تاریخ انتشار: جمعه, 28 آذر 1393 ساعت 13:20

آثار مفید مصرف آسپرین برای بانوان

پژوهشگران هلندی مصرف روزانه ۱۰۰ میلی گرم آسپرین را به خانم‌ها توصیه می کنند.

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از نیویورک‌تایمز، مصرف روزانه یک آسپرین در بیشتر زنان آثار مفیدی به همراه دارد.

دانشمندان هلندی در یک پژوهش 15 ساله و با بررسی پرونده پزشکی 27 هزار و 939 زن سالم با متوسط سن 54 سال، از آنها خواستند که روزانه 100 میلی‌گرم آسپرینیا به همان مقدار شبه‌دارو مصرف کنند. این پژوهش به صورت آنلاین در ژورنال «قلب» منتشر شده است.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد مصرف آسپرین با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان کولورکتال (و در بعضی از موارد سرطان‌های دیگر) مرتبط است. این دارو در اکثریت زنان زیر 65 سال خطر خونریزی معده را نیز کاهش داده است.

مصرف آسپرین در زنان بالای 65 سال خطر ابتلا به بیماری قلبی وعروقی و سرطان و همچنین خونریزی معده را افزایش می‌دهد، اما دانشمندان معتقدند که تأثیر مثبت آسپرین حتی در زنان بالای 65 سال هم بیشتر از تاثیر منفی آن است.

علاوه بر این، در این تحقیق با استفاده از یک فرمول شامل عوامل بهداشتی و رفتاری مثل سن، استعمال دخانیات، فشار خون، کلسترول و عوامل دیگر، پژوهشگران قادر به ایجاد یک برآورد شخصی از خطر به بیمار هستند.

دکتر ال. جی ویسرن، یکی از پژوهشگران دخیل در این پروژه واستاد دانشگاه متخصص طب عروق در مرکز پزشکی دانشگاه، اوترکت می‌گوید: «چند پژوهش‌ خوب درباره تاثیر مثبت و منفی آسپرین صورت گرفته است. اما مسئله این است که تنها یک روش درمان برای تمام بیماران وجود دارد. این روش باعث استفاده بهتر از اطلاعات قابل دسترس در درمان می‌شود.»

1447 نمایش

نظر دادن