تاریخ انتشار: شنبه, 04 بهمن 1393 ساعت 17:00

دلار همچنان بر مدار نزول/ سکه بر مدار صعود

در بازار سکه، طلاو ارز تهران، ارز روند نزولي و سکه و طلا روند صعودي را طي مي کنند.

به گزارش آريا، طي صبح امروز هر دلار آمريکا با چهار تومان کاهش، 3453 تومان قيمت خورد. همچنين يورو با کاهش 100 توماني 3960 و پوند نيز بدون تغيير قيمت 5260 تومان داد و ستد شد.
سکه طرح جديد هم با افزايش سه هزار توماني، يک ميليون و 42 هزار تومان قيمت خورد. نيم و ربع سکه هم به ترتيب 520 هزار و 270 هزار تومان معامله شدند. هر گرم طلاي 18 عيار نيز 100 هزارو 600 تومان دادو ستد شد.
بر اساس اين گزارش، همچنين قيمت جهاني طلا که روز جمعه در نخستين لحظات مبادلات به 1300 دلار رسيده بود با اندکي کاهش روبرو شده ولي همچنان نزديک به بالاترين سطح در 5 ماه اخير قرار دارد.پس از تصميم روز گذشته بانک مرکزي اروپا براي اجراي محرک پولي با هدف کمک به رشد و رونق اقتصادي منطقه يورو، قيمت طلا بار ديگر با افزايش نسبي روبرو شد و به مرز 1300 دلار در هر اونس رسيده است.
بر اساس اين گزارش بانک مرکزي اروپا در نشست روز گذشته خود تصميم گرفت تا ماه سپتامبر 2016 ميلادي هر ماه 60 ميليارد يورو براي خريداري اوراق قرضه اختصاص دهد. به اعتقاد کارشناسان اقتصادي اين اقدام موجب افزايش احتمالي نرخ تورم در منطقه يورو خواهد شد و به همين علت تقاضاي طلا افزايش خواهد يافت.
اعلام اين تصميم همچنين موجب شد تا ارزش يورو در برابر دلار به پايين ترين سطح در 11 سال اخير برسد. جيمز استيل تحليلگر ارشد موسسه مالي اچ اس بي سي تاکيد کرد که تصميم بانک مرکزي اروپا براي اجراي محرک پولي موجب کاهش بيشتر ارزش يورو در برابر دلار خواهد شد ولي اين مساله از سوي ديگر به نفع قيمت طلا خواهد بود.
وي افزود: البته به نظر من قيمت طلا در کوتاه مدت به شدت در برابر سطح قيمتي 1300 دلاري مقاومت خواهد کرد و اگر بتواند اين سطح را پشت سر بگذارد مي توان نسبت به افزايش بيشتر قيمت طلا اميدوار بود.
قيمت طلا از ابتداي امسال تاکنون بيش از 10 درصد رشد داشته است. قيمت طلا در دو سال گذشته با افت متوالي روبرو شده بود که اين مساله از سال 1998 ميلادي بي سابقه بوده است.
قيمت طلا روز گذشته براي لحظاتي به بيش از 1306 دلار رسيد که اين رقم از 15 اوت گذشته بي سابقه بوده است. به اعتقاد تحليلگران اقتصادي عامل مهم ديگري که در روزهاي آينده بر قيمت طلا موثر خواهد بود برگزاري انتخابات يونان است.
در صورت پيروزي چپگراها در اين انتخابات نگراني ها در خصوص خروج احتمالي يونان از منطقه يورو بيشتر خواهد شد. نگراني ها در خصوص وضعيت اقتصادي جهان نيز مي تواند تاثير زيادي بر نوسانات قيمت طلا داشته باشد.
ادوارد مير تحليلگر ارشد اف سي استون نيز تاکيد کرد که نگراني ها در خصوص رشد و رونق اقتصادي جهان در سال 2015 ميلادي مي تواند قيمت طلا را به بيش از 1320 تا 1350 دلار افزايش دهد.
قيمت جهاني طلا هفته گذشته را در حالي با رسيدن به کمتر از سطح 1300 دلاري به پايان رساند که در هفته اي که گذشت با رشد 1.2 درصدي روبرو شده است.
ه اعتقاد تحليلگران اقتصادي قيمت طلا در روزهاي آينده بيش از همه تحت تاثير انتخابات سراسري يونان و برگزاري نخستين نشست فدرال رزرو آمريکا در سال 2015 ميلادي قرار خواهد داشت.

1703 نمایش

نظر دادن