تاریخ انتشار: دوشنبه, 06 بهمن 1393 ساعت 17:15

نرخ کرايه ها در تهران از چه روزي افزايش مي يابد؟

با نزديک شدن به ايام پاياني سال دوباره موضوع افزايش کرايه ها بر سر زبانهاست.

به گزارش آريا، هر ساله در ايام پاياني سال موضوع افزايش نرخ کرايه هاي حمل و نقل عمومي در تهران در شوراي شهر مورد بحث بودهو به تبع ان در محافل مختلف و در ميان مردم نيز موضع به بحث تبديل مي شودو بالاخره پس از مدتي افزايش نرخ کرايه ها با کش و قوس هاي ميان شوراي شهر و فرمانداري و رانندگان و مردم اضافه مي شود و اين موضوه نيز از تب و تاب مي افتد.

افزايش کرايه ها از پيشنهاد تا اجرا
در اين راستا چندي قبل ابوالفضل قناعتي سخنگوي کميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران از پيشنهاد اين کميسيون براي افزايش 15 تا 17 درصدي کرايه تاکسي، اتوبوس و افزايش 10 درصدي بليت مترو در سال 94 خبر داده و گفته بود که در جلسه اعضاي کميسيون حمل و نقل شوراي شهر پايتخت که به منظور بررسي لايحه پيشنهادي شهرداري مبني بر افزايش قيمت بليت مترو، اتوبوس و تاکسي برگزار شد ؛ عضاي اين کميسيون  پيشنهاد افزايش 15 تا حداکثر 17 درصدي قيمت تاکسي را به تصويب رساندند.
وي با بيان اينکه با توجه به تورم سال 94 و افزايش حقوق درنظر گرفته براي کارمندان و کارکنان، در نظر داشته‌ايم که حداقل قيمت‌ها را افزايش دهيم گفت:لايحه شهرداري مبني بر افزايش قيمت، سه برابر قيمت پيشنهادي کميسيون حمل و نقل بود که اعضاي اين کميسيون براي رعايت حال مردم و همچنين در نظر گرفتن وضعيت اقتصادي آنها پيشنهاد افزايش حداقلي قيمت‌ها را اعلام کردند.
وي همچنين براي اتوبوس‌هاي عمومي شهر تهران افزايش 15 درصدي و براي اتوبوس‌هاي خصوصي نيز افزايش 17 درصدي قيمت‌ها را اعلام کرده بود و  با بيان اينکه پيشنهاد افزايش 10 درصدي بليت مترو نيز از سوي اعضاي کميسيون حمل و نقل مطرح شد اظهار کرد:پيشنهاد شد که 15 تا 20 درصد به مجوز ورود به محدوده طرح ترافيک نيز اضافه شود.
وي اعلام کرده بود که اين ارقام پيشنهادي تنها از سوي کميسيون حمل و نقل بوده و بايد براي تاييد نهايي در صحن علني شوراي شهر به مذاکره گذاشته شود.

افزايش کرايه‌ تاکسي،اتوبوس و مترو تهران از ابتداي هفته آينده
اما چند روز بعد بود که عضو کميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران از افزايش قيمت کرايه‌ها از ابتداي هفته آينده خبر داد.
ابوالفضل قناعتي، با اشاره به اينکه افزايش قيمت کرايه‌ها پيش از آغاز سال مشخص و زمان اجراي اين افزايش نيز تعيين شده بود، اعلام کرد:‌براساس مصوبه شوراي شهر ابتداي ارديبهشت زمان تعيين شده براي اعمال افزايش 25 درصدي قيمت تاکسي‌ها بود اما به دليل درخواست دولت از شوراي شهر به منظور دست نگه داشتن تا اجراي فاز دوم هدفمندکردن يارانه‌ها منتظر مانديم.
اما وي تاکيد کرد که با توجه به اينکه پايان هفته جاري به عنوان زمان اعلام شده براي تعيين قيمت ساير حامل‌هاي انرژي از جمله بنزين، مشخص شده است، از ابتداي هفته آينده افزايش قيمت کرايه‌ها براساس قيمت‌هاي مشخص شده انجام مي‌شود.
قناعتي گفته که  دولت قصد ندارد نرخ بنزين را زياد بالا ببرد و علاوه بر اين؛ با توجه به اينکه 70 درصد تاکسي‌ها دوگانه‌سوز هستند اجراي افزايش 25 درصدي قيمت کرايه تاکسي‌ها چندان با مشکلي مواجه نخواهد بود، اما در خصوص اتوبوس و مترو بايد مسائل مختلف مدنظر قرار گيرد.مترو برق زيادي مصرف مي‌کند و دولت بايد با توجه به قيمت مشخص شده در خصوص برق کمک‌هاي لازم را انجام دهد. اين در حالي است که بايد براي گازوئيل اتوبوس‌ها نيز کمک‌هاي لازم انجام شود تا در اين زمينه به مشکل نخوريم هرچند دولت قول مساعد داده تا کمک‌هاي لازم را در اين زمينه انجام دهد.اين در حالي است که بنزين ماشين‌هاي شخصي در ماه اخير شارژ نشده اما بنزين تاکسي‌ها شارژ شده و اين نشان‌دهنده توجه دولت به اين موضوع است.
عضو کميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران با تاکيد بر اينکه پيش‌بيني مي‌کنيم در کنار افزايش قيمت کرايه‌ها و اجراي هدفمندکردن يارانه‌ها دولت کمک‌هاي لازم را در اين زمينه انجام دهد، گفت:‌در صورتي که در اين زمينه کمک‌هاي مساعد از طرف دولت انجام شود افزايش قيمت کرايه‌ها با عدد مصوب مديريت شده و از ابتداي هفته آينده قابليت اجرا دارد.

