تاریخ انتشار: دوشنبه, 06 بهمن 1393 ساعت 16:20

اولین مناظره هسته‌ای در تلویزیون

یازده سال پس از شروع موضوع پرونده هسته ای ایران و در شرایطی که در سال‌های گذشته، مذاکرات هسته‌ای همواره موضوعی فرا‌تر از بحث‌های رسانه‌ای داخلی دانسته می‌شد، شبکه اول سیما برای اولین بار مذاکرات هسته ای را در مناظره زاکانی و خرازی به بحث گذاشت.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از جام جم، سرانجام موضوع پرونده هسته‌ای ایران و مذاکرات با ۵+۱ به موضوع ‌مناظره تلویزیونی تبدیل شد. سیدمحمدصادق خرازی، دیپلمات باسابقه و علیرضا زاکانی نماینده تهران در برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیما با موضوع مذاکرات هسته‌ای مناظره کردند.

علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران در این برنامه که اولین حضور منتقدان مذاکرات در سیما از زمان آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای در دولت روحانی بود گفت: پرونده هسته‌ای ایران سیاسی بوده و فنی نیست.

دلیل این موضوع این است که سال ۸۷ آژانس انرژی اتمی سوالاتی در ۶ فصل تنظیم کرد و ایران نیز ظرف هفت ماه به این پرسش‌ها پاسخ داد و البرادعی اعلام کرد که پاسخ‌های ایران در مباحث هسته‌ای قانع‌کننده بوده و شورای حکام نیز در گزارش خود تائید کرد که ایران از چارچوب‌های صلح‌آمیز تخطی نکرده، اما چهار روز بعد شورای امنیت علیه ایران قطعنامه صادر کرد و در آن زمان سولانا درباره این قطعنامه به آقای جلیلی گفته بود که رویارویی با پرونده هسته‌ای ایران سیاسی است و قطعنامه دوم را برای مجلس هشتم صادر کردیم.

وی گفت: سفارت آمریکا در امارات نیز اعلام کرده بود که ما به ایران فشار می‌آوریم تا مردم ایران متوجه باشند باید به دامن برخی جریانات سیاسی پناه ببرند تا از دست ما خلاصی پیدا کنند و در این تحریم‌ها و فشارها مردم باید دست به دامن یک جریان و گروه خاص شوند.

نماینده تهران در مجلس با بیان این‌که ما در زمان گذشته دائما مورد شماتت غربی‌ها قرار می‌گرفتیم، گفت: دلیل این موضوع به خاطر ارائه اطلاعات غلط از سوی منافقین و همچنین نشان دادن چراغ سبز از داخل کشور به آنها بود و کسانی که در مجلس ششم نماینده ملت بودند آن قدر که بر سر ملت ایران فریاد می‌کشیدند، حاضر به بلند کردن صدای خود روی بیگانگان نبودند.

زاکانی با اشاره به انجام مذاکرات هسته‌ای در زمان سعید جلیلی گفت: زمان آقایان جلیلی، روحانی و لاریجانی، روند پرونده هسته‌ای ایران ثابت بوده و در مسیر مذاکرات جدی قرار داشته، ضمن این‌که آقای جلیلی ۹ دور مذاکرات هسته‌ای انجام داد و مهم‌ترین مذاکرات ما در سال‌های ۸۶ تا ۹۲ صورت گرفت.

وی ادامه داد: زمانی که ما با سه کشور اروپایی وارد مذاکره شدیم، می‌توانستیم از گسل میان اروپا و آمریکا استفاده کنیم و زمانی که چین و روسیه به کشورهای مذاکره‌کننده اضافه شدند می‌توانستیم با مهره این دو کشور زمان بگیریم.

نماینده تهران در مجلس با اشاره به درخواست آمریکا برای انجام مذاکرات با ایران، گفت: آمریکا سال ۸۷ از ما درخواست ملاقات رودررو کرد و این درخواست در استانبول مطرح شد و همان جا آقای جلیلی مطرح کرد ما به آمریکا گفتیم که چه چیزی به ما خواهد داد؛ بزرگ‌ترین اشتباه ما درمذاکرات این بود که از گسل اختلافات دولت‌ها و کشورها در بحث مذاکرات هسته‌ای استفاده نکردیم و با دشمن‌ترین کشور خود یعنی آمریکا وارد مذاکره شدیم.

1044 نمایش

نظر دادن