تاریخ انتشار: پنج شنبه, 27 آذر 1393 ساعت 10:01

آخرين مذاکره سال ۲۰۱۴! |روزنامه اطلاعات|

به گزارش آخرین نیوز، «آخرين مذاکره سال ۲۰۱۴!» عنوان يادداشت روز روزنامه اطلاعات به قلم ابوالقاسم قاسم زاده است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:

در ماه پاياني سال ميلادي ۲۰۱۴، آخرين دور مذاکره کارشناسان و معاونين وزراء خارجه ايران و گروه ۱+۵ در ژنو انجام گرفت. همچون گذشته، آنچه خبرنگاران رسانه‌ها از اين مذاکره دريافت کردند، تکرار جملات کليشه‌اي گذشته بود. جملاتي مانند، گفتگوها خوب پيش مي‌رود، در مواردي توافق بدست آمده است، اما هنوز برخي از اختلاف‌ها وجود دارد، فضاي عمومي جلسات مثبت است و...، از اين اظهارنظرها نمي‌توان فهميد که توافق جامع بدست خواهد آمد يا حاصل نهايي‌اش انجام بي‌نتيجه‌اي خواهد شد!؟

هر دو طرف بخصوص ايران و آمريکا اميدواري بسيار دارند که تا چهار ماه آينده (تا اسفندماه) نتيجه خوبي براي تدوين نهايي توافق‌نامه جامع بدست خواهد آمد. وزراي خارجه ايران و آمريکا گفته‌اند، آمادگي براي دستيابي مرحله به مرحله توافق فراهم آمده است و تا چهار ماه آينده، متن نهايي آماده خواهد شد.

از هفته آينده تعطيلات ژانويه آغاز مي‌گردد و تا بيست روز آينده خبري از جريان مذاکره ايران و گروه ۱+۵ نخواهد بود.

در پايان اين دور از مذاکره، همه محافل سياسي و خبري، چه آنها که خوش‌بين و چه آنها که چندان اميدي به حصول نتيجه‌اي نهايي ندارند، درباره نتايج گفتگوها تا اين مرحله و در آستانه شروع سال ميلادي جديد (۲۰۱۵) گفته‌اند، تا اينجاي ديدارها، هر دو طرف، بخصوص ايران و آمريکا از ديدگاه‌ها و مواضع يکديگر اطلاع پيدا کرده‌اند و زبان سياسي آنها براي گفتگو به هم نزديک شده است. هر دو طرف از يکديگر شناختي از نزديک پيدا کرده‌اند. هرکدام مي‌دانند که طرف مقابل چه مي‌خواهد و يا چه نمي‌خواهد! هر دو طرف تلاش دارند تا به نتيجه‌اي مثبت براي تنظيم توافق جامع دست پيدا کنند. هر دو طرف مي‌دانند راهي طولاني از ديپلماسي را طي کرده‌اند و نمي‌خواهند به نقطه صفر سقوط کنند. هر دو طرف مي‌دانند که جايگزيني ديپلماسي و گفتگو در صورت شکست، بسيار خطرناک و بسيار هزينه‌ساز خواهد بود. هر دو طرف راهي براي حل اختلاف‌ها بجز مذاکره و گفتگو نمي‌دانند و نمي‌خواهند. هر دو طرف اعلام کرده‌اند که در بخش عمده‌اي از اختلاف نظرها به توافق دست پيدا کرده‌اند. هر دو طرف از تشديد تنش اجتناب مي‌کنند. هر دو طرف با ارزيابي شرايط اقتصادي، سياسي و امنيتي منطقه‌اي، بين‌المللي و کشوري خود از بروز بحران جديد و يا جنگ فاصله مي‌گيرند.

طرف غربي بخصوص اروپا در پي تنظيم روابط عادي با ايران و بخصوص به دنبال فصل جديدي از روابط اقتصادي است. ايران اما خواهان لغو کامل تحريم‌ها و عبور از کارنامه متشنج گذشته با غرب است. هر دو طرف، برداشتن ديوار بي‌اعتمادي نسبت به هم را شعار مي‌دهند و...

در اين برداشت‌ها، نگاه به آينده مثبت است، بخصوص تأکيد دارند که ديپلماسي، ساختن مسير مرحله به مرحله است. پله، پله راه حل مشکلات پيدا مي‌گردد و ديپلماسي يکباره مراحل و نتايج گذشته را به هم نمي‌ريزد.

اما برخي از محافل سياسي که چندان به آينده مذاکره خوش‌بين نيستند، مي‌گويند، ورود درخواست‌هاي رژيم صهيونيستي به دايره مذاکره، آن هم از سوي آمريکا، نه تنها مرحله به مرحله مشکلات را حل نمي‌کند، بلکه گام به گام دايره اختلاف‌ها را وسعت مي‌دهد و به بن‌بست مي‌کشاند. بخصوص که دولت اوباما اراده قاطع و مستقل براي تصميم‌گيري را نشان نمي‌دهد و هر توافق آمريکا را به پذيرش آن از سوي دولت صهيونيستي و «نتانياهو» منوط کرده است!

کنگره آمريکا (مجلس و سنا) در سال جديد ميلادي به دست رقباي اوباما از حزب جمهوريخواهان خواهد افتاد. اکثريت جمهوريخواهان در کنگره مانورهاي سياسي اوباما را کنترل خواهند کرد و بخصوص نظرهاي خود در تبيين سياست خارجي را مطرح مي‌سازند. راست افراطي در کنگره از هر دو حزب جمهوريخواه و دمکرات، همچنان بر تشديد تحريم‌ها عليه ايران تأکيد دارد و با فشار لابي صهيونيست‌ها در آمريکا، شکست مذاکره با ايران را مي‌‌خواهند. در حالي‌که در اروپا که اتحاديه اروپا، دوره رکود جديد اقتصادي را مي‌بيند و مشکلات اقتصادي، مالي و اجتماعي را تجربه مي‌کند، خواهان رسيدن به نتيجه مطلوب تا چند ماه آينده با ايران است و از امتداد بررسي مشکلات پرونده هسته‌اي ايران خسته شده‌اند.

از سوي ديگر، جمهوريخواهان که در برابر حزب اوباما، دموکرات‌ها، خود را براي انتخابات رياست جمهوري آينده آمريکا آماده مي‌کنند، نمي‌خواهند اولاً، محور شکست ديپلماسي با ايران معرفي شوند. ثانياً، در برابر نفرت مردم آمريکا از خطر بروز جنگ جديد قرار گيرند. همه داده‌ها نشان مي‌دهد که با پايان اين دور از مذاکره در آخرين روزهاي سال ميلادي ۲۰۱۴، بعد از تعطيلات ژانويه و آغاز مذاکره در سال جديد ميلادي، سرعت فعاليت‌هاي ديپلماسي مضاعف خواهد شد و تلاش براي اعلام نتيجه (مثبت يا منفي) تا اسفند ماه آينده محوريت مي‌يابد.

منبع: روزنامه اطلاعات

593 نمایش

نظر دادن