به قنیطره و شهادت تعدادی از نیروهای حزب الله و یک سردار ایرانی، به تاثیر این حادثه بر مذاکرات هسته ای و روند رسیدن به توافق جامع پرداخت.

مهر: المانیتور در این تحلیل خود می نویسد: بدون شک حزب الله به این اقدام اسرائیل پاسخ می دهد اما این پاسخ چگونه و به چه شکلی خواهد بود؟

پیش بینی می شود که حزب الله به یکی از سه روش زیر حمله اسرائیل به قنیطره را پاسخ بدهد.

نخست آنکه حزب الله پاسخی فوری به این حمله بدهد، دوم آنکه فعلا پاسخی نداده و سکوت کند که همین امر موجب بروز واکنش و تحلیل مختلفی در مورد پاسخ احتمالی حزب الله می شود، سوم آنکه حزب الله در زمان و مکانی که خود آن را تعیین می کند پاسخ اسرائیل را می دهد.

هر سه این موارد موجب می شوند که شاهد افزایش تنش و حساسیت در مرزهای اسرائیل باشیم از همین رو متحدان تل آویو دست به کار خواهند شد تا آرامش را به مرزهای اسرائیل برگردانند.

هر چند راه های متفاوتی برای این کار وجود دارد اما به نظر می رسد می توان از ایران در این راه کمک گرفت از همین رو حادثه قنیطره می تواند به عنوان یک «کاتالیزور» (تسهیل کننده) در مذاکرات ایران و 1+5 باشد.

همپیمانان اسرائیل از ایران می خواهند که با توجه به نفوذ خود بر حزب الله، از اقدامات تلافی جویانه مقاومت در واکنش به حمله اسرائیل به قنیطره جلوگیری کند و مطمئنا اگر چنین موضوعی در مذاکرات مطرح شود ایران نیز در عوض خواستار دریافت امتیازی از جانب همپیمانان اسرائیل خواهد شد.

بر همین اساس پیشرفت در مذاکرات هسته ای و تسهیل رسیدن به توافق جامع می تواند مورد و امتیازی باشد که کشورهای 1+5 در قبال خودداری حزب الله از واکنش به اقدام تل آویو، در مذاکرات به ایران می دهند.

958 نمایش

نظر دادن