تاریخ انتشار: شنبه, 29 آذر 1393 ساعت 10:55

صدور حکم دستگیری "مهمترین مخالف اردوغان"

دادستانی استانبول برای فتح الله گولن رهبر جماعت گولن و روحانی متنفذ ترکیه ای که از سال 1998 در تبعیدی خود خواسته در آمریکا به سر می برد حکم دستگیری صادر کرد.

 

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه در ادامه پرونده موسوم به مقابله با دولت موازی که در 14 دسامبر سال جاری (5 روز پیش) منجر به دستگیری دهها فعال رسانه ای و غیر رسانه ای هواخواه گولن شد، دادستانی استانبول بعد از ظهر جمعه (امروز) با صدور بیانیه ای رهبر معنوی جنبش خدمت ترکیه را به عنوان یکی از مظنونان اصلی هدایت شبکه غیر قانونی جنبش خدمت و با اتهاماتی چون تشکیل گروه غیر قانونی، شنود غیر قانونی، پرونده سازی و تلاش برای ضربه زدن به امنیت ملی ترکیه تحت تعقیب قرار داد.

در حکم دادستانی ترکیه آمده است که اتهامات گولن از مدت ها قبال قابل پیگیری بوده است، اما به دلیل حضور او در خارج از کشور (ایالت پنسیلوانیا آمریکا) امکان دستگیری و بازجویی از او به عنوان مظنون اصلی پرونده ممکن نبوده است.

فتح الله گولن نفوذ ساختاری ، معنوی و شبکه ای گسترده ای در جامعه و میان نخبگان حاکم برترکیه در دهه های گذشته داشته است

 

حکم دستگیری مهم ترین مخالف اردوغان صادر شد (+عکس)


این نخستین حکم رسمی دستگیری گولن از سوی دستگاه قضایی ترکیه است، که به نظر می رسد با اعمال نفوذ مقامات حزب حاکم ترکیه به ویژه شخص اردوغان رییس جمهور که در یک سال گذشته در سخنرانی های متعدد خود با طعنه و کنایه فتح الله گولن را به دست داشتن در پرونده افشای فساد مالی متهم کرده است، صادر شده است.

اردوغان در هفته گذشته نیز دو بار در جریان سخنرانی های عمومی خود با نام بردن غیر مستقیم از گولن او را به عنوان متهم اصلی پرونده دولت موازی در ترکیه مطرح کرده است.

پیشر نیز برخی گزارش ها حاکی بود که اردوغان در دیدار با برخی مقامات آمریکایی درخواست استرداد گولن به ترکیه را مطرح کرده است، اما ظاهرا مقامات آمریکایی از اجابت این خواسته اردوغان به دلیل نبود دلایل و شواهد حقوقی متقن خودداری کرده اند.

فتح الله گولن حامیان و پیروان زیادی در داخل ترکیه دارد . او رهبر معنوی جنبش خدمت محسوب می شود که بنیادی خیریه و آموزشی است که میلیاردها دلار سرمایه در اختیار دارد. این جنبش اسلامگرای معتدل با اختلافات موجود با حزب حاکم ترکیه به عنوان رقیبی جدی برای اسلامگرایان حاکم بر ترکیه محسوب می شود.

سال گذشته نام گولن همزمان با افشای پرونده فساد مالی بزرگ برخی منسوبان کابینه اردوغان و دستگیری دهها تن از آنها به اتهام فساد مالی و فعالیت های پولشویی بر سر زبان ها افتاد.
اردوغان مدعی است گولن می خواهد با توطئه ضربه زدن به حزب حاکم  از طریق پرونده سازی برای منسوبان حزب حاکم ترکیه، این کشور را به دوران تاریک پیش از حکومت حزب عدالت و توسعه ببرد.

گولن اما با رد این اتهام می گوید او در سیاست مداخله نمی کند و فعالیت های جنبش خدمت عام المنفعه و غیر سیاسی است.

اختلافات سیاسی بین حزب حاکم ترکیه و جنبش خدمت ترکیه از زمانی آغاز شد که دولت ترکیه قصد کرد تا صدها مدارس و آموزشگاه  تحت پوشش بنیاد گولن را تحت کنترل دولت در آورد.

ناظران امور ترکیه معتقدند قصد حزب حاکم ترکیه و شخص اردوغان این است که گولن را در جایگاه یک رهبر گروه زیر زمینی با فعالیت های غیر قانونی و حتی تروریستی تحت تعقیب قرار دهد و این گونه فشارها را به دولت آمریکا برای استرداد او افزایش دهد.

 

630 نمایش

نظر دادن