گزارشي از افزايش غيرمجاز قيمت کرايه‌ها در سطح شهر نداشته‌ايم
از سوي ديگر محسن پيرهادي -عضو کميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر تهران نيز  در مورد برخورد با افزايش قيمت کرايه تاکسي‌ها تا پيش از زمان اجرايي شدن فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها اظهار کرد:‌تاکنون گزارشي از افزايش غيرمجاز قيمت کرايه‌ها در سطح شهر نداشته‌ايم.اما ‌آنچه مشخص است افزايش يافتن قيمت‌ها در تمام زمينه‌ها و حتي حقوق کارمندان دولت است، اما اين افزايش قيمت‌ها در مورد تاکسي‌ها و حمل‌ونقل عمومي انجام نشده و به اين علت که نمي‌توانيم دو بار افزايش قيمت‌ها را اعمال کنيم بايد منتظر اجراي هدفمندي يارانه‌ها بمانيم.

افزايش 15 درصدي نرخ کرايه ها
از طرفي چمران ، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران  روز گذشته از افزايش 15 درصدي قيمت بليت مترو در سال آينده خبر داد و  با بيان اينکه بليت اعتباري مترو در سال آينده 50 تومان افزايش مي يابد، اعلام کرد که در سال آينده بليت هاي تک سفره از 500 تومان به 600 تومان افزايش مي يابد و بليت هاي دو سفره نيز هزار تومان مي شود.وي با بيان اينکه هزار و 570  تومان قيمت محاسبه شده براي يک سفر متروست، گفت:اين مبلغ فقط براي هزينه هاي نگهداري مترو است که مسافر کمتر از يک ششم آن را پرداخت مي کند.

افزايش 17درصدي نرخ تاکسي
چمران درباره کرايه تاکسي ها نيز مي گويد:ب ر اساس نرخ تورم،  به کرايه تاکسي در سال آينده 17 درصد اضافه مي شود.

افزايش 20 درصدي کرايه اتوبوس ها
وي درباره قيمت کرايه اتوبوس گفت:در جلسه امروز شورا تصويب شد  کرايه اتوبوس ها در سال آينده 20 درصد افزايش يابد و براي اتوبوس هاي خصوصي نيز تسهيلاتي را شرکت واحد بپردازد.
رئيس شوراي شهر درباره ورود به محدوده طرح ترافيک، افزود:سهميه جانبازان ، خانواده شهدا ، خبرنگاران و معلولان 25 درصد اضافه و سهميه ساير اقشار نيز در مقايسه با سال گذشته 30 درصد افزوده شد.

طرح ترافيک براي کاميون ها ماهيانه 40 هراز تومان
چمران گفت:پيشتر طرح ترافيک براي کاميون ها ماهيانه به فروش مي رسيد که قرار شد به علت آلودگي زياد کاميون ها به صورت روزانه طرح ترافيک به آنان فروخته شود که رقم آن 40 هزار تومان به تصويب رسيد.

از طرفي معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران نيز درباره نرخ هاي جديد ناوگان حمل و نقل عمومياعلام کرده است: قيمت تمام شده جابجايي يک مسافر ارتباطي به نظام نرخ گذاري ندارد. آنچه که مورد تأييد وزارت کشور بود، يک سوم را مردم، يک سوم را شهرداري و يک سوم آن را دولت بپردازد، اما سهم مردم و دولت در حمل و نقل عمومي به جز بخش هاي خصوصي مانند تاکسي ها تقريباً 10 درصد است و حدود 80 درصد را شهرداري تهران پرداخت مي‌کند.

البته به گفته وي اين مصوبه تکرار همان رويه هاي قبلي بود اما اميدواريم در اعلام افزايش و ر.ند اجراي ان ماجراي سالهاي قبل تکرار نشود و در زمان مشخص افزايش نرخ صورت گيرد تا از سوي مردم اعتراضي صورت نپذيرد.

869 نمایش

نظر دادن