تاریخ انتشار: پنج شنبه, 27 آذر 1393 ساعت 09:52

توافق؛ سخت ولي ممکن |روزنامه آرمان|

به گزارش آخرین نیوز، روزنامه آرمان نوشت:

احتمال توافق ميان ايران و 1+5 کاهش يافته است. آن هم به اين دليل که موافقان حصول توافق راه چانه‌زني و سنگ‌اندازي در مسيرتوافق بزرگ را پيدا کرده‌اند. مخالفان توافق از هر ابزاري استفاده خواهند کرد تا اين توافق ميان ايران وغرب صورت نگيرد.هيچ گاه ايران و 1+5 به اندازه دور قبلي مذاکرات به هم نزديک نبودند و متاسفانه طرفين نتوانستند به خوبي از اين فرصت استفاده کنند و بعد از اين شاهد خواهيم بود که عوامل مخل مجدد در مقاطع حساس ايفاي نقش خواهند کرد.

ضمن اينکه عوامل مخل بيشتربه دنبال گرفتن زمان هستند و اکنون نيز همين کار را انجام مي‌دهند ضمن اينکه آمريکايي‌ها به خوي خود بازگشته‌‌اند و سعي کرده‌اند هزينه‌هاي بيشتري به ايران تحميل کنند و تن دادن به خطوط قرمز براي ايران نيز امر غيرممکني است و طرف مذاکره‌کننده ايراني هم اجازه توافق کردن در خطوط قرمز را ندارد. لذا به نظر مي‌رسد در دور جديد مذاکرات، طرفين مجدد مواضع خودشان را به رخ يکديگر خواهند کشيد و در اين مرحله مذاکرات به نوعي سنگين است ولي اينکه آيا اميدي به توافق مانده است يا خير، واقعيت اين است که هنوز هم اميد به يک توافق بزرگ وجود دارد و هنوز هم طرفين مي‌دانند که بايد به سمت يک توافق جامع حرکت کنند.

البته بايد دقت کرد با توجه به اينکه اختيارات تيم وزارت خارجه آمريکا کاهش پيدا کرده است لذا مذاکره‌کنندگان آمريکايي به دليل فشار کنگره اختيارات قبلي را ندارند و تيم موجود با ترديد مذاکرات را جلو مي‌برد. چرا که انتخابات کنگره فضاي رواني ضدايراني را به وجود آورده است و اين احساس وجود دارد که هرتصميمي بايد با کنگره هماهنگ شود. برخي از دموکرات‌ها اما به صورت سرسختانه‌اي متاثر از لابي صهيونيست‌ها و اعراب هستند لذا آمريکايي‌ها باز هم در معرض اين اشتباه قرار دارند که مي‌توانند طرف ايراني را به دادن امتياز وادار کنند ولي طرف ايراني نيز امتياز نخواهد داد و اگر طرفين به اين شکل جلو روند اميد به توافق کاهش پيدا خواهد کرد.

طرف ايراني اما بايد مانع از دوجانبه شدن مذاکرات شود چراکه اگر مذاکرات بيش از اين دوجانبه شود عوامل مخل بيشتراعلام نفوذ مي‌کنند به اين دليل که اعراب و عوامل داخلي و صهيونيست‌ها به آمريکا فشار مي‌آورند مذاکرات بايد در همين سطح ادامه پيدا کند و ايران از فربه‌سازي بيشتر آمريکا جلوگيري نمايد ولي متاسفانه هنوز رويه يکجانبه‌گرايي در مذاکرات آمريکايي‌ها حاکم است و کشورهاي اروپايي هرچند به دلايل متعددي خواستارتوافق با ايران هستند ولي بدون هماهنگي با آمريکا وارد توافق با ايران نخواهند شد چرا که اتحاديه اروپا تحت تاثير روح يکجانبه‌گرايي آمريکايي‌ها در برخورد با کشورهاي جهان است.

559 نمایش

نظر دادن