تاریخ انتشار: دوشنبه, 06 بهمن 1393 ساعت 10:48

ابهام‌هايي در آگهي مزايده استقلال و پرسپوليس

مهر/ انتشار آگهي مزايده واگذاري استقلال و پرسپوليس در روزنامه‌ها علاوه بر آنکه از عزم سازمان خصوصي‌سازي براي واگذاري اين دو باشگاه خبر داد ابهام‌هايي را هم ايجاد کرد.
همزمان با پيگيري خبرهاي تيم ملي ايران در استراليا، آگهي مزايده دو باشگاه استقلال و پرسپوليس در روزنامه هاي کثيرالانتشار اعلام شد تا واگذاري اين دو باشگاه روند سريعتر و جدي تري به خود بگيرد. با اين وجود اما درج اين آگهي بر ابهام‌هاي موجود در مورد اين دو باشگاه افزود چرا که مواردي در آن اعلام شده که جاي بحث و بررسي يا حداقل توضيح بيشتر دارد.
 
اول: سهامي خاص و سهامي عام
اولين نکته که به چشم مي آيد اين است که چرا باشگاه پرسپوليس سهامي عام اعلام شده اما باشگاه استقلال سهامي خاص است؟ تفاوت اين دو شرکت بسيار زياد است: به شرکت‌هايي که سهام آنها در دست عموم مردم باشد (۵۱% سهام به بالا) سهامي عام گفته مي‌شود. فقط شرکت‌هاي سهامي عام در بورس پذيرفته مي‌شوند.
به شرکت‌هايي که سهام آنها در اختيار عده‌اي خاص باشد، سهامي خاص گفته مي‌شود و شرکت سهامي عام براي تامين سرمايه اقدام به پذيره‌نويسي عمومي مي‌نمايد ولي شرکت سهامي خاص، حق مراجعه به عامه را ندارد.
- امکان صدور اوراق قرضه فقط براي شرکت‌هاي سهامي عام وجود دارد.
- سهام شرکت سهامي عام قابل عرضه در بازار بورس است ولي شرکت سهام خاص چنين اجازه‌اي ندارد.
حال پرسش اين است که مگر اين دو باشگاه تحت مالکيت وزارت ورزش نبوده اند؟ و آيا اينکه کنفدراسيون آسيا به همين موضوع ايراد گرفت که مجمع دو باشگاه نبايد يکي باشد دليلي بود براي جدايي استقلال از وزارت ورزش و پيوستن به وزارت اقتصاد و دارايي و اين تفاوت عظيم آيا از همينجا نشات مي گيرد؟ يعني استقلال را اشخاص مي توانند بخرند اما پرسپوليس بايد پذيره نويسي شود و مردم آن را بخرند؟
 
دوم: ساختمانها متعلق به اين دو باشگاه نيست
بحث دوم اينا ست که چندي پيش مجمع فدراسيون تشکيل جلسه داد و ساختمانهاي اين دو باشگاه را متعلق به فدراسيون فوتبال دانست. تا جايي که ما مي دانيم اين دو ساختمات در غرب تهران در زمان دادکان به اين دوباشگاه هبه شد و البته جهت جلوگيري از فروش آن سندش به نام اين دو باشگاه نشد. پس سند اين دو ساختمان به نام استقلال و پرسپوليس نيست و زماني که اين دو ساختمان سندش به نام سرخابي ها نيست چگونه آنها را واگذار مي کنند؟
 
سوم: فقط برند يا کل شرکت؟
در آگهي مزايده چند جا اسم شرکت روي اين دو باشگاه گذاشته شده است، اما وقتي به فروش جز به جز مي رسيم در آگهي، «برند و اسم» براي فروش گذاشته شده است!
اين يعني آنکه شرکت واگذار نمي شود يا اينکه منظور از برند همان شرکت است؟ اين دو عنوان با هم تفاوتهاي بسياري دارند واگذاري برند مي شود شبيه به همين که حالا واگذار شده يعني مالک شرکت نه، يعني اسپانسري که مي تواند از برند استقلال و پرسپوليس درآمد زايي کند همين!
اگر منظور از برند همان شرکت نباشد هم قوانين کنفدراسيون آسيا به مشکل مي خورد و اجازه حضور در رقابتها داده نمي شود و هم خريدار عملا مالک شرکت نيست. به نظر مي رسد بايد توضيحي در اين رابطه داده شود چرا که برند همان شرکت نيست بلکه نماد يک شرکت است!
 
چهارم: چرا درفشي فر و مرغوبکار؟
ورزشگاه درفشي فر متعلق به پرسپوليس و مرغوبکار متعلق به استقلال ناميده شده و هر دو در معرض واگذاري قرار گرفته اند. نکته اينجاست که اين دو ورزشگاه اجاره اي هستند و اصالتا متعلق به اين دو باشگاه نيستند. تنها زمينهاي تلو و کمپ حجازي هستند که از نظر سند متعلق به استقلال هستند و چون استقلال زير مجموعه وزارت ورزش است عملا کمپ ناصر حجازي متعلق به وزارت است.
پرسش در اين زمينه اين است که آيا وزارت تصميم گرفته که اين دو ورزشگاه (درفشي فر و مرغوبکار) که متعلق است به اداره کل تربيت بدني تهران است را واگذار کند؟ اگر چنين است آيا تکليف معارض درفشي فر را روشن کرده؟ چرا کمپ حجازي را که در موقعيت بهتري نسبت به دسترسي مرغوبکار است واگذار نکند؟
594 نمایش

نظر دادن